Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Linda ljuddämpare?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    16

    Linda ljuddämpare?

    Hej!
    jag tycker att jag har sökt överallt nu och inte hittat nåt svar jag är nöjd med, så ställer frågan här och hoppas på ett

    Dilemmat jag har är att min hemmagjorda "ljuddämpare" (läs rör med lite fyllning) var rostig som fan, så för att snygga till den lite enkelt så tog jag och slipade ner all rost, zinkbehandlade den och lindade in den med avgasbandage.

    Nu till frågan: Kommer detta ha någon negativ effekt på min kära mc? Är det dumt att bara linda ljuddämparen? Borde jag linda hela vägen upp till motorn istället?

    Mycket tacksam för svar!
    /Blomberg

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Som kamouflage funkar det väl, men bandaget håller vatten, så det lär påskynda oxideringsprocessen...
    Normalt lindar man främre delen av avgasröret, och det kan man ju tycka är snyggt, om man är lagd åt det hållet.


  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    lindning ät väl en estetisk fråga, vad jag vet så gör det inget för prestandan, ser bara bra ut

  4. #4
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Är inte lindningen från början bara en värmesköld? Därav att man bara lindar delarna som ligger närmast benen.
    For those about to rock - We salute you!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du nu har slipat dämparen ren och slät, så tycker jag att du bara skall måla den med värmebeständig färg ( Biltema ) , eller stryk på¨spissvärta.
    Vet inte vilken effekt du menar. Den fysiska eller den psykiska

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Är inte lindningen från början bara en värmesköld? Därav att man bara lindar delarna som ligger närmast benen.
    Jo.

    men här gällde det att dölja otäcka saker, tror jag.
    Olle Ås förslag är nog det bästa, skulle jag tycka. Give the man a cigar!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    16
    Tack för alla svar

    Jo tanken med det är det estetiska.. tänkte inte så mycket vad det hade för fysisk effekt när jag lindade. Det var inte förrns efter jag lindat med som jag såg att de flesta bara har lindat "kröken" med.. Lite därför jag blev fundersam..

    Effekter jag hade i åtanke var väl mest fysiska.. Typ att ljuddämparen blir såpass varm att stoppningen smälter eller nåt sånt då den inte får samma kylning.. Eller att motorn värmenyper för att avgaserna blir för varma. Har precis lagt en massa pengar på den så hade varit extra drygt om den gick sönder.

    Går lite i Olle Å's tankar med ang. målandet men är inte helt hundra på hur de skulle passa med resten av hojen..

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag brukar för det mesta strunta i om det passar andra betraktare, bara det funkar ok. Det är ju jag som KÖR.

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Det värmelindas mycket för att få bort heta ytor på mc nära kroppsdelar samt för att det ser tufft ut och ibland passar det bra att värmelinda blåsen om man tätat dom med diverse medel för att på så sätt få bort ett fult blås.Vämelindandet kommer från högtrimmade motorer där det är viktigt att leda bort heta avgaser så fort som möjligt utan risk för nedsmältning eller störning av andra motordelar som t ex startmotorn mm som på en del hojar / bilar tar stryk av värmealstringen från avgassystemet.

Liknande ämnen

  1. Modda ljuddämpare
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 00:22
  2. LJUDDÄMPARE/VARADERO
    Av Mc-Matte i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 21:03
  3. Ljuddämpare???
    Av Kimmo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 08:47
  4. Linda Rosing tjallare
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 08:00
  5. Linda Rosing
    Av Fredd i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •