Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Norgesväng med en V-rod?

  1. #1
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236

    Norgesväng med en V-rod?

    Tänkte köpa en triumph tiger 800 xc, men har nu av oförklarlig anledning snöat in mig på en V-rod. Vet att den är betydligt sämre som långfärdshoj men frågan är om den duger alls till annat än att snurra runt i stan.
    Nån som har en som brukar användas till längre resor t.ex norge?
    Är den sämre an nån annan naken hoj t.ex bandit.

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Tänkte köpa en triumph tiger 800 xc, men har nu av oförklarlig anledning snöat in mig på en V-rod. Vet att den är betydligt sämre som långfärdshoj men frågan är om den duger alls till annat än att snurra runt i stan.
    Nån som har en som brukar användas till längre resor t.ex norge?
    Är den sämre an nån annan naken hoj t.ex bandit.
    Det går säkert bra.Trivs du med körställningen så går det nog bra.Mycket pulver i motorn är ju bra.Har du provkört?Jag personligen tycker inte inte det ser så skönt ut,raka armar och ben och gaffevinkeln gör den ju inte till någon kurvmaskin precis.Men frän hoj,helt klart.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För min del är den typen av hoj avsedd för en sväng till närmsta fik, soliga dagar. Att ta en tur längre än fem mil tror jag inte skulle funka för mig. Att ha den som tourer är en idé som jag tror att få skulle komma på. Någon ska ju alltid vara först och allting går naturligtvis. Frågan är bara hur kul det är? Om du bara köper en hoj som du tycker ser cool ut så är risken överhängande att du blir besviken.

    Provkör ordentligt innan du bestämmer dig, liksom att du noga tänker över vad du vill ha din hoj till. Till fikasvängar och poserande passar den säkert förträffligt, om det är vad du vill göra med din hoj. Eftersom du talar om att åka till Norge antar jag att du verkligen vill använda din hoj och inte bara hålla dig i närområdet.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    För min del är den typen av hoj avsedd för en sväng till närmsta fik, soliga dagar. Att ta en tur längre än fem mil tror jag inte skulle funka för mig. Att ha den som tourer är en idé som jag tror att få skulle komma på. Någon ska ju alltid vara först och allting går naturligtvis. Frågan är bara hur kul det är? Om du bara köper en hoj som du tycker ser cool ut så är risken överhängande att du blir besviken.

    Provkör ordentligt innan du bestämmer dig, liksom att du noga tänker över vad du vill ha din hoj till. Till fikasvängar och poserande passar den säkert förträffligt, om det är vad du vill göra med din hoj. Eftersom du talar om att åka till Norge antar jag att du verkligen vill använda din hoj och inte bara hålla dig i närområdet.
    Håller verkligen med Mats här. Jag har kört många år i Norge nu och ju mer man kör ju mera vill man ju kunna köra på deras många krokiga vägar och deras otroliga serpentinvägar. Där tar ju stora customhojar bort mycket av det roliga med åkningen. Ofta är ju trafiken tät med stressade bilister. I detta fallet med en klumpig hoj är du ju låst till deras större vägar och kan faktiskt inte se det verkliga Norge.
    Det gör man ju bäst med en oöm hoj typ den Triumph du förslog eller en Varadero eller en BMW 1200 GS, för då kan man ju lämna allfarvägen och ge sig ut på deras otroligt omväxlande grusvägar.

  5. #5
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Förnuftet håller med er alla !
    Återstår att se vilken del av mig som vinner.

    Men är inte förstånd till för dom som är äldre??
    Kan kanske komma undan med att skylla på en 30årskris?
    Behöver - Tigern
    Vill ha - H-Dn

  6. #6
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar
    Mycket förståndigt. Om du brukar åka ensam på hojen och inte är så stor , så kan jag rekommendera en Honda Transalp. Den går som en skållad råtta på serpentinvägarna, om man vill.

  8. #8
    En Nightrod/V-rod funkar alldeles utmärkt som långtourer. Man bara anpassar saker och ting efter omständigheterna.

    Sen att det är en tråkig hoj i längden är ju en annan sak, Verkar lite småsvåra att sälja som begade...

    Personligen tycker jag att den gamla v-roden är skönare som körhoj, dock inte lika cool som dom nya V-roddarna(Nightroddarna)

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Lösningen kom som en klar bixt = Jag behöver 2 hojar
    Har haft tre samtidigt, vill så mycket på en gång! Nu har jag sansat mig och klarar mig med en...hoppas jag!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    körde en sväng i funäsdalen och sen in i norge förra året på en yamaha royalstar=stor kromsläde, efter den resan kör jag varadero istället..... Om man säger så här, åkar man över fjällen så är det väldigt fin natur, men man måste fokusera på vägen så man kan tvärnita för dom "diken" som kan finnas,naturen fick man titta mer ordentligt på när man tog en paus,har aldrig haft så ont i röv o rygg innan eftersom man ej kan ta tjälskadorna via benen utan får smällarna genom bak och diskar, försökte flertalet gånger dra mig upp i styret i ren panik och blunda och hoppas våldtäkten gick över snabbt.

    Visst går det men det är ingen optimal hoj för touring om man säger så, men visst, dom är riktigt feeta dessa Hd:s och skulla oxå gärna ha 2 hojar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •