Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Suzuki GS500 -93 med trasig motor

  1. #1
    Medlem Thojos avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    28

    Suzuki GS500 -93 med trasig motor

    Köpte en Suzuki GS500 -93 där motorn sitter helt fast. Förra ägaren hade kört och motorn började låta illa. Han slog av men när han testade att starta igen så tog det tvärstopp. Nu går det inte att vrida runt den alls. Har testat att koppla ur med växel i och snurra på bakhjulet och det fungerar, så felet måste ju sitta i motorn. Någon som vet / kan gissa var det är smartast att börja riva? Oljenivån i motorn var så låg att inget syntes på stickan men det kom ut en del när jag tog bort bottenpluggen och jag kunde inte känna eller se några spånor i oljan. Det skulle kanske kunna vara ett lagerras på veven eller en stake. Finns det några typiska svagheter med denna motor? Har läst någonstans att den skall vara "bombsäker"

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Thojo Visa inlägg
    Köpte en Suzuki GS500 -93 där motorn sitter helt fast. Förra ägaren hade kört och motorn började låta illa. Han slog av men när han testade att starta igen så tog det tvärstopp. Nu går det inte att vrida runt den alls. Har testat att koppla ur med växel i och snurra på bakhjulet och det fungerar, så felet måste ju sitta i motorn. Någon som vet / kan gissa var det är smartast att börja riva? Oljenivån i motorn var så låg att inget syntes på stickan men det kom ut en del när jag tog bort bottenpluggen och jag kunde inte känna eller se några spånor i oljan. Det skulle kanske kunna vara ett lagerras på veven eller en stake. Finns det några typiska svagheter med denna motor? Har läst någonstans att den skall vara "bombsäker"
    Motorn har nog gått med för lite olja och skurit. Helrenovering med omborrning av cylindrar och nya kolvar eller motorbyte låter realistiskt tycker jag.
    Ove

  3. #3
    Medlem Thojos avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    28
    Skall ta bort startmotor och sedan kolla generatorn på vänstersidan först. Hittade lite info på ett forum för bara gs500. Återkommer efter koll.

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud från motor Suzuki LS 650
    Av Zygge i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 12:31
  2. Suzuki GS500, kapad bakdel?
    Av Vigglo i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 11:46
  3. Trasig snöslunga...
    Av RobbeS i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 08:21
  4. Hojköp (gs500)
    Av Mymlan i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 19:21
  5. Suzuki VZ800 Marauder -97, passar -00 motor?
    Av Satyr i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •