Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Bara underställ under stället eller mer kläder?

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av goldfish Visa inlägg
    Tack Mats!
    Gällande säkerhetsjackan så ser den bra ut. Det ser ut som att den även har skydd för bröstet - stämmer det?
    Jodå, den har skydd även för bröstet!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Skillnaden är väl att Halvarsson inte har Kevlat i sina. Draggin har ju också modeller för ca 1500 kr svenskt butikspris men dom är inte lika snygga som den modell jag länkade till
    Näh, det förstås.

    Och skillnaden mellan Hi-Art och Nomex ( i denna applikation) är ???
    Senast redigerat av Pfaff den 2012-03-21 klockan 18:37.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Näh, det förstås.

    Och skillnaden mellan Hi-Art och Nomex ( i denna applikation) är ???
    Nomex, är inte det materialet som brandmän och bilracingförare har i sina kläder?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Nomex, är inte det materialet som brandmän och bilracingförare har i sina kläder?
    Antagligen. Du kan även kalla det kevlar eller aramid-fiber. Jofamas Hi-Art är en polyester-fiber i särskild vävteknik.
    I samband med mc-brallor är det skyddet mot genomnötning man är ute efter när det gäller de tunna skydden som de fodrade jeansen har, inte skydd mot slag eller genomträngning.

    Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

    Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ?

    För god ordnings skull bör tilläggas att jag inte har någon förbindelse med Jofama ÖHT, frånsett att jag har köpt några av deras produkter; dock inte på bra många år, och inte heller med odelad tillfredshet.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Antagligen. Du kan även kalla det kevlar eller aramid-fiber. Jofamas Hi-Art är en polyester-fiber i särskild vävteknik.
    I samband med mc-brallor är det skyddet mot genomnötning man är ute efter när det gäller de tunna skydden som de fodrade jeansen har, inte skydd mot slag eller genomträngning.

    Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

    Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ?

    För god ordnings skull bör tilläggas att jag inte har någon förbindelse med Jofama ÖHT, frånsett att jag har köpt några av deras produkter; dock inte på bra många år, och inte heller med odelad tillfredshet.
    Det är alltså samma som med Gore tex kontra övriga foder som ska skydda mot väta? Gore Tex är nummer 1 prismässigt och i labbet men i verkligheten är skillnaden inte så stor.

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Och frågan kvarstår, vilken av de två man är beredd att betala mest för. Kevlar låter ju jävligt bra, för det använder man ju i skyddsvästar - men det är återigen inte skydd mot genomträngning man får i brallan. Däremot har jag sett tester i tyska MC-tidningar som inte (heller) ger de högt prissatta kevlarfodrade byxorna särskild bra betyg mot genomnötning.

    Jag frågade lite försåtligt, därför att än så länge har jag inte sett någon tillförlitlig jämförelse; den finns kanske ?
    Här kan du se test av slitstyrkan mot genomnötning av Draggin´s byxor, under realistiska förhållanden. Tror att det är ganska få som utsätter byxorna för större påfrestningar än så. Frågade vid ett tillfälle en representant för Halvarsson om deras jeans och förmåga att klara nötning mot asfalten. Han påstod att det var en aning bättre än deras skinnkläder. Sanningshalten kan jag inte bedöma, men så sa han i alla fall. Gissar att man kan klara sig ganska bra med både Kevlar och Hi-Art...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 00:41
  2. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  3. Underställ!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 20:16
  4. MC-KLÄDER.
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •