Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Fallucka?? (farthinder)

  1. #11
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Det slog mig precis nu... Jag kör ju stelbenare! Grattis! =) Kul att åka ner i ett sånt hål då!
    For those about to rock - We salute you!

  2. #12
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Gött när dom börjar krångla också, så ska det lagas och halva gatan grävas upp o blablabla köer...usch

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Javisst, men om du kör 100 på en väg med wireräcken då blir det jobbigt.

    Även om man inte kör för fort så skulle jag inte vilja ha en stor jäkla plåt ligga mitt på vägen.
    Det vore ju tråkigt om dom använder det till snabbare vägar, men troligen ska dessa bara användas i stan i 30 zoner.
    Frågan är vilken kommun har ekonomi att investera i dylika hinder, blir väl typ 1st framför kommunalhuset för att kunna skryta med.

    Det som vore önskvärt är väl nån form av gummibeläggning, den rostfria plåten lär väl bli snorhal vid regn.

    /Janne

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Det slog mig precis nu... Jag kör ju stelbenare! Grattis! =) Kul att åka ner i ett sånt hål då!
    Inte kul för sporthojar och custom i ett sådant hål om de inte kan väja undan. Kör offroadhojar i stället, så är det roligare.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Det vore ju tråkigt om dom använder det till snabbare vägar, men troligen ska dessa bara användas i stan i 30 zoner.
    Frågan är vilken kommun har ekonomi att investera i dylika hinder, blir väl typ 1st framför kommunalhuset för att kunna skryta med.

    Det som vore önskvärt är väl nån form av gummibeläggning, den rostfria plåten lär väl bli snorhal vid regn.

    /Janne
    Aftonbladet är ju också en blaska inte helt olik En Ding Ding Värld, men detta förefaller ju faktiskt vara sant. Jag citerar:

    "Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar."

    100 km/h på en stelbenare låter mindre kul...eller för mig med 14" hjul... Blir nog bättre om man cementerar över dem

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    I jakten på fartsyndare är allt tillåtet!

    Det är väl ett av dom vanliga "bysnillena" som kommit på en ljus idé och konsekvensanalys finns inte i den världen. Tyvärr har beslutsfattarna som skulle kunna sålla bort skräpet samma kapacitet så det kommer nog att bli en variant som vi får dras med.

    En stor stålskiva är en rejäl riskfaktor i sig även om den får en gummimatta på toppen. Att den sen kan öppna sig är en riskfaktor inte bara för motoriserade trafikanter. 6 cm stålkant kan slå sönder fälgarna för cyklister, klämrisk för barn och djur(jag vet... ungarna ska inte vara på gatan men själv skulle jag inte låtit en sån där grej varit outforskad när jag var liten).

    Att den ska placeras i Linköping är väl för att VTI ska konfirmera och välsigna dumheten.
    Ove

  7. #17
    Förutom att hela idén är korkad så kan man ju ifrågasätta chefens kommentar "Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning". Mig veterligen finns det inga sådana "juridiska" bestämmelser i trafiklagstiftningen då det är föraren av utryckningsfordonet som själv avgör hastigheten. Själv fick jag lära mig att på vissa platser finns det däremot krav om särskild försiktighet och här kan väl 30 sträckor räknas in.
    Undrar just hur den funkar i snöstorm, -30, snösmältning på dagarna och tillfrysning på nätterna samt i tjäle.

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Enligt rubriken ingen fara för mc och annars kan man ju hålla hastigheten.Men sedan blir det nog skyltat med så det är ju bara att läsa på skylten.Skulle vilja ha en sådan på gatan där jag bor där det är 30 och finns många barn.Blomlådor har vi haft men blir bara tävling vem som kan köra fortast slalom igenom.Sedan har sopbilen kört över dom pga att dom inte vet vad dom gör.Jag blir så förb...snart skickar man en slägga eller nåt i bilen som gasar

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Det hade varit intressant att veta vad konsekvensen blir om man skulle råka missa detta nya förträffliga farthinder i bil respektive MC.

    Ponera att en stötdämpare eller en fälj på en bil går sönder. Ponera sen om detsamma kan hända på en MC. Resultatet blir materialskador i fallet om bilen, och i fallet om MC kan du förmodligen lägga till personskador också.

    Min aversion ligger inte i försöken att hålla nere hastighetheten, utan om de verkligen har funderat ut alla möjliga situationer och eventuella resultat vid en olycka orsakad av farthindret.

  10. #20
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Håller med Engström om att håller man hastigheten finns där ju inga problem så för min egen del så har jag inget emot det.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •