Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Återställning av Honda CB750 K7 -77

  1. #1

    Återställning av Honda CB750 K7 -77

    Hej!

    Det var länge sedan jag postade något, men nu har jag fått för mig att börja skriva om min återställning av en Honda 750.

    Det var förra våren i mars som jag åkte ner och hämtade den i Varberg, och den tidigare ägaren hade haft den sedan 92. Det var en present till min kära far som fyllde 60 det året men också till mig själv för att jag vill ha något att mecka med och ha fler att åka med.

    Ju mer man skruvar desto mer fel, skavanker och konstigheter hittar man och ju fler frågor poppar upp i huvudet så här tänkte jag också börja med att direkt fråga massa frågor.

    Är det någon som har svar på följande:
    -När man bytt originalsystemet som är fyra till fyra och istället sätter på ett 4-1-system, finns det då någon mojäng man kan montera som gör att centralstödet inte flyger upp i kedjan? När jag köpte hojen kom den utan centralstöd men nu har jag monterad ett och det kommer aldrig funka att åka med.
    -Det sitter #140-munstycken i nu och jag tror original är #115. Kan någon bekräfta det? Ny luftburk är på väg eftersom det satt sånna där "sportfilter" på. Den drar mycket bensin, kommer den gå bättre med originalburk och mindre munstycken?
    -Någon som har emblemet som sitter under strålkastaren och vill sälja?

    Skickar med lite bilder som säljaren tog på hojen innan jag köpte den.

    Edit: Jag tänkte jag ska beskriva hojen som den såg ut på bilderna innan jag fick den.

    Bakskärmen var bytt till en nästan likadan men som hade ett litet mindre baklyse och inga fästen för blinkers. Det satt andra blinkers bak, jag gissar att de är aftermarket eller till en tidigare CB. Jag fick med originalblinkers och baklyse som jag funderar på att sätta på för att få original-look men är tveksam eftersom de är så stora.

    Höger kåpa saknades. Hade tydligen ramlat av i farten enligt tidigare ägaren. Centralstödet saknades också.

    Det satt 4-1-system på i fint skick men jag fick med original 4-4. Insatsen till samtliga dämpare har rostat sönder och i en av dämparna är det ett rosthål stort som en femkrona.

    Det satt ett mega-fult racing-styre på och ett nytt original-linkande inhandlades snabbt. Det gamla är tillsalu.

    Det främre fästet till framskärmen var inte monterat men följde med.

    Höger spegel hade gått av precis vid bromshandtaget och lämnat kvar en centimeter gänga i hålet. Det har nu borrats ur och gängats om och en ny gänga är svetsad på spegeln. Blev kanon.

    Reflexerna som sitter på sidan av framlyset var avmonterade, men följde med, och där satt istället de nya mindre blinkerserna.

    Luftburk saknades.

    Kedjeskyddet som sitter på var dit-pulat av någon som saknade känsla för feeling och är dessutom av fel typ (syns på bilden). Jakt efter nytt pågår.

    Dekalen under framlyset saknades, jagar en sån med.

    Kopplingsvajern hade rostat ihop och "släppte" aldrig. Jag påtalade det vid köpet och vi hittade då inte felet, så jag fick pruta en tusenlapp.

    Vänster gaffelben läcker och packbox är på väg.

    Vi åkte på hojen hela förra säsongen men nu har jag märkt att kedjan är helt slut, och var nog det när jag fick den...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av jay_rivers den 2012-03-16 klockan 00:45.

  2. #2

    Arbetet påbörjat

    Nu har jag varit duktig och startat renoveringen.

    Jag kommer göra det här i två steg: först åtgärda det som måste åtgärdas för att hojen ska rulla den här säsongen och sedan nästa vinter återställa den så gott det går till originalskick.

    Det som absolut måste fixas är:
    -Byta packbox i ena gaffelbenet (men man byter ju båda samtidigt)
    -Nytt drivpaket
    -Fixa kopplingshandtaget
    -Byta olja och filter

    Igår så hann jag både byta packboxar och putsa gaffelbenen samt få på det nya drivpaketet.

    Först tömma på bensin


    Delarna som följde med, förutom höger kåpa som är inhandlad och måste fixas. Kedjeskyddet är som jag skrev tidigare inte original och var dessutom trasigt men är nu svetsat.


    Originaldämparna som tyvärr är lite väl rostiga


    Bort med luftfiltrena och ersätta med beställd luftburk. Plåtbiten nere till höger var "fästet" till kedjeskyddet. Det ska bytas till något bättre.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Reservdelar Honda CB750 -80
    Av MrHyde88 i forum Veteran
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-22, 10:52
  2. Instruktionsbok honda CB750 -98
    Av Stensture i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 16:53
  3. Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 05:35
  4. Min Honda CB750
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •