Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 76

Ämne: Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

  1. #21
    honda500
    Gäst
    Alla är vi olika :-)

  2. #22
    Min känsla är att du inte vet vad du pratar om honda500

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    På Glidarsidan vill jag inte har mer än 12-1300 cc. PÅ landsvägssidan gillar mer hojar i stil med cb 1300.

    Ordet mckänsla kanske var ett dåligt ordval. Vad jag menade är att när jag provkörde midnight star 1900 som är snarlik hoj så var det ingen ide att låta motorn varvar ur mer än 3500 varv för över det så varvar den bara ur utan att det gav något.

    jag vill kunna varva mer innan jag skickar iväg nästa växel.
    Värdelöst att varva som en tok för att det ska hända nått,bättre att det bär iväg direkt när man vrider på gasen oavsett växel ska jag ha en custom så blir det nog en rocket3, 2300cc
    vilken mc känsla

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Lite lustigt att det inte byggs mer hojjar med automatlåda, det förefaller som väldigt många tycker det är ansträngande att växla

  5. #25
    honda500
    Gäst
    Tvärtom, jag vet precis vad jag gillar och inte gillar med motorcyklar och allt annat i livet. efter att ha provkört midnightstar 1900 på en provkörningsdag så upplevde jag att man i stort sett när man släppte kopplingen på en växel var nästan tvungen ganska omgående slänga i nästa växel då den snabbt var uppe i det varvtal som den leverar maxvrid. Allt efter 3500 varv var det varv som inte gav något. Det var en känsla som jag inte tyckte om. Sen att motorn har ett enormt vrid som gör att man slipper växla ofta vilket är bra för mig som har svaga fingrar, händer och axlar det är ngt helt annat. Du får helt enkelt acceptera att andra tycker annorlunda och inte insunera massa saker och ting som du inte har anning om

    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Min känsla är att du inte vet vad du pratar om honda500

  6. #26
    honda500
    Gäst
    Att automatlåda på motorcyklar aldrig har slagit riktigt igenom ännu trots att honda har byggt hojar med automatlåda sen 70 talet tror jag beror på att på den tiden hade hojar mer långslagiga motorer samt fyrväxlade lådor och det gjorde att man inte behövde växla lika frenetiskt som man behöver göra på dagens hojar. Vidare var inte stadstrafiken lika tätt som dagens trafik. Till slutet av sjuttiotalet gick det fortfarande att beställa harley med fotkoppling och handväxel som säkert gynnade de som hade svaga händer och inte ville koppla med händer.

    Idag är både motorcyklar annorlunda designade samt att stadstrafiken mkt intensivare och tätare och genom en automatlåda kan man filtrera trafiken på ett smidigt sätt utan att belasta fingrarna så mkt.


    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Lite lustigt att det inte byggs mer hojjar med automatlåda, det förefaller som väldigt många tycker det är ansträngande att växla

  7. #27
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Underbart att se era diskussioner, det är rätt givande att kunna läsa alla era åsikter. Så ett stort tack.

    Jag har nu en till fråga Jag tänkte nämligen ge mig på denna:
    http://www.blocket.se/skaraborg/Suzu....htm?ca=13&w=1
    Vad tror ni om denna, prismässigt, milmässigt etc etc?
    Sen tänkte jag passa på att köpa lite kläder och hjälm. Från samma stället som MC:n, (tänkte att då får jag ju lite rabatt och det behövs).

    Jag vill helst inte ha läder så de visade mig ell allaround jacka som man kunde ta ut "fodret" från jackan, och sen kunde man "öppna" jackan så den luftar igenom. Är såna jackor (om ni nu förstår vad jag menar) ok?

    Sedan är det detta med hjälm.. Var kan jag köpa en fin/bra hjälm? Hittade inte så många hjälmar där nämligen så det lär ju behövas Tacksam för alla svar
    Senast redigerat av Romeo den 2012-03-11 klockan 23:11. Anledning: Lite mer info tillagt.

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Underbart att se era diskussioner, det är rätt givande att kunna läsa alla era åsikter. Så ett stort tack.

    Jag har nu en till fråga Jag tänkte nämligen ge mig på denna:
    http://www.blocket.se/skaraborg/Suzu....htm?ca=13&w=1

    Sen tänkte jag passa på att köpa lite kläder och hjälm. Från samma stället som MC:n, (tänkte att då får jag ju lite rabatt och det behövs).

    Jag vill helst inte ha läder så de visade mig ell allaround jacka som man kunde ta ut "fodret" från jackan, och sen kunde man "öppna" jackan så den luftar igenom. Är såna jackor (om ni nu förstår vad jag menar) ok?

    Sedan är det detta med hjälm.. Var kan jag köpa en fin/bra hjälm? Hittade inte så många hjälmar där nämligen så det lär ju behövas Tacksam för alla svar
    Snygg hoj sådana jackor kör nog dom flesta i.En hjälm hittar du ju hos många Mc handlare eller Biltema.Huvudsaken den är godkänd och sitter skönt på huvet.Finns i priser från 1000lappen och uppåt,vill påstå att satsar du på en dyrare 4-5000så vanligtvis är den skönast,tystast,lättast men det är inte alla som tycker det,men så kan det ju vara.Alla har ju olika huvuden så en billigare hjälm kan ju vara störtskön på vissa osv.du får prova ut lite olika modeller.

  9. #29
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Tack ska du ha, verkar priset okej för den hojen?

    Här är jackan:

    http://www.jofama.com/motorcycle_wea...p?cid=4&id=264

    Verkar det okej?

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    finns en nackdel med sådan jacka där fodret är det vattentäta skyddet, hade ett par lindstrands byxor innan som fungerade på samma sätt, och skulle man ut och åka en varm gråmulen dag så fick värmeskyddet sitta i (alltså vattenskyddet) ifall det skulle börja regna, blev riktigt varmt ibland...

    Så mitt råd är att skaffa en klädsel som har regnskyddet i yttertyget, typ gore-tex, dessa kläder kostar dock en slant till.

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Vilken hoj.....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 17:52
  4. nybörjarfrågor
    Av stout i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:05
  5. Skillnader
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •