Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 76

Ämne: Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    GRATTIS ! Du kommer att bo i garaget tills du blir klar med mc kortet.

  2. #62
    honda500
    Gäst
    Grattis! Gillar också att du inte gav upp! Man ska ha stark mentalitet i livet! Själv hade jag svårt med vikten på uppkörningshojen då min första hoj vägde 130 kg fulltankad och uppkörningshojen drygt 200 kg. Idag fattar jag inte varför jag hade såna bekymmer. När du börjar köra hojen får du gärna tala om bensinförbrukning mm.

  3. #63
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Tack Honda!

    Strax över 3500 ligger vanliga servicen för 1200milen och 4500 för 1800mil (med ventilgrejen). Är det olika priser på olika versktäder? Känns djävligt dyrt :P

  4. #64
    honda500
    Gäst
    Kan diffa lite men inte så mycket. Min dyraste ligger på 5000 kr men det finns hojar med dyrare service. Det är därför min nästa hoj kommer vara så pass gammal så att den har fallit ur garantitiden. Sen låter jag min bilmek som också har kört hoj serva den. Min garanti går ut april nästa och min sista garantiservice görs iår. Man lär sig så länge man lever.

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det är dyrt med motorcyklar. Jag tror stora servicen på min monster ligger närmare 6000:-

    Då är det bättre å göra den själv, dock råkade jag pajja anslutningen till oljetempmätaren = 500:- så det kan snabbt plocka på å bli dyrare än man tänkt, samtidigt vet du ju att allt som finns på servicelistan blir gjort.

    MVH
    /Janne

  6. #66
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Ah där ser man. Göra den själv fungerar INTE för mig Jag skulle köpa en säkring till bilen häromdagen och la fram 200kr...Och ändå har jag rätt ny bil. Jag kan köra bil, jag kan sitta och köras i den och troligtvis lär jag mig köra hoj också. Men byta olja och sånt.. No idea :S

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Tack Honda!

    Strax över 3500 ligger vanliga servicen för 1200milen och 4500 för 1800mil (med ventilgrejen). Är det olika priser på olika versktäder? Känns djävligt dyrt :P
    Måste du serva den var 600:e mil!. Låter vansinnigt enligt mig. Själv har jag 1000 mila intervaller och bara det är för tätt. Nu gör jag servicen själv och det är egentligen inte mycket man behöver göra enligt servicemanualen men som verkstäderna tar hutlösa priser för.
    Det är väl bara ventiljusteringen vid 4000 mil som jag överlåter åt proffsen. Den servicen skulle förresten gå på 5200 på en auktoriserad verkstad.

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    600 mil är mycket tät intervall tycker jag.Min GL 1800 var så gammal när jag köpte den (4 år) så jag lämnade bara in den 1 gång dvs så länge garantin fanns kvar.Numer gör jag grundservice,bromsbyten och lite enklare grejer själv.Det är däremot viktigt att man bokför vad man gjort,när samt vid vilket antal mil allt är gjort,inte bara för en själv utan även för den som köper hojen en gång i tiden.

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Verkar som det är ventiljustering med skruv på suzukin, tar väl max 10 minuter att fixa?
    Undrar vad som kostar?

    /janne

  10. #70
    honda500
    Gäst
    C800 har skruvjustering och du Borken när jag gjorde ventiljusteringen på min förra honda, honda cb 400 n samt cm 400 t så tog det mer än 10 min.

    Först ska sadeln av, sen tanken och sen ventilkåpan och sen kåpan över svänghjulet. När man väl gjort det och ställt kolven i rätt läge man kan göra justeringen. Oftast är avgasventilerna som ändrar sig. Om man har tur och får till justeringen direkt så tar inte själva justeringen inte så långt tid. Dock har det en tendens att när man ska dra åt justerskruven så rör det på sig och man börja om igen.

    Jag är dock endast hobby menkaniker så det tog lite mer tid. Men det tar mer än 10 min såvida du inte har en moto guzzi eller honda cx 500.

    //honda500

    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Verkar som det är ventiljustering med skruv på suzukin, tar väl max 10 minuter att fixa?
    Undrar vad som kostar?

    /janne

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Vilken hoj.....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 17:52
  4. nybörjarfrågor
    Av stout i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:05
  5. Skillnader
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •