Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 76

Ämne: Nybörjarfrågor (Vilken hoj, och skillnader på 800, 1100 etc)

  1. #41
    honda500
    Gäst
    Japp visste du inte. Vi kan ta det du och jag via privat meddelande. Det har du rätt i 200 kg är mkt mer lätt hanterlig.

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kan bara hålla med angående valet av motorcykel! Känns inte som någon hoj jag skulle rekommendera någon, varken till övningskörning eller som första hoj. Var och en tar naturligtvis sina egna beslut, men någon smidigare hoj verkar lämpligare att lära sig med. Stor risk att det går över styr, framför allt i lågfart med en sån tung hoj.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    KTM 950SM

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av ducati snubben Visa inlägg
    Känns som ett mycket bättre val utifrån de förutsättningar som gäller. Nu är det "bara" att välja...Så väldigt lätt att tro att man gillar en viss typ av hoj, ofta custom och sen är det helt fel. Tycker alltid att man ska börja med något begagnat, som inte förlorar så mycket i värde efter en säsong. Dom flesta brukar ändå byta hoj efter första året med körkort, då brukar man ha lite mer koll på vad man egentligen vill ha för hoj.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Tack för era svar.. Detta är sannerligen ett svårt val och just för att jag inte har ett körkort (eller ens lämpel än) så är det också svårt att provköra och veta vad jag vill ha. Det enda jag kände var att jag kände en mäktig känsla när jag provsatt på den. Ingenting att gå på egentligen men men.

    Jag är student, så att köpa en hoj nu och sen byta är inte riktigt på tapeten då det inte finns pengar. Jag ska ta ett lån (Var på väg att köpa en bil men valde att köpa en billig bil och lägga pengar på en hoj istället) och det tar ju ett tag att betala av det. Därför vill jag ha en hoj som jag "växer i" och inte "växer ur".

    Ahh! Detta är ju riktigt jobbigt Jag har 0 erfarenhet som sagt, vet inte ens hur man startar en MC så jag lyssnar väl på det ni säger. Hur larvigt det må än låta så är jag väldigt mycket ute efter utseendet, tycker det är sjukt viktigt för mig och den hojen var verkligen snygg :P I dont know.. Känns lagom skoj att sätta 90k (80 för hoj, 10 för kläder) för att upptäcka att jag inte vill ha den. Och känns ännu mindre skoj att köpa en liten som jag växer ur och inte ha råd att köpa en annan.. Pest eller kolera. :S

  6. #46
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Angående vikten så borde jag inte ha problem (säger jag nu) eftersom jag är rätt vältränad (120kg på 173cm) vilket jag antar kan vara till hjälp? som sagt, tolka inte mina inlägg som "ugh jag bryr mig inte om vad ni säger" tvärtom är det oerhört hjälpsamt och informativt så det är inga ifrågasättande från min sida utan mer nyfikenhet på om det kommer spela så stor roll etc etc etc..

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Angående vikten så borde jag inte ha problem (säger jag nu) eftersom jag är rätt vältränad (120kg på 173cm) vilket jag antar kan vara till hjälp? som sagt, tolka inte mina inlägg som "ugh jag bryr mig inte om vad ni säger" tvärtom är det oerhört hjälpsamt och informativt så det är inga ifrågasättande från min sida utan mer nyfikenhet på om det kommer spela så stor roll etc etc etc..
    Har sett större killar lägga sin hoj .Nej,du har nog någon fördel av att vara tränad,men det jag vill säga är att jag vet en kille som verkligen är stor och stadig men som inte har någon teknik att tala om,och han har lagt sin hoj mer än en gång.
    Det vore ju väldigt trist om du skulle förstöra din nya fina hoj bara för att du inte hunnit få tillräckligt med erfarenhet.Jag kan nog se det som ganska riskfritt vad gäller ekonomin att köpa en lite billigare hoj som du kanske även kan använda på uppkörningen.
    Du bör få igen pengarna och du får en massa träning också.Det är ju trots allt bättre om man råkar ha sönder något på en hoj som kostar 15-20k än en som kostar 80k.
    När du väl har ditt kk så är känslan ändå så stor första gången du får "träna" på egen hand att du struntar i vad för slags hoj du kör.Då har du möjlighet att prova lite olika modeller och på så vis känna hur de olika hojarna är att köra.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Tack för era svar.. Detta är sannerligen ett svårt val och just för att jag inte har ett körkort (eller ens lämpel än) så är det också svårt att provköra och veta vad jag vill ha. Det enda jag kände var att jag kände en mäktig känsla när jag provsatt på den. Ingenting att gå på egentligen men men.

    Jag är student, så att köpa en hoj nu och sen byta är inte riktigt på tapeten då det inte finns pengar. Jag ska ta ett lån (Var på väg att köpa en bil men valde att köpa en billig bil och lägga pengar på en hoj istället) och det tar ju ett tag att betala av det. Därför vill jag ha en hoj som jag "växer i" och inte "växer ur".

    Ahh! Detta är ju riktigt jobbigt Jag har 0 erfarenhet som sagt, vet inte ens hur man startar en MC så jag lyssnar väl på det ni säger. Hur larvigt det må än låta så är jag väldigt mycket ute efter utseendet, tycker det är sjukt viktigt för mig och den hojen var verkligen snygg :P I dont know.. Känns lagom skoj att sätta 90k (80 för hoj, 10 för kläder) för att upptäcka att jag inte vill ha den. Och känns ännu mindre skoj att köpa en liten som jag växer ur och inte ha råd att köpa en annan.. Pest eller kolera. :S
    Jag skulle nog köpa en billig lättmanövrerad hoj och ta kortet med om jag var du. Lägger du 15-20 tusen så får du garanterat tillbaka pengarna. Sen gör du som Big Hoj föreslår när du fått kortet och provkör olika typer av MC.

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Angående vikten så borde jag inte ha problem (säger jag nu) eftersom jag är rätt vältränad (120kg på 173cm) vilket jag antar kan vara till hjälp? som sagt, tolka inte mina inlägg som "ugh jag bryr mig inte om vad ni säger" tvärtom är det oerhört hjälpsamt och informativt så det är inga ifrågasättande från min sida utan mer nyfikenhet på om det kommer spela så stor roll etc etc etc..
    Egen styrka spelar nog ganska liten roll. Du ska ju inte brottas med den utan det handlar mera om balans och feeling.

    Om du lägger en sån där hoj så sjunker priset med en massa tusen och om det får gå ett par år sker samma sak -priset sjunker. Bättre att börja med en gammal billig och lagom patinerad hoj som du kan få tilllbaka några kronor för när du finner en hoj som känns bra för mer än för ögat. Troligt är att du fått en annan syn på vad som är kul. Citerar min somn som köpte en Maruder:"Jag trodde att jag ville glida, men sen upptäckte jag att det är roligare att köra". Nästa blev en Aprillia Pegaso för honom och nu vill ha ha en något större med ung. samma stuk. Han är över 180 och väger väl bortåt 90 kg.
    Ove

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag skulle nog köpa en billig lättmanövrerad hoj och ta kortet med om jag var du. Lägger du 15-20 tusen så får du garanterat tillbaka pengarna. Sen gör du som Big Hoj föreslår när du fått kortet och provkör olika typer av MC.
    Jag håller absolut med här. Köp en lite billigare typ offroadhoj och lär dig köra överallt, så märker du snart vilken sorts hoj du vill ha.

Liknande ämnen

  1. Skillnader på årsmodell
    Av Lasselinkan i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 11:00
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Vilken hoj.....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 17:52
  4. nybörjarfrågor
    Av stout i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:05
  5. Skillnader
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •