Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 63

Ämne: Köpråd första-hoj

  1. #41
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Det är nog en ekonomisk fråga också. Jag skaffade ju en Kawsaki ER6F som första hoj.....60.000:- i inköp och en försäkring på 4000:- om året. Nu ska jag ha en Z1000SX istället.....130.000:- och 12.000:- om året i försäkring. Sen finns det ju givetvis billigare alternativ än det jag har valt...

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Det är nog en ekonomisk fråga också. Jag skaffade ju en Kawsaki ER6F som första hoj.....60.000:- i inköp och en försäkring på 4000:- om året. Nu ska jag ha en Z1000SX istället.....130.000:- och 12.000:- om året i försäkring. Sen finns det ju givetvis billigare alternativ än det jag har valt...
    Hur mycket har du fått lägga emellan och hur många mil hade din tidigare hoj gått?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hur mycket har du fått lägga emellan och hur många mil hade din tidigare hoj gått?
    Jag fick 50.000 i inbyte, får alltså lägga 80.000:-

    Hade kört knappt 400 mil..

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Alltså 25:-/mil + allt annat? Kanske rimligt....
    Ove

  5. #45
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Blir ju alltid en förlust. Återförsäljaren där jag köpte hojen ville bara ge 45.000 i inbyte, och den nya 50.000 plus 2 års gratis service. Sedan var ju ER6´an en -09 utan ABS, så jag är rätt nöjd.

  6. #46
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Blir ju alltid en förlust. Återförsäljaren där jag köpte hojen ville bara ge 45.000 i inbyte, och den nya 50.000 plus 2 års gratis service. Sedan var ju ER6´an en -09 utan ABS, så jag är rätt nöjd.
    Tycker att du gjorde en bra affär. Inte så farlig värdeminskning. Rejält uppbyte du gör!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #47
    Känslig fråga? Tja, det verkar vara det för er som kör större hoj för det är av vad jag kan se bara ni som känner er manade att kalla mindre hojar för tjejhojar, mopeder och annat trams. Har inte läst om någon som kör mindre hoj som ger ut öknamn till hojvalet ni gjort.

    Jag har inget emot er som väljer att köra större hoj, är bara glad att ni har hittat hem med valet av hoj precis som jag har hittat hem med mitt. Tyvärr så verkar det inte vara kutym på detta forum att gratulera det val man gjort utan man ska gärna göra sig lite smårolig på andras bekostnad. Så upplever jag min korta tid här i varje fall.

    Jag är hur nöjd som helst med min hoj och önskar inte mer effekt, storlek eller vikt. Så varför skulle jag vilja köra en större klumpigare hoj när jag har hittat hem?

    Sedan detta med att det är lika roligt att ta en kurva med en stor hoj som med en liten. Håller inte med alls då man har markant mycket roligare med en liten hoj. En liten hoj är en förlängning av kroppen och är inte alls påfrestande att köra. Så ser jag det i varje fall.

    När det gäller vettiga tips så finns det egentligen bara ett att ge till potentiella köpare och det är att prova så mycket olika hojar som möjligt innan ni bestämmer er. Det är ju ni som ska gilla hojen.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite kittsligt har det blivit på tråden? Klart att alla har rätt - var och en på sitt sätt.

    Själv kör jag bara instegstjejmoppar och är glad ändå. Billigt ska det vara och om dom är skitiga bryr jag mig inte. Lågbudget är dels av nöden men framför allt - dyr och blank skulle förta nöjet för mig. Jag vill ha hoj som tål att gå omkull med utan att jag behöver gråta åt den. Visst avviker jag från gängse uppfattning och får ibland på moppe för det, men det gör inget för faktiskt - jag har lite humor.
    Ove

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Black Knight Visa inlägg
    Känslig fråga? Tja, det verkar vara det för er som kör större hoj för det är av vad jag kan se bara ni som känner er manade att kalla mindre hojar för tjejhojar, mopeder och annat trams. Har inte läst om någon som kör mindre hoj som ger ut öknamn till hojvalet ni gjort.

    Jag har inget emot er som väljer att köra större hoj, är bara glad att ni har hittat hem med valet av hoj precis som jag har hittat hem med mitt. Tyvärr så verkar det inte vara kutym på detta forum att gratulera det val man gjort utan man ska gärna göra sig lite smårolig på andras bekostnad. Så upplever jag min korta tid här i varje fall.

    Jag är hur nöjd som helst med min hoj och önskar inte mer effekt, storlek eller vikt. Så varför skulle jag vilja köra en större klumpigare hoj när jag har hittat hem?

    Sedan detta med att det är lika roligt att ta en kurva med en stor hoj som med en liten. Håller inte med alls då man har markant mycket roligare med en liten hoj. En liten hoj är en förlängning av kroppen och är inte alls påfrestande att köra. Så ser jag det i varje fall.

    När det gäller vettiga tips så finns det egentligen bara ett att ge till potentiella köpare och det är att prova så mycket olika hojar som möjligt innan ni bestämmer er. Det är ju ni som ska gilla hojen.
    Helt rätt tänk.Du har fått många åsikter och många tips men valt det som känns rätt för dig.Det är ju du som ska känna att du är nöjd.
    Det är bara att GRATTULERA till nya hojen.
    Vad beträffar gliringar så får jag ibland höra att jag kör buss,men det bjuder jag gärna på.
    Senast redigerat av Bighoj den 2012-03-22 klockan 20:44.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Black Knight
    Gratulerar till köpet av en, som jag förstår en trevlig hoj.
    Började själv för 3 år sedan med en Kawasaki Versys. Ett år senare blev det en Suzuki GSF 1250 Bandit. Premiär för i år med 14 mil idag.
    Jag undrar ibland varför jag bytte egentligen. Bytet blev till då jag ville ha ABS. Fick ett kast på en rak, regnvåt, nylagd, asfaltväg i södra Norge med Versysen. Killen framför bromsade in och jag råkade trampa på bakbromsen så mitt bakhjul kastade ut. Detta hade inte hänt med ABS.
    Jag upplever skillnaden i körupplevelserna mellan dessa två hojar som ganska liten i dom hastigheter jag kör, båda har ju för storleken bra vridmoment. Dock, starter samt hanterbarhet vid låga farter är trevligare med GSF 1250:an. Jag har mer och mer börjat fokusera på låg vikt, min nästa hoj blir i alla fall en betydligt lättare hoj än den jag har nu. En V-Twin kanske...
    //Håkan

Liknande ämnen

  1. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  2. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  3. Köpråd!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 16:43
  4. Köpråd åt en färsking
    Av Aset i forum Offroad
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 14:15
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •