Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Fallucka?? (farthinder)

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Håller med Engström om att håller man hastigheten finns där ju inga problem så för min egen del så har jag inget emot det.
    Så du är inte ens villig att räkna med att någon, någongång kanske gör ett mänskligt misstag och håller 50 istället för 30? Vet vi vad konsekvenserna för en MC blir?

  2. #22
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Så du är inte ens villig att räkna med att någon, någongång kanske gör ett mänskligt misstag och håller 50 istället för 30? Vet vi vad konsekvenserna för en MC blir?
    Vad tror du blir konsekvensen blir om du kör över ett farthinder i 50? Kör nog hellre över en 6cm kant än ett farthinder!!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Vad tror du blir konsekvensen blir om du kör över ett farthinder i 50? Kör nog hellre över en 6cm kant än ett farthinder!!
    Jag vet inte, det är därför jag frågar. Jag utgår att hindret har prövats på bil och lastbil, och jag utgår från att vägverket har räknat med fall där gällande hastighet, av olika anledningar, inte hålls. Visst måste det finnas en skyldighet från deras sida att säkerheten hålls intakt, även utöver laglig fartgräns.

    Har hindret även utprovats på olika MC?

    Till skillnad från dig tar jag inget för givet. Grow some intellect, ffs...

  4. #24
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag vet inte, det är därför jag frågar. Jag utgår att hindret har prövats på bil och lastbil, och jag utgår från att vägverket har räknat med fall där gällande hastighet, av olika anledningar, inte hålls. Visst måste det finnas en skyldighet från deras sida att säkerheten hålls intakt, även utöver laglig fartgräns.

    Har hindret även utprovats på olika MC?

    Till skillnad från dig tar jag inget för givet. Grow some intellect, ffs...
    Vad är det jag tar för givet??? Jag kan till skillnad från dej räkna ut vad konsekvensen blir!! Inget.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Vad är det jag tar för givet??? Jag kan till skillnad från dej räkna ut vad konsekvensen blir!! Inget.
    :\ Det är skillnad mellan att "beräkna" och att "anta". Jag hade helst velat se några uttalanden från myndigheten i fråga om att hindret är säkert och att de har räknat med att olika, t.ex. lagvidriga, situationer kan uppstå.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nu är det så här att för min del blir jag helst så kort tid som möjligt på en begränsad hal yta = fort och rakt. Här gör man en stor platta av med annan friktion än omgivande asfalt, troligen sämre. Kör man sakta blir det lätt lite vingligare och lite oroligare på gasen, alltså lättare att slira omkull. Att man kan slira omkull på brunnslock är bekant för alla och här är det tydligen tänkt att vara en betydligt större yta.

    Själva guppet, en 6 cm djup grop, ungefär som ett ganska grunt potthål. Samma sak där, ju fortare man kör över ju mindre känns det. Värst är det när man precis håller den hastighet som aktiverar guppet. Vad händer när en cyklist med smala däck och lite bråttom råkar aktivera fällan? Troligen kommer han att få ett genomslag så att fälgen pajar och han kan då få en flygtur med hård landning.
    Ove

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nu är det så här att för min del blir jag helst så kort tid som möjligt på en begränsad hal yta = fort och rakt. Här gör man en stor platta av med annan friktion än omgivande asfalt, troligen sämre. Kör man sakta blir det lätt lite vingligare och lite oroligare på gasen, alltså lättare att slira omkull. Att man kan slira omkull på brunnslock är bekant för alla och här är det tydligen tänkt att vara en betydligt större yta.

    Själva guppet, en 6 cm djup grop, ungefär som ett ganska grunt potthål. Samma sak där, ju fortare man kör över ju mindre känns det. Värst är det när man precis håller den hastighet som aktiverar guppet. Vad händer när en cyklist med smala däck och lite bråttom råkar aktivera fällan? Troligen kommer han att få ett genomslag så att fälgen pajar och han kan då få en flygtur med hård landning.
    Han får väl trampa lungnare då så han håller hastigheten,då är det ju lungtVärsta smällen blir det ju i en lastbil,som är tyngst,smäller som f,n i potthål osv pga att det kan vara 5tons tryck per hjul.Skulle det sen vara halt på den där plattformen?det köper jag inte,tror knappast att dom ligger i kurvor och man kommer med nerlägg,och som jag sa tidigare,är säkert opå 30sträckor som det blir aktuellt,och kör man för fort då eller är blind och missar varningsskylten då får man skylla sig själv.är det 30 då är det 30 av någon anledning,barn,skola,osv är väldigt noga med att acceptera det,även 50sträckor.och slira omkull på brunns lock?ja i kurvor kanske,eller vid gaspådrag vilket knappast behövs på 30sträckor,men det är ju klart,man ser ju många mc åkare där ute som har svårt med balansen i låga farter??Jag tycker man talar om ett problem som kan uppstå om man kör för fort,hallå tat lungt ta en TOY
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-23 klockan 20:59.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Han får väl trampa lungnare då så han håller hastigheten,då är det ju lungtVärsta smällen blir det ju i en lastbil,som är tyngst,smäller som f,n i potthål osv pga att det kan vara 5tons tryck per hjul.Skulle det sen vara halt på den där plattformen?det köper jag inte,tror knappast att dom ligger i kurvor och man kommer med nerlägg,och som jag sa tidigare,är säkert opå 30sträckor som det blir aktuellt,och kör man för fort då eller är blind och missar varningsskylten då får man skylla sig själv.är det 30 då är det 30 av någon anledning,barn,skola,osv är väldigt noga med att acceptera det,även 50sträckor.och slira omkull på brunns lock?ja i kurvor kanske,eller vid gaspådrag vilket knappast behövs på 30sträckor,men det är ju klart,man ser ju många mc åkare där ute som har svårt med balansen i låga farter??
    F'låt, men om en olycka händer, trots att hastigheten är för hög, håller det inte med att säga "man får skylla sig själv", speciellt inte i eventuella juridiska situationer.

    Betänk ett fordon som kör över på fel sida av vägen, mot trafiken: "han får skylla sig själv att han inte såg den heldragna linjen".

    Alternativt de vägräcke med vajrar som har diskuterats på sina håll: "Jaså, hans ena arm blev avsliten trots att han höll rätt hastighet? Nåväl, han får väl skylla sig själv att han inte såg räcket..."

    Catch my drift?

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    F'låt, men om en olycka händer, trots att hastigheten är för hög, håller det inte med att säga "man får skylla sig själv", speciellt inte i eventuella juridiska situationer.

    Betänk ett fordon som kör över på fel sida av vägen, mot trafiken: "han får skylla sig själv att han inte såg den heldragna linjen".

    Alternativt de vägräcke med vajrar som har diskuterats på sina håll: "Jaså, hans ena arm blev avsliten trots att han höll rätt hastighet? Nåväl, han får väl skylla sig själv att han inte såg räcket..."

    Catch my drift?
    Jo jag förstår vad du menar,men en olycka händer,jag råka de hålla 70 på 30 väg och råkade köra ihjäl ett barn det får inte hända tycker jag.vajerräcken,visst dom är inte sköna men jag brukar säga,jefan att köra in i dom då,men en olycka kan ju hända,punka,kört för fort,solen i ögat,prejad,vattenplaning,ja det kan man få om man kör med dåliga däck.osv.Jag tycker i allafall att det ska finnas effektiva farthinder på sträckor som folk ej kan hålla hastigheten och jag kan då knappast tro att dom skulle sätta upp något som är rent farligt,även om folk inte tänker

  10. #30
    Inget som direkt påverkar oss som kör hoj. Läser man på tillverkarens hemsida står det att läsa:

    Produkten Actibump skapar nya möjligheter för ökad trafiksäkerhet.

    * Actibump är utvecklad för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, t.ex. vid skolor och dagis.
    * Systemet är utformat för trafikmiljöer med hastigheter upp till 50 km/h.
    * Trafik i tillåten hastighet passerar på plan väg.
    * Vid hastighetsöverträdelse får föraren en fysisk påminnelse.
    * Det finns även, på var sida av vägmodulen, ett område brett nog för passage med tvåhjuliga fordon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •