Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 79

Ämne: Däckval

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Håll dig ifrån Metzeler Lasertek, vad du än köper, om du vill hålla dig kvar på våt väg!
    tack för det tipset! en del erfarenheter vill man ju inte skaffa själv!

  2. #22
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Avon och regn är nog inga problem,men pga hojen så kör jag inte fortare än 110 på blöt underlag, över 400 hästar är inte så roligt när det blir blött,får vara tillräckligt försiktig med gasen på torrt underlag, när det är blött ska man helst låta gasen vara,dock har jag aldrig haft nåt släpp men vill inte ha några heller, på torrt är det annat,då vill man ibland rita lite svarta streck

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Tjena! köpte en honda hornet 600 -06 i helgen, och behöver göra ett däckbyte snarast. Men vad ska jag välja för däck? Kommer ju inte bara använda hojen som "touring körning" utan även ligga lite i kurvorna. Alltså ett däck med hyffsat grepp som håller länge?

    Tips och idéer tack!!

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Jag körde med Pilot Road när jag hade Honda VFR -08. Fick ut ungefär 1000 mil bak och 1500 mil fram. Väldigt bra grepp på blött också. Provade Dunlop Sportmax och Pilot Road 2 bakdäck och fick ut 400 - 600 mil på dem. Då blir dyrt att åka hoj tycker jag.

    Nu åker jag Metzeler Tourance EXP på nya hojen, 900 mil fick jag ut på bakdäcket.
    Senast redigerat av Rosell den 2012-03-14 klockan 07:04.

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Rosell Visa inlägg
    Jag körde med Pilot Road när jag hade Honda VFR -08. Fick ut ungefär 1000 mil bak och 1500 mil fram. Väldigt bra grepp på blött också. Provade Dunlop Sportmax och Pilot Road 2 bakdäck och fick ut 400 - 600 mil på dem. Då blir dyrt att åka hoj tycker jag.

    Nu åker jag Michelin Tourance EXP på nya hojen, 900 mil fick jag ut på bakdäcket.
    Metzeler menar du nogKör på michelin anakee nu och tycker dom är lite mjuka,slits ojämt.Tänkte testa tourance exp nästa gång,man påstår dom är stadigare pga att det är stålradial,vi får väl se

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Metzeler menar du nogKör på michelin anakee nu och tycker dom är lite mjuka,slits ojämt.Tänkte testa tourance exp nästa gång,man påstår dom är stadigare pga att det är stålradial,vi får väl se
    Det stämmer Än så länge har jag inte mycket att jämföra med, men ska bli intressant och testa någon mer uppsättning däck. Men känns som dessa Tourance EXP går att lita på i vått och torrt.

  7. #27
    Utvecklingen på däck dom senaste tio åren har ju varit hiskelig. Dagens däck som vi vanliga hojanvändare är väl i hänseende till fäste i stort sett däck som användes på tävlingsbanor för bara dryga tio år sedan?

    On/oof road däck fö ca tio år sedan hette Metzeler Enduro 4 och....mins inte vad motsvarande Michelin hette.
    Båda bakdäcken fick man ut bra mil på(alltså 150-breddarna), lätt 2500-3000 mil. Däremot så var dom snorhala i blöta när däcken var lite nötta.

    Sen kom Metzeler Tourance. Dom har följt mig under alla dessa år. Jag håller ca 0,3 kg mer luft i bakdäcket och får ut ca 2500 mil på dom. Dessutom är det bra fäste på dom i halkan, även när dom är slitna.

    Michelin Anakee är väl förmodligen det bästa däcket vad gäller fäste, bättre fäste innebär ju också oftast till bekostnad av slitage.
    Nu senaste däcket vet jag inte vad jag fick för snilleblixt(får väl sluta supa?), men råkade köpa ett Anakee. Jag är inte alls nöjd med den. Ser att man får inte ut speciellt mycket mil ur dom och ylandet från däcket i ca 80 km/timmen stör mig.

    Tourance EXP har jag inte provat, men ser ingen anledning att köra med dom eftersom vanliga Tourancen funkar bra....tycker dom är klart bäst för pengarna.

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Metzeler menar du nogKör på michelin anakee nu och tycker dom är lite mjuka,slits ojämt.Tänkte testa tourance exp nästa gång,man påstår dom är stadigare pga att det är stålradial,vi får väl se
    Samma skit, blir väldigt ojämna å klackiga om du gillar köra aktivt på asfalt. Stor gummiblock å bred luftspalt funkar inte bra
    Jan

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Utvecklingen på däck dom senaste tio åren har ju varit hiskelig. Dagens däck som vi vanliga hojanvändare är väl i hänseende till fäste i stort sett däck som användes på tävlingsbanor för bara dryga tio år sedan?

    On/oof road däck fö ca tio år sedan hette Metzeler Enduro 4 och....mins inte vad motsvarande Michelin hette.
    Båda bakdäcken fick man ut bra mil på(alltså 150-breddarna), lätt 2500-3000 mil. Däremot så var dom snorhala i blöta när däcken var lite nötta.

    Sen kom Metzeler Tourance. Dom har följt mig under alla dessa år. Jag håller ca 0,3 kg mer luft i bakdäcket och får ut ca 2500 mil på dom. Dessutom är det bra fäste på dom i halkan, även när dom är slitna.

    Michelin Anakee är väl förmodligen det bästa däcket vad gäller fäste, bättre fäste innebär ju också oftast till bekostnad av slitage.
    Nu senaste däcket vet jag inte vad jag fick för snilleblixt(får väl sluta supa?), men råkade köpa ett Anakee. Jag är inte alls nöjd med den. Ser att man får inte ut speciellt mycket mil ur dom och ylandet från däcket i ca 80 km/timmen stör mig. Är inne på anakee nr 2 bak nu pga spik i däcket efter 150mil på det första,så det åkte i containern,surt men sånt händer.

    Tourance EXP har jag inte provat, men ser ingen anledning att köra med dom eftersom vanliga Tourancen funkar bra....tycker dom är klart bäst för pengarna.
    2500 mil,låter ju helt otroligt,men det är ju klart,har ju sett åkare ute som kör med däck som är blanka,men det är ju deras problem.Dom vill väl andvända varje mm som dom köpt,men däck är ju ingen speciell kostnad tycker jag i det hela,så jag åker hellre med bra däck.alla hojar jag haft så har det alltid handlat om ca,1000mil.Har ju mest åkt Fjr 1300 och det är ju lika där,men många (gubbar) i Fjr klubben jag var med i åkte ju det dubbla nästan,men man förstår ju detta med itanke på hur dom körde.EXP är ju en vidareutveckling för dom stora modernare allroadhojarna så jag finner ingen anledning att köra på gamla modellen.Vi får väl se hur bra dom funkar,tvivlar på att jag åker 1000mil men det räcker för mig.Är inne på anakee nr två nu bak pga spik i däcket efter 150 mil,så det åkte i containern surt men sådant händer ju.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-14 klockan 13:15.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Caarl Visa inlägg
    Tjena! köpte en honda hornet 600 -06 i helgen, och behöver göra ett däckbyte snarast. Men vad ska jag välja för däck? Kommer ju inte bara använda hojen som "touring körning" utan även ligga lite i kurvorna. Alltså ett däck med hyffsat grepp som håller länge?

    Tips och idéer tack!!
    Jag hade valt ett riktigt bra sporttouring däck, antingen michelins pr3 eller dunlops roadsmart 2, dessa har fått mycket bra kritik och fungerar vettigt även vid bana och tydligen bättre än mer sportbetonade däck på gata då dom tydligen får upp tempen bättre.

    På min gamla vfr körde jag michelins pilot power och det bettade sjukt bra, dock inte så bra livslängd bak då dom ej är förstärkta i mitten men det är dom andra alternativen.

    Kommer själv satsa på nån av dessa till min varadero, får se om det går att köra fort med en sån maskin med på bana

Liknande ämnen

  1. Dagens däckval?
    Av HalvDan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-11-15, 23:28
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 15:08
  3. Däckval för en Gsx400e -83
    Av Seth i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •