Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

    Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen
    Nää, det gör man inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. #22
    honda500
    Gäst
    Jag pendlade i nästan 2 månader 20 mil om dagen med min cbf 500. Upp tio mil om dagen är helt ok tycker jag men därefter tär det på kroppen enligt min erfarenhet.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Köpa nytt = behåll länge
    En bekant köpte en Yamaha XJ 900 Diversion år 2001
    Körde 5500 mil på 10 år
    Värdeminskning 60 000 kr = 11kr/mil är väl inte så dåligt.
    Han funderade aldrig på diverse byten, körning var prio 1. Önskar ibland att jag kunde tänka lika.

  4. #24
    Jag rekommenderar trådskaparen att välja en annan hoj då ER-6:an har en tendens att vibrera och det trots att motorn numera är gummiupphängd. Köp en Suzuki SFV650 Gladius. Vibrerar inget alls och inga höga varv behövs, om man nu inte vill bli av med körkortet.

    Det skulle aldrig falla mig in att köpa större hoj. Bara struntprat att 650 kubik inte räcker till eller att man kommer byta upp sig efter något år. Jag har kört hoj länge, och många mil har det blivit genom Europa, och jag kommer aldrig att köpa mig en större och klumpigare hoj. Aldrig.
    Senast redigerat av Duke den 2012-03-27 klockan 05:15.

  5. #25
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Er6-n är en otroligt populär förstahoj, ingen tvekan. Men jag förstår inte varför... Jag och en kompis tog kortet samtidigt, jag köpte mig en chopper samma dag (för jag är inte klok, och jag älskar den) och han köpte sig en sprillans ny ER6-n.

    Nummer ett, den är obekväm som fan! Kompisen tog sin premiärtur från Karlstad till tjejen i Göteborg (ca25mil), medan jag tog min från Karlstad till Uppsala (ca30mil). Jag sträckkörde min stelbenare hela vägen. Stannade iofs för att äta i Enköping, men mest för att jag var hungrig, inte för att jag var trött. Kompisen kom till Grums (3 mil från K-d) och var redan trött. I Årjäng fick han stanna, och sedan i Vänersborg, och var helt slut när han kom till Götet. Visserligen var han oerfaren förare, men det var jag också!
    Nummer två, Redan efter första sommaren funderade kompisen på att byta hoj. För den är väldigt högvarvig, ganska opålitlig vid kraftigt pådrag, dyr i försäkring och som tidigare sagt, sjukt obekväm på långkörnig.
    Sommarens efter sålde han Er6an för att köpa en 750 istället.

    Håller med föregående talare. Det är en tokbra deal du har, men med tanke på att du tänkt köra mycket och ofta rekommenderar jag absolut en hoj du vet fungerar för dig. Köp nåt billigt åbäke som du får leka av dig på första sommaren och passa på att prova dig runt innan du köper en helt ny cykel...
    For those about to rock - We salute you!

  6. #26
    Som många här påpekat så vet man egentligen inte vad man ska ha för mc förrän man provat. Min första var en Transalp 600 som jag då trodde var den perfekta hojen för mig. Tänkte åka lite Norgeresor och utforska grusvägarna som det finns otaliga mil av här uppe. Efter tre säsonger var jag less på eländet och grusvägar tyckte jag var tråkiga då man endast ser skog, skog och ännu mer skog. På landsväg var den obekväm och hastigheter över 90 var jobbiga. Inget vidare att köra långa sträckor med alltså då det räckte med en 8 mila tripp till Luleå för att jag skulle få ångest över att jag måste köra hem igen. Så jag ledsnade på mc och gjorde uppehåll några år tills jag fick provköra en FJR och en Pan European och insåg att sådana hojar passade mig och mina krav bäst. Idag är inte hojen det stora hindret för mig att dra iväg på långturer utan brist på tid.
    Men man kan mycket väl köra europaresor med en 600 cc då det är ens egna krav som styr. Inget är omöjligt och en del kör ju runt hela världen med sina Transalpar och trivs förträffligt med det.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

    Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen
    Om man nu backar tillbaka till TS fråga:

    4000 mil per år. Trygghetsgarantin är viktig, vet att en del vevaxlar smällt på dom redan vid 800-1000 mil. Tre år gammal och då har den alltså gått 12.000 mil då. Innebär att ingen vill ta i den med en tång ens, så redan där har du nog blåst det mesta av dom där 65´

    Kostnader:
    Servicar: förutom då att den ska in på servicar titt som tätt, så.....skruvventiler kräver en koll generellt var ca 1200 mil, oftast ännu tidigare. Finns en del mindre maskiner som ska in t o m var 400 mil. Shimsar brukar vara ca var 2400 mil, åtminstone på japanhojar(yamaha 4000)
    Ni som har gjort servicar med ventilkoll/justering vet ju vad det kostar.

    Gäller att optimera hojmodell/märke mot milen man kör per år: 4000 mil betyder på en Kawasaki och en Suzuki att dom ska in ca 6-7 gånger på service. En Yamaha ca 4 gånger, en Honda 3-7 gånger(beroende på modell), en BMW ca 4 gånger osv osv.

    Däck: feta däck kostar mer. Däckbyte oftast var 1000-1500 mil bak. Framdäcket håller väl en liten bit längre. Antal däckbyte alltså ca 5-8 gånger med inköp plus montering.

    Drivpaket: en mindre maskin har oftast en klenare kedja och dom håller kanske ca 1500 mil. En större lite längre, kanske en tusen mil till. Pendling betyder ju dock att den slits lite mindre, med man åker dock generellt på att byta minst två gånger på en säsong. Kostnaden är väl då för drivpaketet ca 2500:- plus 1000:- för bytet/gång.

    För att inte tala om: ett jäkla springande på verkstan. Jobba hinner då inte TS med

    Nån som ids summera år 1?


    Neeh, ekonomi är då tex en fin seriös Transalp 600 (finns mycket skit på den marknaden) av äldre årgång med skruvventiler, billiga däck osv. Hittar man en seriös hoj, så håller motorerna lätt 30.000 mil. Ekonomin förutsätter då också att man investerar sig från Biltema med däckbytargrejjor(mont+balans) osv
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-03-27 klockan 06:14.

  8. #28
    honda500
    Gäst
    Väl skrivet Vs, det är bara på en punkt som jag inte håller med dig. Mitt drivpaket har rullat 4500 mil och klarar 6000 mil iaf. Jag har smörjt var 25 mil.

    Yamaha bulldog har kardan och skruvjusterade ventil i likhet med många glidare. Noto guzzi classic v7 är en modern bulldog i mina ögon.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Väl skrivet Vs, det är bara på en punkt som jag inte håller med dig. Mitt drivpaket har rullat 4500 mil och klarar 6000 mil iaf. Jag har smörjt var 25 mil.

    Yamaha bulldog har kardan och skruvjusterade ventil i likhet med många glidare. Noto guzzi classic v7 är en modern bulldog i mina ögon.
    Kan ju inte gå igenom modell för modell Allt är ju generellt, tex CBF 500 har fetare kedja. Finns modeller där kedjan håller ännu mindre än det jag nämnde. Handlar du dessutom framför allt om körsätt.
    Min Varadero(09:an) har nu gått strax över 2000 mil. Kedjan smord vid ca 1100 samt vid ca 1600....alltså bara två gånger.
    (om du frågar om den inte är smord vid servicarna? Nej, jag har sagt att dom fick inte göra det)

    Kardan är ju underhållsfritt(förutom oljebyte då)....men smäller den, så smäller den också ordentligt(i plånboken)

    Edit:
    Glömde, inte många som får ut dom milen ur ett drivpaket ....bra gjort
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-03-27 klockan 08:27.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Då är vi där igen. Ekonomi. Du kan aldrig få någon hyfsad ekonomi på en ny hoj som du har ett par år och sedan byter. Snacka om dyra mil.
    Två alternativ. Ett, köp nytt och kör tills det är bara skrot kvar, vilket tar många år.
    Det andra är att köpa en seglivad beg. hoj av typ Transalp och bara köööööör. också många år., Vilket blir ändå billigare.

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en billig Intercom till hjälmen?
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 19:29
  2. Köpa pendlarhoj?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 11:23
  3. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  4. Custom som pendlarhoj?
    Av Helmut i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 22:51
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •