Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Färgade visir

  1. #1

    Färgade visir

    är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker

  2. #2
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
    är det lagliggt men mörkt eller färgat visir finns det någon som vet jag hävdar att det är som sidorutor på bil , att det ej är lagliggt men jag är ej säker
    I Sverige är det tillåtet, men om jag inte minns fel så är det förbjudet i England nattetid!
    Kan ha fel, har haft det en gång förrut.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Vore det inte väldigt knepigt att alla säljer mörka visir men ingen upplyser om att det inte är lagligt?
    Lämnar du in bilen på toning och vill ha svarta sidorutor tror jag nog att dom upplyser om att man inte får ha så?
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    har fått ett svar som är att det spelar ingen roll villken färg det har det är samma som bilrutor , det ska vara ett ljusinsläpp på minst 80% eller om man så vill max toning på 20%

  5. #5
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Varifrån kom svaret ????

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Väljer klart visir - annars ser det ut som det alltid är mulet.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    om man får använda solglasögon så varför skulle man inte få använda mörka visir.
    har guldspegel eller orangespegel- båda mörka för dagsbruk när det är soligt,
    röd eller klar med mörktonat överkant för mulna dagar
    och helt klart för nattkörning och regnväder
    kör man i tunnel med mörk visir så är det bara att öppna den,mycket enklare än att ta bort solglasögon
    kör man på natten med mörk visir får man skylla sig själv att man inte ser nåt
    Har mina visir i en påse i väskan,väldigt enkelt och snabbt att byta vid behov

  8. #8
    Ett färgat visir passar inte mig, för att kör jag en kväll och sollen står lågt så ser inte jag något när jag kommer in i skuggan. Detta kan bero på ålder eller mina ögon Någon annan som upplever samma sak?
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Ett färgat visir passar inte mig, för att kör jag en kväll och sollen står lågt så ser inte jag något när jag kommer in i skuggan. Detta kan bero på ålder eller mina ögon Någon annan som upplever samma sak?
    Det här med färgade visir är ju helt livsfarligt, speciellt om du kör in i en tunnel som exvis i Norge.
    Vi råkade ut för att de höll på att reparera något i en tunnel och belysningen var avstängd. Att då¨komma från strålande sol fick en kompis nästan att krascha eftersom han hade en färgad imskyddsskiva. därefter blev det att fälla upp visiret före varje tunnelfärd. Har provat färgat själv och tycket det är hemskt då man kör mot lite lågt stående sol och det är en kurvig väg med ömsom skugga och solsken. Saknar crosshjälmens skärm vid lågt stående sol. Har tejpat nederkanten på visiret och kan då köra med det öppet. Fungerar då som en skärm. Eftersom jag har hög ruta kan jag hålla 90-100 med det uppfällt. Förutsättningen för att köra med uppfällt visir är ju att man bär glasögon, för en fet skalbagge i ögat är inte kul.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det här med färgade visir är ju helt livsfarligt, speciellt om du kör in i en tunnel som exvis i Norge.
    Vi råkade ut för att de höll på att reparera något i en tunnel och belysningen var avstängd. Att då¨komma från strålande sol fick en kompis nästan att krascha eftersom han hade en färgad imskyddsskiva. därefter blev det att fälla upp visiret före varje tunnelfärd. Har provat färgat själv och tycket det är hemskt då man kör mot lite lågt stående sol och det är en kurvig väg med ömsom skugga och solsken. Saknar crosshjälmens skärm vid lågt stående sol. Har tejpat nederkanten på visiret och kan då köra med det öppet. Fungerar då som en skärm. Eftersom jag har hög ruta kan jag hålla 90-100 med det uppfällt. Förutsättningen för att köra med uppfällt visir är ju att man bär glasögon, för en fet skalbagge i ögat är inte kul.
    Därför är det kanon med en hjälm med inbyggt solvisir

Liknande ämnen

  1. Nolan N64 visir?
    Av Mojo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 12:10
  2. Laga repigt visir
    Av MEHall i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 00:40
  3. Visir
    Av Mc-Bosse i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 16:01
  4. Klart visir + solglasögon eller mörkt visir?
    Av swedan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 09:34
  5. Imfritt visir
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •