Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SBP fråga ang. blinkerindikator

  1. #1
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245

    SBP fråga ang. blinkerindikator

    Håller på att fixa det sista innan årets säsong och skall till att koppla ihop elen inför besiktningen.
    Fick en anmärkning på besiktningen sist pga. att cykeln saknade blinkersindikator, då jag inte kan se främre blinkersen från förarplatsen.
    Sedan dess har jag bytt handtag/raglage och har en annan typ av reglage, så jag blinkar enbart när knappen är intryckt. Det är alltså omöjligt att glömma blinkersen på.
    Fråga: Behöver jag fortfarande en blinkersindikator när jag inte kan glömma blinkersen?
    For those about to rock - We salute you!

  2. #2
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Du vet ju inte om dom funkar bara genom att hålla in knappen. Det är väl det indikatorlampan är till för?
    Det är som jag tror, kan ha fel har haft det en gång förut!:-) :-) :-)
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Mja, du har en poäng där. Men indikatorn visar ju bara att knappen är intryckt och att det matas ström till blinkersen. Så den lär ju blinka oavsett om lampan i blinkersen är trasig?
    Försökte få tag i SBP idag för att få svar, men deras växel krånglade, så alla frågor av teknisk karaktär hamnade hos tidsbokningen. Dom var jättetrötta på att inte kunna svara på folks frågor när jag ringde. =)
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    I mina öron låter det tokigt att man ska hålla in knappen medan man blinkar?!?

    Jo, kan du inte bara montera en simpel lampa nånstans och sätta fast den med bara kattstrypare?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En annan sak med en indikatorlampa är ju att den indikerar ju en snabbare blink än normalt om någon lampa är trasig. I alla fall på min hoj med vanliga glödlampor.

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Det har du ju rätt i! Beror ju lite på hur man kopplar det, men absolut! Och jag måste ändå sätta en diod för helljuset, så jag kan väl lika gärna sätta in en för blinkers med. =)

    V Saarela - Jo, lite knas är det. Men det är tydligen så på vissa äldre HD. Amerikanerna är inte helt riktiga. =)
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Det har du ju rätt i! Beror ju lite på hur man kopplar det, men absolut! Och jag måste ändå sätta en diod för helljuset, så jag kan väl lika gärna sätta in en för blinkers med. =)

    V Saarela - Jo, lite knas är det. Men det är tydligen så på vissa äldre HD. Amerikanerna är inte helt riktiga. =)
    Fast nu funderade jag mer på om det verkligen går igenom besiktningen? TR1:an är ju en modern hoj i jämförelse med HD:na(dåtidens helfordonsgodkända) du nämner.....eller?

  8. #8
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Jag frågade sist jag var där, och det var ok, men ingenting dom rekommenderade.
    Menar du att det är byrokrati med i spelet? Alltså att min är reggad som en 96a och reglerna för nämnd blinkersfunktion endast gäller för äldre hojar med den funktionen från fabrik?
    Det borde han sagt nåt om isf tycker jag... =/
    For those about to rock - We salute you!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Jag frågade sist jag var där, och det var ok, men ingenting dom rekommenderade.
    Menar du att det är byrokrati med i spelet? Alltså att min är reggad som en 96a och reglerna för nämnd blinkersfunktion endast gäller för äldre hojar med den funktionen från fabrik?
    Det borde han sagt nåt om isf tycker jag... =/
    Ja, det var min tanke. Tråkiga är ju också att en annan besiktningsman kan ha en annan åsikt....eller mer noggrann vad gäller regler osv.
    Nåja, hoppas det går bra där iallafall.

    Vet inte om jag tänker fel men, är inte denna anordning lite trafikfarligt samtidigt? Tänker på att du kan tex inte koppla (eller var du nu har knappen) på ett säkert sätt, eller att man fumlar med blinkersknappen medan man kopplar.
    Vore kul o se en bild på hur det ser ut, eller hur tu tänkt

  10. #10
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Jag vet, det kan bli lite pilligt att växla, men jag tror inte det skall vara några större problem, mest en vanesak. Knappen till blinkersen sitter precis där jag har tummen i vanliga fall, så det borde gå att hålla den inne och koppla samtidigt. Men vi får se. =)
    Får väl sätta in ett till relä om det skiter sig, har dåligt med plats bara.
    For those about to rock - We salute you!

Liknande ämnen

  1. Fråga om mopedmärken?
    Av markusf i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-05-14, 19:25
  2. Fråga om däck..
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 08:45
  3. teknisk fråga
    Av glidare i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 23:35
  4. Fråga om däck
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 19:56
  5. Fråga om Bankörning
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •