Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälm Schuberth S2

  1. #1
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30

    Hjälm Schuberth S2

    Funderar på att beställa en Schuberth S2 från England.

    Någon som hunnit prova denna hjälm än? Jag har testat andra hjälmar från Schuberth och dom sitter bra, sen ska dom ju vara väldigt tysta, det är ju dock väldigt individuellt.

    S2:an är ju rätt snygg också


  2. #2
    Vet inte hur S2 presterar i tester men S1 Pro fick bara två stjärnor.

    Sedan tycker jag att man har en konstig passform på hjälmarna så se till att testa den innan köpet. Nu är det ju inte jag som ska ha hjälmen men tänk på att det kan vara stor skillnad på denna och tidigare modeller du provat så utgå inte från att den sitter bra bara för att hjälmarna du provat innan gjorde det. Är ju inte helt gratis att skicka tillbaka en hjälm till England om den skulle visa sig sitta helt fel.

    Vindbrus på 85dB(A) vid 100 km/h när man kör nakenhoj. Inte tyst men tystare än merparten av hjälmarna som finns på marknaden. Det bästa man kan göra är dock att köra med öronproppar, då blir det "tyst".

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hålan Visa inlägg
    Funderar på att beställa en Schuberth S2 från England.

    Någon som hunnit prova denna hjälm än? Jag har testat andra hjälmar från Schuberth och dom sitter bra, sen ska dom ju vara väldigt tysta, det är ju dock väldigt individuellt.

    S2:an är ju rätt snygg också

    Har inte gjort något åktest själv men i det nummer av MC-Nytt som kommer ut nästa vecka så kan du läsa om hur jag installerar ett bluetooth-headset i en S2. Kan bara vittna om att hjälmen verkar vara ett verkligt kvalitetsbygge och håller med om att den är snygg.

  4. #4
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av biker Visa inlägg
    Har inte gjort något åktest själv men i det nummer av MC-Nytt som kommer ut nästa vecka så kan du läsa om hur jag installerar ett bluetooth-headset i en S2. Kan bara vittna om att hjälmen verkar vara ett verkligt kvalitetsbygge och håller med om att den är snygg.
    Härligt. Prenumererar på tidningen.
    Kan meddela att jag beställt och fått hem hjälmen. Kört en liten runda med den i regnet. Tyckte inte den var tyst alls. Och drog luft som bara den underifrån upp i ansiktet.

    Dock kom jag precis fram till att jag hade hjälmet helt fel på huvudet, alldeles för långt bak. Vinklade fram den ordentligt nu och då satt den bättre, dock inte kört med den i det läget än.

    Tyvärr kom jag även precis fram till att den var trasig vid leverans. En knapp som håller inredning var lös pga att ett hörn på frigoliten var av. Så nu ska jag försöka få louis.eu att skicka en ny hjälm innan jag skickar tillbaka denna då jag behöver hjälmen. Sålde den gamle dagen innan denna dök upp på posten.

    Annars känns hjälmen riktigt bra. Hög kvalite på ventiler och reglage. Mycket bekväm inredning. Snygg design. Fast ett svart visir hade gjort den ännu snyggare

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hålan Visa inlägg
    Härligt. Prenumererar på tidningen.
    Kan meddela att jag beställt och fått hem hjälmen. Kört en liten runda med den i regnet. Tyckte inte den var tyst alls. Och drog luft som bara den underifrån upp i ansiktet.

    Dock kom jag precis fram till att jag hade hjälmet helt fel på huvudet, alldeles för långt bak. Vinklade fram den ordentligt nu och då satt den bättre, dock inte kört med den i det läget än.

    Tyvärr kom jag även precis fram till att den var trasig vid leverans. En knapp som håller inredning var lös pga att ett hörn på frigoliten var av. Så nu ska jag försöka få louis.eu att skicka en ny hjälm innan jag skickar tillbaka denna då jag behöver hjälmen. Sålde den gamle dagen innan denna dök upp på posten.

    Annars känns hjälmen riktigt bra. Hög kvalite på ventiler och reglage. Mycket bekväm inredning. Snygg design. Fast ett svart visir hade gjort den ännu snyggare
    Tror ej schuberth har svarta visir,har ju inbyggt solskydd,men håller med om att det är snyggt,men värdelöst vid dåligt väder och i mörker.Har själv en s1 och den skönaste hjälm jag haft och tyst,jag menar tystare än många andra men visst låter det en del,finns inga tysta hjälmar.Kör med earfone proppar,funkar kanon.Säkerhetsmässigt vet jag ingenting om,det bryr jag mig inte i.En hjälm ska vara skön och snygg det är det enda jag tänker på och tror nog den skyddar skallen lika bra som alla andra ifall man skulle klanta till det

  6. #6
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Jodå, enligt hemsidan finns det 3 olika färgade visir till S2an. Men man har ju det inbyggda solvisiret. Är det ett Schuberth original headset du installerar?

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här kan man läsa om bullernivåer. För mig är det självklart att alltid köra med öronproppar. Alla resonerar dock inte likadant...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag har en Schubert C3. Inköpt i Juni 2011. Använde tidigare en Caberg Justissimo.
    Jag kan säga att Caberg har en mycket bättre lösning på hjälmens ventilation. Jag upplever, som du skrev, kall vind i ansiktet när man öppnar ventilationen som sitter framför hakan. Luften kommer rakt in mot hakan och går uppåt mot pannan där utsläppet sitter. Luftinsläppet som sitter på framsidan mitt under visiret har bara två lägen öppen eller stängd, den borde varit justerbar i några steg. Öppningen vid körning är uppåt/framåt. Schubertens visir immar igen lättare än Justissimon.
    En fördel med C3:n är att den tätar bättre mot halsen om man vill ha det så.
    Beträffande skillnader i ljudupplevelser så har jag inte mycket att säga då förutsättningarna ändrades (ny MC) i samband med hjälmköpet.

Liknande ämnen

  1. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  2. Schuberth C3 - erfarenheter?
    Av Motormannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 07:27
  3. Vad har du för hjälm?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 08:51
  4. Hur en Schuberth-hjälm blir till
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 10:26
  5. Schuberth C3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •