Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 79

Ämne: Däckval

  1. #31
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    Jag hade valt ett riktigt bra sporttouring däck, antingen michelins pr3 eller dunlops roadsmart 2, dessa har fått mycket bra kritik och fungerar vettigt även vid bana och tydligen bättre än mer sportbetonade däck på gata då dom tydligen får upp tempen bättre.

    På min gamla vfr körde jag michelins pilot power och det bettade sjukt bra, dock inte så bra livslängd bak då dom ej är förstärkta i mitten men det är dom andra alternativen.

    Kommer själv satsa på nån av dessa till min varadero, får se om det går att köra fort med en sån maskin med på bana
    Pilot road 3 fins i en extraförstärkt variant till stora äventyrshojar
    Jan

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    Jag hade valt ett riktigt bra sporttouring däck, antingen michelins pr3 eller dunlops roadsmart 2, dessa har fått mycket bra kritik och fungerar vettigt även vid bana och tydligen bättre än mer sportbetonade däck på gata då dom tydligen får upp tempen bättre.

    På min gamla vfr körde jag michelins pilot power och det bettade sjukt bra, dock inte så bra livslängd bak då dom ej är förstärkta i mitten men det är dom andra alternativen.

    Kommer själv satsa på nån av dessa till min varadero, får se om det går att köra fort med en sån maskin med på bana
    Tackar för svar! Blir nog något av dom då iochmed att ingen har rekommenderat några andra Va ju ingen stort pris på dom heller tycker jag, blir nog bra

  3. #33
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Att välja däck till stora äventyrare är inte så lätt. Kombidäcken funkar inte bra på något underlag (min uppfattning)
    Dom slits väldigt ojämna vid aktiv asfaltkörning, å halvtaskigt fäste på grus. Många har därför två uppsättningar hjul. Sen är en del uppfattningar att äventyrsmaskin ska ha däck med äventyrsutseende. Svåra däcksval?
    Jan

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Att välja däck till stora äventyrare är inte så lätt. Kombidäcken funkar inte bra på något underlag (min uppfattning)
    Dom slits väldigt ojämna vid aktiv asfaltkörning, å halvtaskigt fäste på grus. Många har därför två uppsättningar hjul. Sen är en del uppfattningar att äventyrsmaskin ska ha däck med äventyrsutseende. Svåra däcksval?
    Det är ju rätt lätt tycker jag,anakee eller metzeler.Går den 1 säsong på en omgång så är jag nöjd.annars får man väl sätta på landsvägs däck,men det är ju fult och dom går inge längre heller.Men jag ska testa metzeler tourance EXP för det har inte lika öppet mönster som anakee.men är rätt snyggt däck och det är viktigtKommer då aldrig Bridgestone på nå mer iallafall,dom åkte av efter 600mil.På kawan jag hade så var framdäcket slut efter 400mil.BT021.men den var tung och ruskigt snabb så då käkar det däck,vid aktiv körning och bromsning
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-16 klockan 00:12.

  5. #35
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är ju rätt lätt tycker jag,anakee eller metzeler.Går den 1 säsong på en omgång så är jag nöjd.annars får man väl sätta på landsvägs däck,men det är ju fult och dom går inge längre heller.Men jag ska testa metzeler tourance EXP för det har inte lika öppet mönster som anakee.men är rätt snyggt däck och det är viktigtKommer då aldrig Bridgestone på nå mer iallafall,dom åkte av efter 600mil.På kawan jag hade så var framdäcket slut efter 400mil.BT021.men den var tung och ruskigt snabb så då käkar det däck,vid aktiv körning och bromsning
    Aha, där är utseende viktigt. tourance å anakee brukar håll 7-8 hundra mil, sen är dom så ojämna att man tror kardan är på väg att rasa
    Jan

  6. #36
    Ni bör nog skilja på Tourance och Tourance.
    EXP är en sak och dom "vanliga" är en annan sak. EXP är väl heller ingen vidareutveckling från dom vanliga Toruancedäcken, utan en mer ett landsvägsanpassat däck?

    Jag köper dom vanliga Tourance däcken av två orsaker: Den ena är livslängden och den andra är just för att slippa sånt här:
    (bild bridgestone samt äldre michelin)





    Det som jag tycker är ännu viktigare, är framdäcket. Bridgestone har en tentens till att få små små klackar(knappt synbara) som ockå ger sen vibrationer upp i styret. Vibrationerna märks inte mer än att fingrana domnar.

  7. #37
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ni bör nog skilja på Tourance och Tourance.
    EXP är en sak och dom "vanliga" är en annan sak. EXP är väl heller ingen vidareutveckling från dom vanliga Toruancedäcken, utan en mer ett landsvägsanpassat däck?

    Jag köper dom vanliga Tourance däcken av två orsaker: Den ena är livslängden och den andra är just för att slippa sånt här:
    (bild bridgestone samt äldre michelin)





    Det som jag tycker är ännu viktigare, är framdäcket. Bridgestone har en tentens till att få små små klackar(knappt synbara) som ockå ger sen vibrationer upp i styret. Vibrationerna märks inte mer än att fingrana domnar.
    Detta är tecken på för vek däckstomme
    Jan

  8. #38
    Fel på stommen?!?
    Hos tillverkaren heter fel lufttryck

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Fel på stommen?!?
    Hos tillverkaren heter fel lufttryck
    Visst är lufttrycket viktigt,men sedan beror det ju på vad däcken sitter på för maskin.En Africa eller transalp eller någon annan hoj med lite klen motor ,då funkar dom nog.Men kommer man upp över 100 hk som man utnyttjar oftadå vill det att däcken är bra.Men som däcken ser ut på bilderna har jag aldrig varit med om,har heller ej känt vibrationer eller nå.Och dom vanliga tourance är ju lika öppna som anakee,så för mig blir det exp.Huvudsaken dom ser bra ut och håller i skapligt på asfalt.Men jag litar mest på michelin så kan bli det igen.Som sagt,bryr mig inte om milen.Och ska man ha grepp på grus så finns det ju däck för det,men värdelösa på asfalt.och det är ju på asfalt som dom här stora allroadarna hör hemma till 80%
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-16 klockan 18:36.

  10. #40
    Däcken har inte suttit på hojar +100 kusar.

    Kan ni berätta vad ni har provat för däck?

Liknande ämnen

  1. Dagens däckval?
    Av HalvDan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-11-15, 23:28
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 15:08
  3. Däckval för en Gsx400e -83
    Av Seth i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •