Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)

  1. #11
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Lätt begagndad som Mats L föreslog är nog bästa valet. Ny mc sjunker ganska duktigt i pris bara på några år. Tro mig jag har kollat vad jag skulle få för min vid inbyte! Om jag köpt MC idag skulle jag definitivt köpt en lätt begagnad med ABS och en lite större modell just med tanke på att man då får större användingsområde.
    Sen kan man ju alltid kompensera med högre vindtuta, styrhöjare, nytt styre och komfortsadel etc. så kolla gärna vad man kan göra för sådant med den mc du sen köper.

    Good Luck och tänk positivt som jag "Jag lägger hellre pengar på godis till min mc, än på en 7-rätters på Grand Hotel

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
    Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.
    Du ska inte tro allt du läser!

    Ditt hojval är en ganska naken maskin och pendla 6,5 mil enkel resa i ur och skur (+ även soligt och vackert!) kan vara lite strapats i mina bekväma tankegångar. Kanske dela upp på 2 hojar? En med scoooterkomfort för pendlingen och en naken för skojs skull.

    Det du hört om livslängd kan du ta med en stor nypa salt för det finns föreställningar om att en som gått 5000 mil är slut och inget att ha och när den gått 10.000 är den skrot. Fel...fel ..fel! Jag tror nog att med normalt byte av slitdelar går dom lätt både 20 och 40.000 mil. Hört om en Silverpil som gått 65.000mil men då var det nog med ordentlig renovering nån gång.

    Serviceintervallerna är tätare på MC än på bil och det är ju lite krångligt men går att ta.

    Själv kör jag lågbudgetvariant = äldre hojar och har inga såna där måsteprylar som miniblinkers, GPS, motivmålning och sånt - just basic. Min stil, men andra får roa sig, var och en på sitt sätt.

    Förstår om du vill ha en ny hoj med garantier och blankt och luktar nytt men det finns alternativ om du vill.
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Ska du bara se till pengarna så köp någon gammal nybesiktad opel corsa från tidigt 90tal trafikförsäkra och kör skiten ur den, troligen åker du flera år utan att göra annat än att tanka en svätt lite nu och då.

    Vill du ha trevligt på din resa till jobbet?
    Jag pendlade 5 år med hoj 13.5 mil / dag.
    bästa penlingshojen jag haft, en gammal Honda Pan European (st1100) den, lågvarvig v4 motor , låg bränsleförbrukning, med obetydlig värdeminskning på dom 6000 milen jag körde den.trots att jag inte servar enligt "bok" så bara rullade den snällt vidare, 13-14 000mil hade den gått när jag sålde den och den går helt säkert många år till utan att "renovera" någon motor.

    Vill du slänga pengar i sjön?
    Köp en splitter ny Er6 :a med tveksam komfort, 2cylindrig motor (trevlig men ingen tourer direkt) en värdeminskning på 20% bara du skrivit på köpeavtalet.
    höga service kostnader då den kräver service enligt bok på verkstad för att garantierna ska gälla.

    (hos stibix, borås får du 2 år fri service,kan ju i ditt fall vara värt en del.bara så du vet iaf)
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #14
    Håller med föregående talare. Köp en begagnad, behöver inte vara lätt begagnad utan kan ha 4000-5000 mil på mätaren, med lite större motor än 600 cc.
    Serva den sen själv, vilket inte är så svårt, och skippa dyr service som på grund av garantiskäl är ett måste om man köper nytt.
    Mer touringinriktade modeller brukar oftast vara mycket väl omhändertagna och har rullat väldigt lugna mil på landsväg. Så där spelar det ingen roll om det står 1000 eller 5000 mil på mätaren. Er6:an är en jättefin hoj men passar nog bättre för ren nöjeskörning och kortare arbetspendling än långpendling i skiftande väderlek.

  5. #15
    honda500
    Gäst
    Jag håller med er om att TS bör köpa en begagnad hoj men jag måste också säga att även mindre hojar är användbara. Min cbf 500 har rullat drygt 4500 mil och i slutet av sommaren har den gått nästan 6000 mil. Jag använder den till pendling, utomlandsresor, nöjesturer osv. Det funkar med en liten hoj med.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    visst fungerar det med en mindre hoj, MEN .....

    Min erfarenhet säger att en mindre hoj (har haft några) så kommer det användbara varvtalet ligga betydligt högre, och med varven kommer vibrationer, det kommer att bli mer växlande osv. så för att få en "komfortabel" resa så bör man välja lite mer kubik,och mer kåpor,upprätt körställning,(ej supersport) för ekonomin så bör man välja en begagnad cykel med bra bränslekonomi...
    (och glöm inte försäkringskostnaden)


    För den som inte alls vet :
    1. ta körkort
    2. prova dig fram
    3. du kommer ändå att byta om ett par år.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Många rekommenderar mera kubik men det är inte bara fördelar det. Vikten! Hanterbarheten blir enligt min mening bättre med en lättare hoj.

    Vartalet - en bensinmotor har oftast högre varvtal än en diesel. Fler cylindrar högre varv. En gasturbin snurrar som bara fanken men jag tror inte att någon skulle klaga på höga varv om det satt en på en mc. Bara en vanesak egentligen och har man bra ljuddämpare och proppar i öronen slipper man höra olåten i marschfart.

    Kör själv 650;or och har ingen längtan efter något större.
    Ove

  8. #18
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Jag har inte körkortet och köpte en Intruder C1800, rätt nöjd med valet, köpte den 100% på grund av utseendet. Skiter ganska fullständigt hur den känns för vad jag förstått (kanske är fel) så faller inte hojen i värde så draskt speciellt då min är uttagen 2010.

    Då jag inte har ett kort blir det svårt att "prova" och då jag aldrig kört innan har jag ingen aning vad jag ska jämföra med.. Jag kör denna hoj nu, är jag inte nöjd får jag i framtiden sälja den. Hellre kör jag min hoj en säsong för att upptäcka att det inte var något för mig än att provköra en hoj (för det räcker inte på långa vägar). Just nu har jag en custom. vill jag ha något annat i framtiden får jag väl skaffa det

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    ja men nu blandar ni äpplen och päron. att pendla 12-13 mil om dagen. även dåliga dagar ställer andra krav på hojval. sedan spelar det ingen roll hur det låter. komfort . hanterbar . vibrationsfri . .... sånt söker man till det ändamålet . ska du sprätta grus på helgerna så kommer det andra krav . visst kan man pendla med en 400- 650cc .en eu-moppe skulle ju också fungera. men ska det vara behagligt och hållbart i längden så bör man välja hoj för ändamålet .
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  10. #20
    Finns definitivt ingen ekonomi i att pendla med en nyare motorcykel.

    Sen är vi ju drömmare, ser bara i framtiden hur mycket vi kommer att mata mil och va kul det sla bli. Efter första ruskvädret börjar vi snegla mot bilen. Efter andra ruskvädret sitter vi i bilen.....och där sitter man sen

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en billig Intercom till hjälmen?
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 19:29
  2. Köpa pendlarhoj?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 11:23
  3. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  4. Custom som pendlarhoj?
    Av Helmut i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 22:51
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •