Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 76

Ämne: Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

  1. #1
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87

    Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

    Hej allihopa och ursäkta mina nybörjarfrågor.

    Mitt namn är Romeo, 28 år och bosatt i Skara. Nu till våren är det dags att uppfylla min livslånga dröm och skaffa mig en motorcykel. Jag har funderat mycket kring vad jag har för stil och bestämde mig i början för att köpa en sporthoj men jag är dock mer inne på en glidare då jag vill ha "glidarkänsla" när man kör genom stan och njuter av väder (förutsatt att vi får ett härligt väder i vår).

    Jag har några frågor som jag i förhand ber om ursäkt över om de redan har besvarats, har läst lite på forumet men ändå inte riktigt förstått allt.

    Jag är ute efter utseende mer än något annat egentligen när det gäller en motorcykel. Jag vill ha något i stil med en wildstar, eller honda shadow. Ja liknande motorcyklar, svårt att förklara riktigt.

    Jag ser dock att vissa heter något me 800, 1100, 1400 etc. Jag förstår att det har (troligtvis?) med kubik att göra, men på vilket sätt påverkar detta min körupplevelse? Är det liksom kraften i motorcykeln bara? Att det går snabbare att accelerera?

    Min andra fråga är, vad är ett okej antal mil när jag ska köpa en motorcykel? Min budget ligger på max 50.000 för MC:n (exklusive kläder, hjälm och själva kortet).

    Så har ni några tips på liknande MC:s som jag skrev om ovan? Och sist men inte minst, nu när jag tänker övningsköra: Rekommenderar ni att jag köper hojen innan eller efter jag har fått körkortet? I mitt huvud känns det som att det är väl likabra att köpa den på en gång och övningsköra så mycket jag kan?

    Tacksam för den tid ni lagt ner på att läsa mitt inlägg,
    Romeo

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Hej allihopa och ursäkta mina nybörjarfrågor.

    Mitt namn är Romeo, 28 år och bosatt i Skara. Nu till våren är det dags att uppfylla min livslånga dröm och skaffa mig en motorcykel. Jag har funderat mycket kring vad jag har för stil och bestämde mig i början för att köpa en sporthoj men jag är dock mer inne på en glidare då jag vill ha "glidarkänsla" när man kör genom stan och njuter av väder (förutsatt att vi får ett härligt väder i vår).

    Jag har några frågor som jag i förhand ber om ursäkt över om de redan har besvarats, har läst lite på forumet men ändå inte riktigt förstått allt.

    Jag är ute efter utseende mer än något annat egentligen när det gäller en motorcykel. Jag vill ha något i stil med en wildstar, eller honda shadow. Ja liknande motorcyklar, svårt att förklara riktigt.

    Jag ser dock att vissa heter något me 800, 1100, 1400 etc. Jag förstår att det har (troligtvis?) med kubik att göra, men på vilket sätt påverkar detta min körupplevelse? Är det liksom kraften i motorcykeln bara? Att det går snabbare att accelerera?

    Min andra fråga är, vad är ett okej antal mil när jag ska köpa en motorcykel? Min budget ligger på max 50.000 för MC:n (exklusive kläder, hjälm och själva kortet).

    Så har ni några tips på liknande MC:s som jag skrev om ovan? Och sist men inte minst, nu när jag tänker övningsköra: Rekommenderar ni att jag köper hojen innan eller efter jag har fått körkortet? I mitt huvud känns det som att det är väl likabra att köpa den på en gång och övningsköra så mycket jag kan?

    Tacksam för den tid ni lagt ner på att läsa mitt inlägg,
    Romeo
    Du är välkommen med frågor och även i forumet.

    Dina frågor om hojval känner jag igen litegrann från mina egna misstag. Jag köpte en "vacker" W650 för en massa år sen som mest står och samlar damm. Jag tyckte den var snygg att se på men samtidigt ville jag testa lite åt offroadhållet och köpte min DR650. Kawan, kromfjollan Greta används nu vid dom sällsynta tillfällen som jag skjutsar och f.ö. är det favvohojen DR;en som gäller.

    Kul om ögonen gillar objektet ifråga men det är nog bäst om ändan får bestämma..

    Alltså - provkör allt vad som finns och skaffa en egen uppfattning, så att säga från sadelplats.
    Ove

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Alltså - provkör allt vad som finns och skaffa en egen uppfattning, så att säga från sadelplats
    Instämmer! Testa och se vad du kommer fram till. Du kanske blir förvånad själv?

    Sedan är det ingen jättefara att köpa "fel". Det är bara att sälja och köpa något annat i så fall.

  4. #4
    Tjena Romeo.

    Kul att du funderar på att skaffa hoj o kort.. Själv hade jag avverkat 3 hojar innan A-kortet blev av, hrmm..

    Har haft 7 sporthojar innan jag nu gått över till att köra glidare. Hojen jag har nu är en Dragstar 1100 classic. När man väl vant sig vid körställningen så är den helt ok att köra. Billig i drift, service, försäkring o problemfri drift med kardanen mm. Speciellt om man jämför med sporthojarna jag hade innan.

    Vore jag i ditt läge skulle jag satsa på att fixa kortet först så du kan provköra hojarna du funderar på ordentligt! Vissa är väldigt snygga att se på men en stor besvikelse vid själva körningen.
    T.ex när jag första gången körde min Dragstar i en rondell o var van vid ordentliga nerlägg o upptäckte att något skrapade under fotplattan.. ha ha, tog ganska lång tid att vänja mig vid att sitta på en hoj som på ett utedass!

    Helst hade jag velat ha flera olika hojar i garaget för att kunna tillgodose alla behoven men tyvärr sätter ekonomin stop för det..

    Vad det gäller kubik strl så säger min personliga erfarenhet att ta en strl större för du vänjer dig väldigt snabbt!

    Lycka till!

  5. #5
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Tack för era svar. Men det är just det jag funderat på.. Att övningsköra under tiden jag tar MCkort.. Jag har inte tillgång till människor som har MC utom min sambos far som har en antik en.. Så jag kommer inte kunna låna någons MC för att köra och jag är inte så förtjust i masssooor med lektioner för 1100kr/gången :P

  6. #6
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Övningsköra under tiden är absolut inte fel. Det är nyttigt att lägga några mil på egen hand med privat handledare... Man lär sig massor för varje mil man kör. Dock är det ingen garanti för att slippa lektioner. Körskolorna har väldigt stort inflytande över dina framsteg, och måste "godkänna" dig för både risktvåan och uppkörningen. Tycker de att du behöver 4 lektioner till, så blir det tyvärr oftast så - rent krasst. Det är stort fokus på din teknik på hojen. Mer än för bilkortet skulle jag vilja säga.
    Som privatist ligger du längst ner på priolistan för både risktvåan och uppkörningen - om de ens vill ta din bokning. Det är i alla fall mina erfarenheter från förra sommaren.

    Låt inte detta avskräcka dig dock! Att ta MC kort är bland det härligaste som finns! Dock så kan jag i samma andetag rekommendera att du antingen börjar med en hoj några tusen under din budget - så du har lite buffert om antalet lektioner drar iväg... Vore ju surt att ha två lektioner kvar till uppkörning, men tomt i kassan...

    Kubik... Min är en glidare på 800 kubik och det är fullt tillräckligt. Stirra dig inte blind på kubiken. Gillar du utseendet, och sitter som en kung på en hoj under 1000 kubik - go for it.
    Mera kubik innebär oftast en större hoj, som väger lite mer. Behöver inte vara mer svårhanterligt för det...
    Själv övade jag konbanan hemma på parkeringen med min glidare... Var rätt stor skillnad mot körskolans BMW men lite feeling fick man ändå.

    Stort lycka till med kortet! Och du - börja tidigt, det är många som vill ta MC kort, och det finns myyycket färre lärare/kontrollanter för MC än för bil, så de blir snabbt uppbokade.
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  7. #7
    Ja håller med Stoffe
    Mitt tips är o se på bromsarna för en del glidare har bromsar under all kritik

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag skulle valt en hoj det går å svänga med

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Jag skulle valt en hoj det går å svänga med
    Oj, jag trodde att den här delen av forumet hette "Custom"

  10. #10
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Gerro Visa inlägg
    Oj, jag trodde att den här delen av forumet hette "Custom"
    Haha
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Vilken hoj.....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 17:52
  4. nybörjarfrågor
    Av stout i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:05
  5. Skillnader
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •