Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: För snabb ??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1

    För snabb ??

    Hej
    Min fru har köpt sej en Yamaha fj 900 och försöker nu att ta mc kort,men hon tycker att den gasar för snabbt,, å den e pigg alltså, 2mm på gasen så e de full rulle, jag undrar nu om de finns någon som vet om man kan få den att bli lite mildare, snällare,lite slöare vid gaspådrag,detta märks ju speciellt vid start å 2an 3 an, visst man kan slira på kopplingen , men de känns inte rätt... de e en spruthoj !!

  2. #2
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Är det ride by wire? är det vajer borde man ju kunna byta mot en längre kanske, lättast är nog att vänja sig vid det kanske.

  3. #3
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Byta till längre wire hjälper nog inte, längden har ju som ni nog vet ingen betydelse
    Man kan ändra utväxlingen i hantaget för att få annan gasrespons.
    Det finns snabbgashantag med olika kammar för olika gasrespons, vet dock ej om det finns färdiga "långsamgashantag"......

    http://www.motoaction.se/mc/styren-o...tyre-518203-00

  4. #4
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg
    Byta till längre wire hjälper nog inte, längden har ju som ni nog vet ingen betydelse
    [/URL]
    vet inte riktigt hur jag tänkte igårkväll men jag antar att jag i huvudet tänkte på en strypning jag utförde på en nyare BMW där byte av vajer ingick i kitet

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Byta hoj till en mindre är väl inget alternativ kanske?
    Utväxling vid handtaget har ju nämnts, men man skulle även kunna fixa dit en större kvadrant vid spjällhusen. Strypbrickor kanske kan funka som ett alternativ så här i början?

    /Janne

  6. #6
    Strypbricker funkar inte har en hoj som är strypt
    Något slöare men inget topp varv längre på den i allafall

  7. #7
    Är nog bara en vanesak. Som nybörjare(?) så har hon kanske inte fått in känslan ännu att köra hoj.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Lite beroemde på handstorlek eller fingerlängd, så kan man öka känsligheten om man gör gashandtaget tjockare. Då blir faktiskt inte responsen lika stark. Om man lägger på en bit exvis 5mm tjock neopren eller liknande och tejpar den, så kommer det att märkas.
    Det är ju ett enkelt och billigt sätt att prova på.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Duke Visa inlägg
    Är nog bara en vanesak. Som nybörjare(?) så har hon kanske inte fått in känslan ännu att köra hoj.
    Håller nog med här om det inte är nåt fel på hojen. Hon får helt enkelt träna in ett manligt mjukt och känsligt handlag.
    Ove

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Greven Visa inlägg
    Är det ride by wire? är det vajer borde man ju kunna byta mot en längre kanske, lättast är nog att vänja sig vid det kanske.
    Wire syftar till ledning, inte vajer; ride by wire syftar till att spjällen styrs av en el-motor som får styrimpulser från ECU som i sin tur känner av hur gashandtaget är i position och hur snabbt det rör sig. I korthet.

    Man kanske kan tänka sig att hojen faktisk är för stark för det lilla livet, och att hon skulle trivas bättre med en betydligt mindre hoj? Storleken är som bekant inte allt och kan rent av vara skrämmande. Jag övningskörde ett tag med en tjej som faktiskt var livrädd så fort hon satte sig på hojen, en 600 cc Yamaha av något slag, och som så småningom la av helt. Hon borde definitivt börjat på en 125:a, men det var inte häftigt nog.
    Synd att myten om att stort är bäst skall knäcka spirande intressen för hojåkning!

Liknande ämnen

  1. Min Intruder är så snabb...
    Av tommysollen i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:06
  2. Snabb leverans!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 14:47
  3. Snabb service!
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •