Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)

  1. #1

    Exclamation Tveksam till att köpa MC (ER6:a som pendlarhoj?)

    Jag börjar med mitt MC-kort i morgon och ska om allt går väl ha det innan maj. Kommer då köpa mig en Kawasaki ER-6n. Kommer använda den till att pendla till och från arbetet, ca 13 mil/dag.

    Har nämligen fått ett toppenerbjudande på en helt ny 2012:a som gått 0 mil för 64.995 kr inkl 24 mån nygaranti och 5 års trygghetsavtal. Får också ett presentkort i butiken värt 4.000 kr som jag ska handla kläder för.

    Allt var frid och fröjd fram tills på eftermiddagen i dag. Läste då att en MC har markant mycket kortare livslängd. Motorn måste oftast renoveras m.m. Detta gör mig nu ytterst tveksam till att köpa en hoj.

    Hur fungerar detta om man som jag kör minst 3000 mil/år, och då räknas bara när jag pendlar. På sommaren kommer jag nästan bo på hojen!? Lägg till 1000 mil, minst.

    Sedan undrar jag om någon vet vad försäkring, skatt, driftskostnad per mil, servicekostnader etc. kostar för denna hoj. Jag är 30 år och bor på Hisingen i Göteborg.

    Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Fattar inte riktigt vad du skriver om. Min hoj är visserligen en Honda, men är från 92, har gått över 10.000 mil utan några problem. Det finns nog många som gått uppåt 15.000 och mer.
    Man behöver ju inte vrida gasrullen max hela tiden, fastän det kanske är lockande på en ER6-n.
    Verkar annars vara ett bra erbjudande.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Anledningen till att en mc motor normalt inte håller ihop som en Volvo personbilsmotor i ca 40 000 mil beror på att de är byggda på helt olika sätt.Varv, kompression, hk per liter, vrid, t ex luftkylning, mm plockas ju normalt ut ur en betydligt mindre mc motor som ju då också har ett ökat slitage.Så det är ju helt sant att en mc motor har ett ökat slitage och service krav med täta oljebyten mm jämfört med en bilmotor.

    Men som tur är så finns det ju hojar som klarar en hel del idag utan att ständigt behöva stå på verkstad om man nu inte själv skruvar.Tipsen på dessa är säkert lika många som det finns dagar på ett år.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Med dom pendlingssträckorna hade jag nog kollat på var mc-buden kör med, och kanske inte valt en ER6:a

    /Janne

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Körsätt och skötsel betyder mest när det gäller hur en motor håller.Vet dom som säger att en sporthoj håller för att gå som fan.Min åsikt om detta är NEJ,det gör den inte.Den håller inte lika länge som om man kör utan att pressa den till nästan max.
    Det säger ju sig själv att ju högre varv du utsätter motorn för och ju tuffare du kör ju mer sliter det.
    Kör du vettigt och sköter om din hoj så håller den i många många år utan bekymmer och utan bekymmer =bättre ägarekonomi.
    Jag tror bestämt att du blir nöjd med att köpa ER6 N och priset var ju inte helt fel.
    Det flesta kapitalvaror är ett bottenlöst hål förr eller senare.Gillar du mc vilket fallet verkar vara så ska du ta ditt mc kort.Du kommer märka att du struntar i om hålet är lite bottenlöst för det är så himla kul att köra och det ger så mycket tillbaks.

  6. #6
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Med hoj ska man räkna "smiles per gallon" istf. "miles per gallon". Själv körde jag 2600 mil förra året på min då splitternya hoj. Det inkluderar pendling till jobbet och en 700+ mils repa upp till Nordkap och tillbaka. Det här året hägrar europa (balkan, grekland, italien, alperna), så det lär väl bli minst lika mycket det här året gissar jag.

    Och än så länge har jag inte behövt renovera någonting (okej, jag har fått byta en packbox på ena gaffelbenet (på garanti)). Det som gjorts är en rutinmässig ventilkontroll under en vanlig service (2000-milaservicen) och någon justering krävdes inte.

    När du säger (efter att ha hört/läst någon säga) att en motor måste "renoveras" så låter det ju såklart jättedramatiskt, men jag känner inte till någon annan hojtyp än enduro som faktiskt måste renoveras med jämna mellanrum. På dom byter man ju kolv och liknande innanmäte med jämna mellanrum (mäts i drifttimmar) - men det är för att man tar ut så förtvivlat mycket kraft ur dom motorerna som dessutom ofta bara har en cylinder och för att dom ofta går på 100% kapacitet under lång tid. På gathojjar så har man ju ofta lite fler cylindrar för att ta hand om kraften och då är slitaget inte alls lika högt och man börjar mäta serviceintervaller i mil.

    Med allt det sagt - Kawasaki har 600 mils serviceintervaller, många andra märken har 1000 mil. Så kör man mycket under en säsong kan det bli ett par besök för service.

  7. #7
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    En mc måste väl ändå vara billigare än en bil totalt sett? Blir såklart dyrt om man behöver t.ex 2 bilar + en mc, men om man klarar sig med en bil och en mc så tror jag att man tjänar på det.

    Sen beror det ju helt klart på modell och om man har otur och motorn rasar men det händer ju även på bilar.

    Kolla upp bilsport och mc. Där kan man räkna ut vad försäkringen kostar. Firman kan ge servicekostnader PÅ PAPPER!

    Du tror inte det är bättre att börja med en lite äldre hoj som förstaköp? Då kan du köra en säsong sen byta om du vill prova andra modeller utan att behöva lägga så mycket emellan? Första hojen har en tendens att bli fel. Jag köpte brorsans intruder för att den var snygg och jag behövde en att övningsköra med. Glidarstuket passade mig inte alls kom jag på efter en säsong.

  8. #8
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Fanns ju lite fler frågor kom jag på nu. Skatten på hoj är till skillnad från bil baserad på fordonets vikt och inte dess miljöbelastning (jag utgår ifrån att en ändring kommer att komma här så småningom). Skatten för min hoj ligger på 200-någonting kronor per år.

    Håller med lasrberglund, det kan vara svettigt att köpa en flång ny hoj som första hoj. Jag köpte en streetfighter (Yamaha XJ6n) helt ny 2011 och bytte i april 2012 till en ny Triumph Tiger 800 (fanns inga beggade då) för att jag hade haft tid och utrymme till att finna min hojsmak. Och så hade min kropp fått komma till tals också och meddelat att ryggen inte var jättenöjd med att åka streetfighter/sporthoj.

    Smakar det så kostar det.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om jag skulle välja en hoj för att pendla så långt med, varje dag skulle jag välja en med större motor. Om du ska köra mycket motorväg kan det bli lite väl jobbigt med en såpass, i sammanhanget, liten motor.

    Skulle även köpa mig en lätt begagnad hoj, tills jag var helt säker på vilken typ av hoj jag verkligen vill ha. Den första hojen tendrar att bli köpt för att den ser bra ut, vilket sedan ofta visar sig bli ett felval. Förstår att dt blir svårt för dig, utan körkort, att provköra olika hojar för att hitta vad som passar just dig. Rejäla provturer ska det vara, inte bara runt kvarteret, så att du vet hur dom känns efter en längre stund. Om du är lite större i formatet blir ofta 600-klassens hojar jobbiga rent fysiskt. Du kommer helt enkelt att sitta så illa att du får ont i rygg, axlar och ben vid längre turer. Du ska ju köra mycket så det är än viktigare att körställningen funkar än för den som bara åker en mysig väg till fiken i närmsta omgivningarna.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    honda500
    Gäst
    Dagens hoj motorer närmare 20000 mil och när du har kört 20000 mil lär du ha tröttnat på hojen och vill byta hojen och vill du renovera den blir det ändå inte så dyrt som en bil. Om du har avsikt att köra långt och billigt både i inköp, skulle du renovera hojen blir inte så dyrt. Är ekonomin viktig så köp en liten billig hoj men det blir inte så bekvämt eller roligt att köra.


    Citat Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
    Jag börjar med mitt MC-kort i morgon och ska om allt går väl ha det innan maj. Kommer då köpa mig en Kawasaki ER-6n. Kommer använda den till att pendla till och från arbetet, ca 13 mil/dag.

    Har nämligen fått ett toppenerbjudande på en helt ny 2012:a som gått 0 mil för 64.995 kr inkl 24 mån nygaranti och 5 års trygghetsavtal. Får också ett presentkort i butiken värt 4.000 kr som jag ska handla kläder för.

    Allt var frid och fröjd fram tills på eftermiddagen i dag. Läste då att en MC har markant mycket kortare livslängd. Motorn måste oftast renoveras m.m. Detta gör mig nu ytterst tveksam till att köpa en hoj.

    Hur fungerar detta om man som jag kör minst 3000 mil/år, och då räknas bara när jag pendlar. På sommaren kommer jag nästan bo på hojen!? Lägg till 1000 mil, minst.

    Sedan undrar jag om någon vet vad försäkring, skatt, driftskostnad per mil, servicekostnader etc. kostar för denna hoj. Jag är 30 år och bor på Hisingen i Göteborg.

    Vill köra hoj men vet ens inte om jag ska ta kortet med tanke på det jag läst. Jag vill inte lägga pengar i ett bottenlöst hål. Blir då billigare i längden att ta bilen till jobbet.

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en billig Intercom till hjälmen?
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 19:29
  2. Köpa pendlarhoj?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 11:23
  3. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  4. Custom som pendlarhoj?
    Av Helmut i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 22:51
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •