Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 76

Ämne: Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

  1. #11
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Tack allihopa för era svar! Jag var förbi Väring Mc-Kompaniet igår och föll pladaskt för en C1800 intruder och det kommer nog att bli denna, en 08:a, ska försöka dock få ner priset. Min budget var på 50.. Men denna är på 85.. Vad tror ni om ni har erfarenhet av företag, kan man pruta ner en bit eller är de rätt hårda?

  2. #12
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Coolt!

    Pruta är väl aldrig omöjligt, dock tror jag spontant att 30-40% kan bli svårt...
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  3. #13
    honda500
    Gäst
    Jag tycker också om c1800 och provsatt en igår men om du har tänkt att köra mkt så tänk på att däcken är rätt så dyra samt de tycks kunna sluka en del bensin
    Så kolla upp sånt innan du slår till.

  4. #14
    honda500
    Gäst
    Tänk också på att stora glidarmotorer har smalt effektband och det menar jag att rödmarkeringen kanske ligger på 5-6000 varv och toppvridet ligger kanske runt 3000 plus minus 500 varv och det gör att man tappar lite grann av mc känslan.

  5. #15
    Grattis till valet... Som du ser finns det lika många åsikter om det här med vilken mc man ska ha som det finns mc åkare. "Mc känslan" är dessutom avhängigt på person och ingen naturlag. Det som är mc känsla för en är det alltså inte för en annan.
    MC känsla för mig är att på två hjul på ett bekvämt sätt ta mig långa sträckor och se platser jag aldrig sett förut. För en annan är det att glida runt på stan på en maffig glidare medan det för några är att busa runt i skogen.

    Så välkommen in i hojlivet:-)

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag tycker också om c1800 och provsatt en igår men om du har tänkt att köra mkt så tänk på att däcken är rätt så dyra samt de tycks kunna sluka en del bensin
    Så kolla upp sånt innan du slår till.
    Bra val om du vill ha en custom.En kompis har en sådan och han har varit i europa några gånger med den och den drar ej så mycket soppa om man kör lungt.Men och andra sidan,spelar väl ingen roll vad dom drar tycker jag,bara det är kul.Men tänk på att den där kan vara väldigt farlig i trafiken med orutinerad förare,men bara man lär sig känna den så går det nog bra5000 borde du ju kunna pruta.Har man ingen erfarenhet av hojkörning så är det en mycket olämpligt hoj att börja med.tyvärr inte illa menat,men faktiskt sant.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-10 klockan 18:40.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Tänk också på att stora glidarmotorer har smalt effektband och det menar jag att rödmarkeringen kanske ligger på 5-6000 varv och toppvridet ligger kanske runt 3000 plus minus 500 varv och det gör att man tappar lite grann av mc känslan.
    Blir lite nyfiken på vilken typ av motorer du anser har ett bredare effektband och därmed mer MC-känsla?
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    honda500
    Gäst
    På Glidarsidan vill jag inte har mer än 12-1300 cc. PÅ landsvägssidan gillar mer hojar i stil med cb 1300.

    Ordet mckänsla kanske var ett dåligt ordval. Vad jag menade är att när jag provkörde midnight star 1900 som är snarlik hoj så var det ingen ide att låta motorn varvar ur mer än 3500 varv för över det så varvar den bara ur utan att det gav något.

    jag vill kunna varva mer innan jag skickar iväg nästa växel.

  9. #19
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är väl ingen som köper stora glidarehojar för att ligga och varva med dom,en stor del av upplevelsen med att köra stor glidare är just det att kunna köra på låga varv och ha ett tillräckligt stort vrid så den orkar mer än väl ändå,sedan tycker jag för att få det rätta ljudet i en glidare så ska den vara över 1100 eller mer för att få det dova muller som hör till annars blir det mest smatter.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kul med olika typer av motorer. Gillar det mesta, från stånkor till stora V-motorer. Det som inte tilltalar just mig är 600-klassens sporthojar. Svårt att råda någon, alla har så skilda preferenser. Bara att provköra så många olika hojar man bara kan för att hitta "sin" hoj.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Vilken hoj.....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 17:52
  4. nybörjarfrågor
    Av stout i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:05
  5. Skillnader
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •