Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Krönika: Tankar om MC-mässan

  1. #1

    Krönika: Tankar om MC-mässan


    Skriven av: honda500

    Några tankar om MC-mässan "På Två Hjul"

    Provsitta hojar
    Jag har varit på de tre senaste mc-mässorna och blivit irriterad varje gång då jag haft förväntningar att få provsitta hojar som de lokala handlarna inte har hos sig. Varje gång jag har varit där så har de givetvis inte tagit med de hojar som jag vill provsitta utan de har endast tagit med sig en begränsad del av sitt utbud(detta gäller givetvis inte alla märken, men tillräckligt många för att det ska skapa irritation). Varje gång har jag tänk att detta blir sista gången jag går på en mc-mässa.

    Jag har tagit upp det med personal på mässan som sa att de ville stödja den lokala handlaren genom att inte ha med sig och låta folk provsitta vissa modeller. Då finns det ju ingen anledning att åka dit om man tänkt sig att få provsitta. Om ett visst märke inte har med hela sitt sortiment och då inte tillåter att man provsitter vissa modeller ser jag inte någon anledning att åka till en mc-mässa. De märken som inte har möjlighet att ställa ut hela sitt sortiment eller inte tänker låta oss provsitta vissa av deras modeller har enligt min personliga uppfattning inget att göra på en mc-mässa.

    Valet av stad
    Varför ska mc-mässan alltid vara i en av de stora städerna och varför skall man inte gynna lite mindre städer som Jönköping eller Linköping som ligger mitt emellan dessa två stora städer?

    Hjälpa fler till MC-kort
    När det gäller mc-branschen i helhet så tycker jag att i och med att mc-kortet blir allt svårare och dyrare att ta så ska branschen gå in genom fonder/stipendier och stödja blivande körkortstagare. Förr kunde man ta teorin eller hela körkortet i gymnasiet (lite osäker om det bara var teorin man kunde ta eller hela körkortet). Detta måste återinföras så att inte körkort blir en klassfråga och en lyxvara. Branschen tjänar i längden på att gå in och stödja körkortstagare. Genom att göra detta får man en potentiell kund. Vad är 10-25 000 kr för motorcykelbranschen i förhållande till vilka inkomster och arbetstillfällen dessa 10-25000 kr kan generera. Det är lite grann som mobiltelefoner där man får en telefon mer eller mindre gratis om man binder sig till ett avtal.

    Diskussionsforum på mässan
    Jag kommer inte ihåg om det fanns något möte eller forum på mc-mässan där folk kunde ventilera olika åsikter om motorcykelbranschen och motorcyklisternas framtid. Jag trodde att det skulle hållas ett möte där någon minister samt SMC och diverse folk skulle medverka.

    Provkörningsdagar
    En annan sak som kan vara bra om branschen gjorde mer konsekvent är provkörningsdagar i likhet med de som brukade genomföras i Sthlm. Det borde även göras i mindre städer som Linköping och Jönköping. Harley och BMW är väldigt duktiga på att låna ut och anordna provkörningar samt provkörningsdagar. Japanska märken är däremot dåliga på detta.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det är nog lite väl mycket begärt att generalagenterna tar med hela utbudet av hojar de har, men helt klart skall de hojar som finns på mässorna vara till för att kunna provsittas på. Man får ju då en aning om hur körställningen är.
    Känns någon hoj bra , så är det ju bara att gå till någon återförsäljare för en provtur.
    Visst vore det väl ok om Japshandlarna kunde ordna gemensamma provkörardagar. Tror de skulle locka stort antal besökare.

  3. #3
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Väl formulerat Honda500.

  4. #4
    honda500
    Gäst
    Tackar!

  5. #5
    honda500
    Gäst
    Finns det verkligen inga fler som har åsikter?

  6. #6
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Tycker du är ute och cyklar när du begär att gymnasiet och eller branchen ska sponsra mckortet. Att man fick ta körkortet via gymnasiet är bra för att på de flesta ställen i sverige (utom möjligen de tre storstäderna) behöver man bilkörkortet. Motorcykel är och förblir nöje/finåka/intresse. Borde vi i norr kräva gratis snöskoterkort?
    Många i min kompiskrets är för lata för att skaffa mckort men har klart råd.
    Att äga en nöjesmaskin För 30000- 100000 + 10 000 utrustning är väl ändå ett mått på intresse? Kortet är ganska lite pengar i sammanhanget enligt mig.

  7. #7
    honda500
    Gäst
    Ligger det inte branschens intresse att hitta så många sätt som som möjligt för att öka och göra det möjligt för att folk ska börja köra mc?

    Ger inte skolor och universitet stipendium för att folk ska kunna studera och forska?

    Regeringen försöker ju göra det billigare för företag att anställa genom att minska företags arbetsgivaravgift? Är det också ett sätt att sponsra företag så att de anställer yngre människor som en lång tid kan betala in skatt?

    Varför ska mckörning vara fritidsintresse när det kan bli en transportsmedel?

  8. #8
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Kan vara ett transportmedel men bara ca 2% använder den till det enligt en undersökning.
    Sen måste det väl vara svårt att dela ut stipendier till ett körkort? Hur ska en sån motivering lyda?
    Mckort har väl nyktert sett inget allmänintresse som t.ex forskning??
    Tycker regleringen fungerar bra som den är: För dyrt kort = ingen kör = Branchen sänker priserna = Folk börjar köra. Många -09or där rabatten motsvarar ett mckort.
    Ett ytteligare problem om mcn ska vara transportmedel är att man ändå måste ha en bil till på vintern i alla fall här uppe.

  9. #9
    honda500
    Gäst
    Syftet med inlägget är att skapa en diskussion och har allting skall vara reglerat i papper är en senare fråga. Först ska man upp första trappsteget för att sen ta sig till andra trappsteget.

  10. #10
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Håller med dig om diskussion delen. Utan diskission kommer man ingenstans.
    Min åsikt är dock att mckort skall betalas av dem som vill ha det inte via staten, branchen eller nån annan.

Liknande ämnen

  1. MC Mässan
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 01:32
  2. Krönika: Touring till besiktningen
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 09:56
  3. Krönika: Utflykt i kurvornas land
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 22:27
  4. MC-mässan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 03:40
  5. Mx1-2007.. Tankar kring SM..
    Av TcAnders i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •