Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 63

Ämne: Köpråd första-hoj

  1. #1

    Köpråd första-hoj

    Hej,

    Jag ska köpa min första hoj nu till försommaren och söker därför tips och råd.

    Är ute efter en smidig, körglad och pigg så kallad nakenhoj runt 650 kubik och 75 hk med det rätta mullret, 4-taktare är ett måste.

    Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.

    Att hojen är billig att äga, köra och underhålla är ett önskemål.

    Hojarna jag funderar på är:

    2012 Kawasaki ER-6N
    2012 Suzuki SFV650 Gladius
    2012 Yamaha XJ6-N

    Mvh
    [ESC]
    Alt är under Ctrl

  2. #2
    Vet du vad, med din längd och vikt så skulle jag istället föreslå en Suzuki GXS 1400... Billig att både köpa och äga och garanterat det rätta mullret
    http://www.blocket.se/stockholm/Suzu...htm?ca=1_7&w=3
    Senast redigerat av RobbeS den 2012-03-20 klockan 07:38.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom du är fullvuxen, så tycker jag att du skall försöka att få provköra en Honda Varadero.
    Stark, snabb , billig i drift och underhåll. Muller är lätt fixat med en avstämd ljuddämpare.
    Den är ju en vad man kan kalla allroundhoj. Kan köras på alla sorters vägar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tycker som Olle. 190 cm låter som mycke armar och ben för dom hojarna. Speciellt Gladius kommer nog att kännas väldigt trång. Förmodligen samma sak med ER-6.

    Bara att prova och vara kritisk. Blunda(men inte i farten!) och känn vad som är bäst. Snygg hoj kan vara väldigt obekväm så luras inte av ögat.

    Min mening är att det är bättre att ha rätt höjd på sitsen än att laborera med att flytta fram fotpinnar och sånt.
    Ove

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av [ESC] Visa inlägg
    Hej,

    Jag ska köpa min första hoj nu till försommaren och söker därför tips och råd.

    Är ute efter en smidig, körglad och pigg så kallad nakenhoj runt 650 kubik och 75 hk med det rätta mullret, 4-taktare är ett måste.

    Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.

    Att hojen är billig att äga, köra och underhålla är ett önskemål.

    Hojarna jag funderar på är:

    2012 Kawasaki ER-6N
    2012 Suzuki SFV650 Gladius
    2012 Yamaha XJ6-N

    Mvh
    [ESC]
    Har du tänkt att alltid vara själv på hojen ?
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Det har kommit in bra tips redan. Svårt att ha åsikter då du inte säger hur du ska använda den.
    Suzuki GSF 650 Bandit ABS är nog lämplig för dig och till bra pris. Jag har själv en GSF 1250 och har sett att 650 är nästan lika stor i mått som 1250:an. Gladius, helt klart för liten för dig.
    Titta på dessa:
    http://www.blocket.se/landskrona/Suz...0.htm?ca=9&w=3
    http://www.blocket.se/sodermanland/S...4.htm?ca=9&w=3
    //Håkan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Min åsikt är alltid att man köper hoj efter hur man tänkt använda den samt om man åker själv eller två.När man är klar över detta så kollar man efter hojar som man sitter bra på och som lever upp till dessa önskemål bäst.
    Att köpa hoj handlar alltid om kompromisser om man inte tänker ha en hoj för varje tillfälle.

  8. #8
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Är själv 188cm och har en fin mage, får utan problem plats på en Hornet eller FZ6'a och sitter skönt.
    Men man blir sjukt stor på den, ser ut som en kulglass mycket uppe och lite nere så mitt tips leta större hoj behöver inte bli mycket dyrare.

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Spontant känner jag att du är alldeles för stor för dessa hojar. Tror inte att du kommer att trivas med dessa. Själv fick jag en Yamaha XJ6 N i inbyte mot en annan hoj. Jag är 185 cm lång och väger knappa 95 kilo. För mig upplevdes den som en moped att köra. Mina kroppsmått kändes som att jag var tjugo kilo för tung och femton centimeter för lång för en sån hoj. Kan säkert vara rätt hoj för en mindre person, men inte för oss "fullvuxna". Kör för egen del Honda Varadero, en utmärkt allroundhoj som passar lite större förare. Du kan åka undan rejält på krokiga vägar liksom åka på semester två personer och packning. Hojen sätter inga begränsningar. Är nu inne på min andra, har aldrig hänt att jag någonsin tidigare köpt en likadan hoj som jag haft innan. Det har alltid blivit ett annat märke och en annan modell vid varje byte.

    Mitt tips är att absolut inte köpa en ny hoj, om du inte har väldigt gott om pengar. Sannolikheten för att du byter hoj till nästa säsong är väldigt stor. Få stannar kvar på dessa små, instegshojar mer än en säsong.
    Trist då att få en värdeminskning på i runda slängar 20.000:- Yamahan som jag ägde en kort tid, köptes för 69.000:- och byttes ett år senare med 350 mil på mätaren in för 43.000:-. Affären sålde den sedan vidare för 54.000:-. Där har du lite konkreta siffror att överväga.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vet du vad, med din längd och vikt så skulle jag istället föreslå en Suzuki GXS 1400... Billig att både köpa och äga och garanterat det rätta mullret
    http://www.blocket.se/stockholm/Suzu...htm?ca=1_7&w=3
    Här tycker jag att man har ett riktigt fynd, skulle gärna äga den själv!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  2. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  3. Köpråd!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 16:43
  4. Köpråd åt en färsking
    Av Aset i forum Offroad
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 14:15
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •