Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 63

Ämne: Köpråd första-hoj

  1. #21
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

    Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

    Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

    Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

    Så, provkör! Och köp den som känns bra.
    Senast redigerat av TMax500 den 2012-03-21 klockan 10:39.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

    Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

    Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

    Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

    Så, provkör! Och köp den som känns bra.
    Jag tycker förstås att gränsen går vid sådär 1800cc,allt under är instegshojar
    Helt klart är smaken som baken och tur är väl det.Jag skulle nog ändå testat 1400:an och kanske fler också.Det är ju bättre att testa nu innan köpet är klart.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Massa åsikter att det inte skulle duga med en 650... Håller inte med. Det är inget fel på 1400-kubikare, har själv testat GSX lite kort. Den var lättkörd och hade ett härligt vrid. Snygg är den också.

    Men körglädje har många dimensioner. Har två kompisar som sålt sina "storhojar" på 1000 respektive 1150 kubik och köpt varsin 650 VStrom. Erfarna gossar, med många års hoj bakom sig, tävlat i 500 cc-cross, kör enduro, etc.

    Den mindre cykeln är enklare och smidigare på många sätt. 650 cc och knappt 70 hk funkar bra i de allra flesta lägen. Det är som bekant kurvhastigheten som är rolig, inte hastigheten rakt fram.

    Man får förstås växla lite oftare, och saknar en del effekt i höga hastigheter. Min ena polare körde en bråttom-hem-resa från Tyskland i 150-160 och då är 650:n rätt så begränsad. Varvar högt, lite trött i så höga hastigheter ...osv. Men alla andra dagar på året gör den ett kanonjobb.

    Så, provkör! Och köp den som känns bra.

    klart det duger med 650hojar för många,inget fel på dom.Men det blir så att man säger vad man själv tycker bara,och jag vill inte ha en,jag finner ingen anledning att köpa en mindre,gärna en större kanske,men min fanns bara som 1200.Alla är väl olika,men alltid trevligare med stor motor oavsett fordon. Det var ju som när kompisen köpte en ny v70 han skulle ha en D5,a men försäljaren sa att det räcker med D3,a ?.Men hallå vill inte ha en diesel med 170hk när det finns en med 210hk, håller med han.Lite offtopic men en liten jämförelse
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-21 klockan 12:23.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag/vi har inga problem att välja hoj.Hon har kass rygg och måste sitta riktigt bra,vi gillar långtouring båda,vi vill ha en hoj med inbyggd intercom,vi vill ha en stark motor som orkar med 2 pers+packning,jag är kortväxt och behöver en ganska låg hoj,kardan finns bara för vår del,hatar att putsa,vill ha farthållare så att jag kan vila min högerarm.Där finns som sagt inte så många alternativ av hoj att välja emellan.
    Jag har därför aldrig stått i valet och kvalet,men jag hoppas han väljer rätt för som Mats nämnde så losar man riktigt mycket pengar på en ny hoj när man väl ska byta in den.

  5. #25
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jämfört med dom hojar du räknat upp som ser ut som leksakshojar man köper på ÖB så är GXS 1400 riktigt snygg. Den ser ut som en motorcykel i alla fall och har dessutom motor som en motorcykel också...
    Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det ska vara stort som fan med en gigantisk motor som man slipper växla.
    Dessutom ska man kunna skeppa med kärringen å en jäkla massa packning.
    Abs-system å antislir är också obligatoriskt så man inte råkar bromsa omkull, lite krom å fransar kan ej heller skada.
    Allt under 1000 cc är rena leksakerna, sen kvittar det lika att man inte hanterar ens 125cc när det svänger för det är öset rakt fram som räknas. Undrar om inte hojjen dessutom skall kosta så mycket så möjligt så grannarna kan bli lite avundsjuka när man glider mot friheten på sin perfekta hoj?

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Det var inte jag som räknade upp dom utan han själv! Alltså måste han gilla leksakshojar ifrån ÖB, och då rekommenderar man väl inte en hoj som är raka motsatsen! En hoj som enligt mig känns jättegammal och tråkig. Jag förknippar den typen av hojar med personer över 60år, men smaken är ju delad, och hans smak verkar ju vara sportiga, moderna hojar, och inte något som ser ut som en gammal puch dakota.
    Själv så gav du ju inga förslag alls utan kritiserade enbart ett annat förslag. Det är väl bara bra att få lite andra infallsvinklar då man ska välja en första hoj. I både prestanda, smidighet och utseende samt kostnadsmässigt så kan nog GSX 1400 med råge mäta sig med de uppräknade.
    Senast redigerat av RobbeS den 2012-03-21 klockan 17:08.

  8. #28
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Då jag är 190 cm lång och muskulös, väger 99 kg, så jag undrar om hojar av detta slag är lämpliga för min längd och vikt? Vill kunna köra en längre bit utan att krampa ihop.
    Som frågan är ställd kan inte jag se det som märkligt att svaren har blivit som dom blivit. Om man vill veta om det verkar vara vettiga förutsättningar med den kroppsstorleken och hojstorleken tillsammans, så svaras det naturligtvis utifrån den erfarenhet man själv gjort.

    Dessutom vill han kunna köra längre sträckor utan obehag. Känns inte helt onaturligt då att föreslå en annan typ av hoj...
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Små kompakta moppar ansess som instegshojar,så är det!
    Anses, ja. Men av vem?
    Å skiter "man" fullkomligt i vad som "anses", utan blir var och en lycklig på sitt lilla vis, ja då blir världen ett bra mycket roligare ställe att vistas i.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Anses, ja. Men av vem?
    Å skiter "man" fullkomligt i vad som "anses", utan blir var och en lycklig på sitt lilla vis, ja då blir världen ett bra mycket roligare ställe att vistas i.
    Jomen så är det.Är man nöjd själv så är det ju bra,så spelar det ingen roll vad det är

Liknande ämnen

  1. Köpråd ?
    Av lassebe i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 10:03
  2. Köpråd ER-6n
    Av Tjita1 i forum Street
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:27
  3. Köpråd!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Offroad
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 16:43
  4. Köpråd åt en färsking
    Av Aset i forum Offroad
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 14:15
  5. Köpråd 80 cc KTM
    Av KTMFt i forum Offroad
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •