Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Hjälp min harley startar inte

  1. #21
    honda500
    Gäst
    95 oktan innehåller 5 procent etanol och 98 oktan ingen etanol alls och etanol påverkar bara kallstarter.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Kan vara soppan som om du tankar skit 95 bensin! Då den har 10% ethanol i sig.
    Detta bidrar till att det blir en massa vatten i skiten!
    Tanka 98 så slipper du problem på våren!

    Du som skriver att harley åkarna har problem med startande hojjar Väx upp och kolla årsmodellen!
    En honda från 49 startar aldrig då det inte finns någon!!!!!
    Etanol drar inte in vatten i tanken. Däremot gör den nytta på så sätt att den blandar sig med vatten som kommer in med luften i en tank som inte är fylld och bildar kondens på insidan. Den lilla inblandningen påverkar inte kallstartsegenskaperna så att det borde märkas men däremot hindrar den att det blir is eller vattendroppar som ställer till det. Jag skulle nog hellre rekommendera sprit i soppan över vintern än ren bensin och framförallt full tank.
    Ove

  3. #23
    Ankan1
    Gäst
    Hade 98 oktanig bensin i fjor i tanken med en skvätt Red Line som jag kört några mil på och nu startade den upp igen utan minsta problem.Batteriet var dött efter lite skruvande i vinter så jag kopplade till bilens batteri och gav hojen en liten dos startgas varpå den small igång direkt.

    Då hade den stått still i ca sex månader och jag hade slarvat lite med förgasartömningen i fjor och bara kört motorn torr på bensin.Men det tycks inte ha påverkat den nämnvärt.Den fick lite ny motorolja som belöning.

  4. #24
    honda500
    Gäst
    Akta er så att Duke inte anmäler er också.

  5. #25
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Så du menar att man bör tanka 98 innan hojen ställs av för vintern,kanske ingen dum ide.Jag har iofs aldrig problem att starta min mc till våren(Jag kör HONDA).
    Har man återkommande problem varje år finns ju alternativet att starta upp hojen nån gång i månaden,men det viktiga är då att man verkligen kör motorn ordentligt varm vid dessa tillfällen.
    (De flesta jag känner som åker HD,och då menar jag även nyare sådana har ofta problem efter problem.Nu köper man ju inte en Harley för kvaliten utan för känslan och hela den grejen med detta märke.Jag tycker dessutom att det är kul att entusiaster håller på med dessa maskiner.Man kan också vända på myntet och säga-Har HD funnits så länge utan att lära sig att tillverka maskiner som funkarmedan japsarna har klarat detta på mycket kortare tid
    Tycker det är trist att vissa bara klankar på andras hojval,har själv nyligen köpt en guldvinge som inte heller fungerade så det finns även hondor som inte startar,det felet är dock åtgärdat nu.Hd´n startade dock utan större problem liksom den gjort de fyra år vi ägt den.

  6. #26
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Normalt är det ju så att vare sig troll eller spöken rotar med bågen under vintern - det som funkade i höstas bör funka idag.

    Men visst finns det saker som kan förändras av tid; exempelvis kan korrosion uppstå i kontakter o annat elektriskt, batteriet kan tappa stinget e.t.c. Idén om bensinens snabba kvalitetsförsämring tror jag däremot inte ett jota på.

    Prova att vrida runt (eller ta ut o skjuta in om du har moderna grejer) alla säkringar samt motionera alla säkerhetsbrytare (koppling o stöd plus den manuella på styret). Testa också att stötta med startkablar från en bils batteri - det kan saknas den där sista millivolten till något elektroniskt då startmotorn suger i sig varenda Ampere, Volt och Watt.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Det är jävligt att så fort man har problem med hojen så har man fel "märke" eller tillverkat i fel land.
    Paj kastning börjar och irriterar folk.
    Bighoj, om du är så nöjd på din hoj, så grattis. Men du behöver väl inte börja snacka skit om andras hojar? Jag har kört med flera olika märke och kan inte säga att nån av dom var problemfri. Nu har jag amatörbygge med HD motor, har haft små fel men dom har jag själv orsakat.
    Svara på inlägg om du vill hjälpa, inte för att jävlas!!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Sepe Visa inlägg
    Det är jävligt att så fort man har problem med hojen så har man fel "märke" eller tillverkat i fel land.
    Paj kastning börjar och irriterar folk.
    Bighoj, om du är så nöjd på din hoj, så grattis. Men du behöver väl inte börja snacka skit om andras hojar? Jag har kört med flera olika märke och kan inte säga att nån av dom var problemfri. Nu har jag amatörbygge med HD motor, har haft små fel men dom har jag själv orsakat.
    Svara på inlägg om du vill hjälpa, inte för att jävlas!!
    Så farligt var det väl ändå inte(Mitt första inlägg var faktiskt ironiskt menat) och om du läste hela mitt inlägg så försökte jag faktiskt hjälpa till seriöst med varför den inte vill starta.Skulle du fått hälften av de gliringar om din hoj som jag får för mitt hojval skulle du kreverat.Där ligger ofta en liten del sanning i gliringarna och det får var och en ta på sitt vis.Jag väljer att ta gliringarna mot min hoj med glimten i ögat och vad andra gör får stå för dom.Slutligen kan jag förtydliga att jag respekterar allas hojval och att det är personen bakom styret som räknas.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Gott att höra Önskar bara att alla skulle kunna sluta med dom där gliringar. Det skapar bara ulika grupper och irritation.

    Ha det

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    Att dagens bensin blir gammal tror jag inte ett dugg på. Däremot kan packningar och annat i förgasare och andra delar som transporterar bränslet torka om man tömmer sin äldre hoj på bensin inför vinteruppehållet. Jag för min del kommer fylla tanken till bredden inför nästa vinteruppehåll och slå på PRI ett litet tag för att ha fullt med bränsle från tanken via bränsleslangen till förgasarna innan jag vinterparkerar hojen i icke rumsvärme.

    Till TS fråga har jag inget svar då jag bara kan min egna och enda hoj som inte är av hans typ.

Liknande ämnen

  1. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  2. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  4. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26
  5. Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •