Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Batterival

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Frågan är om man får vad man betalar för? Tiden vill visa.
    I min Guzzi har jag kvar det originala våta Yuasa-batteri från 2003, står med en (Ctek) laddare över vintern, och fungerar förtfarande förträffligt. Vilket jag antar att det gör ända tills det plötsligt inte gör det längre.
    Och då kommer jag att köpa ett Biltema-batteri, därför att nya original-batterier kostar 3 gånger så mycket. Jag väntar bara på att Biltema ska komma med AGM-batterier för motorcyclar, så Yuasat gör bäst i att hålla till dess!!!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har fått veta av en anställd på batterilagret i Örebro, att biltemas gelbatteri inte är äkta gelbatteri. Frågan är bara, har han rätt?
    Låt mig gissa, han säger att du ska köpa hans batterier?

    Jag vilja se bevis för detta påstående. Tror dock inte han kan lägga fram något. Ett gelbatteri är ju ett gelbatteri så länge som elektrolyten är gelébunden så hur kan man fuska med detta?

  3. #13
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ett svar jag fick är att riktiga "gel" batterier är mycket dyra till skillnad från Biltemas så kallade "gel" batteri.
    Dessutom hur kan man egentligen se om det verkligen är "gel" i batterierna biltema har och att det inte bara är underhållsfria batterier?





    Senast redigerat av MEHall den 2012-04-14 klockan 13:06.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Vi var 2st som köpte Biltemas batteri samtidigt, vecka senare var vi båda på batterilagret och köpte nya.
    Biltemas batteri hade samma V och Ah tal som batteri som vi sen köpte men Biltemas orkade knappt veva rund våra maskiner.
    Här gäller sanning att man får vad man betalar, samma gäller även laddare.
    Upp för var och en , men varför snåla på dessa bitar, inte så roligt när man är långt hemifrån och man bara hör "KLICK" när man trycker startknappen. Men man ligger som man bäddar, eller??

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Vi var 2st som köpte Biltemas batteri samtidigt, vecka senare var vi båda på batterilagret och köpte nya.
    Biltemas batteri hade samma V och Ah tal som batteri som vi sen köpte men Biltemas orkade knappt veva rund våra maskiner.
    Här gäller sanning att man får vad man betalar, samma gäller även laddare.
    Upp för var och en , men varför snåla på dessa bitar, inte så roligt när man är långt hemifrån och man bara hör "KLICK" när man trycker startknappen. Men man ligger som man bäddar, eller??
    Vet inte hur Biltemas batterier är men det kanske rörde sig om ett produktionsfel? Normalt så reklamerar man ju en vara om den uppvisar fel. Gjorde ni det?

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Här gäller sanning att man får vad man betalar, samma gäller även laddare.
    Upp för var och en , men varför snåla på dessa bitar, inte så roligt när man är långt hemifrån och man bara hör "KLICK" när man trycker startknappen. Men man ligger som man bäddar, eller??
    Ni laddade förstås båda dessa batterier innan de togs ibruk?
    Vilket BT anger att man skall göra?
    Senast redigerat av LowTech den 2012-04-13 klockan 11:44.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Läste någonstans ett test av batterier av "kända" märken. Kommmer inte ihåg i vilken blaska, men Biltemas var i vilket fall som helst inte bland dom sämsta, men inte heller bäst. Men det är som LowTech säger - ladda innan användning så fungerar det nog.
    Ove

  8. #18
    Medlem DaddyCools avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Ni laddade förstås båda dessa batterier in de togs ibruk?
    Vilket BT anger att man skall göra?
    Jag vet av erfarenhet att man måste ladda BTs batterier FÖRST!
    Jag gjorde det inte, maskin starta efter lite nötande... behövdes ingen laddning där tänkte jag.. åkte en sväng, ställde in hojen. Skulle ut efter ett par dagar... gnek! icke då...
    Laddade upp batteriet, och det har funkat perfekt sedan dess...
    Och då är det BTs billiga batteri jag kör med...

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Ja, klart vi laddade batterierna före användning, mellan och efter också men resultatet var det samma, dom räckte inte till helt enkelt för våra maskiner.
    Någon reklamation gjorde vi inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •