Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Bara underställ under stället eller mer kläder?

  1. #1

    Bara underställ under stället eller mer kläder?

    Jag tänkte kolla med er vad ni brukar ha på er under stället (jackan/byxorna)? Är det så att ni bara kör med ett underställ eller brukar ni även ha på någon fleece/tjocktröja?

    Jag köpte nämligen ett begagnat Rukka-ställ i stl 48 (väger idag 80 kg) och har jag bara ställ så sitter allting perfekt, men om man sätter på en fleece så blir det lite tight...

    Det kan dock tilläggas att jackan och byxorna har "innerjacka" resp "innerbyxor" som går att ta ut. Så när jag säger att det sitter perfekt med underställ så är det när innerjackan/-byxorna sitter fast.

    Min tanke när jag köpte är ju att man inte vill ha något som är alldeles för fladdrigt och så att skydden sitter på rätt ställe.... tänker jag fel? Eller så borde jag haft mer utrymme för att få plats även med ex. en fleece om det behövs.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Oftast har jag byxor, skjorta och en tröja under. När jag kommer dit jag ska skalar jag av ytterhöljet och är ändå klädd under. Men jag är ju gubbe.
    Ove

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Idag har jag kört med shorts under brallorna. Linne, tunn långärmad tshirt, ryggskydd och huvtröjja under jackan. Det ändå som blev lite fruset var fingrarna.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har plockat ur alla foder och skydd ur mina ställ. Under stället har jag en säkerhetsjacka, shorts med rejäla höftskydd samt knäskydd. Närmast kroppen har jag ett sidenunderställ. Räcker gott för en tiomilatur i tre graders värme. Siden är ett suveränt material, värmer nu och svalkar senare på säsongen när värmen annars kan vara ett problem.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Oftast har jag byxor, skjorta och en tröja under. När jag kommer dit jag ska skalar jag av ytterhöljet och är ändå klädd under. Men jag är ju gubbe.
    Långkalsongskala enl. temp.
    Jan

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Kör med kevlarjeans, så behöver aldrig byta byxor när jag kommer fram. Har extra skydd av ett kevlarundertäll också, värmer riktigt gott och är vindtätt.
    Under läderjackan (klassisk 60-tals racingjacka) har jag en typ av soft-shell jacka/tröja när det är kallt, eller bara en t-shirt under varma sommardagar.
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Mats, vad är det för säkerhetsjacka och shorts med skydd du har? Vad är anledningen till att du tar ur skydden och har säkerhetsvästen? Jag funderar på hur bra skydden är i Rukka Armas-ställen jfrt med ex. sådana i en säkerhetsväst?

    Det låter som i ren klädväg så har du sidenunderstället och egentligen inget annat än skydden?
    Vad köper man sådana ställ? Har du någon sorts goretex-ställ eller skinnställ?

    Tack för alla inlägg!

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har plockat ur alla foder och skydd ur mina ställ. Under stället har jag en säkerhetsjacka, shorts med rejäla höftskydd samt knäskydd. Närmast kroppen har jag ett sidenunderställ. Räcker gott för en tiomilatur i tre graders värme. Siden är ett suveränt material, värmer nu och svalkar senare på säsongen när värmen annars kan vara ett problem.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Individuellt, skulle jag tro..
    Själv kör jag inte - om inte därtill nöd och tvungen - under 10-12*, och då med en tre-fyra lager funktionskläder under det fodrade stället, skinn eller textil allt efter mål. (Fast jag kör ju "naken" hoj, så väderskyddet är obefintligt. Min gamla BMW hade helkåpa, men var fan så mycket tristare att köra).
    Över 20-25 börjar det ta sig! Då räcker det med ett enkelt lager funktionsställ.

  9. #9
    Att du har soft shell-jackan beror på vindstopp-effekten eller? Får du plats med skydd under jeansen också?

    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Kör med kevlarjeans, så behöver aldrig byta byxor när jag kommer fram. Har extra skydd av ett kevlarundertäll också, värmer riktigt gott och är vindtätt.
    Under läderjackan (klassisk 60-tals racingjacka) har jag en typ av soft-shell jacka/tröja när det är kallt, eller bara en t-shirt under varma sommardagar.

  10. #10
    Håller på att söka efter ett par extra byxor. Tyvärr så säljs det nästan bara textilbyxor med en herrans massa löstagbara foder. Min erfarenhet av dessa foder är att dom är ganska värdelösa så jag har tagit ut alla och ersätter dom vid behov med ett tunt underställ och om det är kyligare ute ett par Haglöfs mellanlager byxor i microfleece.
    Det jag vill ha är alltså ett par byxor sydda i cordura och gärna försedda med ett fastlimmat fuktskydd typ Gore Tex. Nu lutar det mer åt ett par Draggin Jeans att ha som pendlarbyxor och vid varmare väder och jag har hittat sådana i England för nästan halva priset jämfört med Handelsboden.

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 00:41
  2. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  3. Underställ!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 20:16
  4. MC-KLÄDER.
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •