Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Skyddsutrustning för cross

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Skyddsutrustning

    På bana är det nog bara hjälm? Men det är nog många klubbar som sätter egna regler, eller har jag helt fel?

  2. #12

    SV: Skyddsutrustning

    Har för mig att det i alla fall förrut var olika officiella tävlingsregler beroende på vilket land man kör i..
    kommer ihåg någon som blev diskad, eller nästan diskad pga för lite skydd.. men det var ett par år sen.
    Tror han stred mot de svenska reglerna, men inte mot reglerna i USA där han kom ifrån.

    ryggskydd och hjälm må ju va det viktigaste.. skrapsår läker ju men skadar man ryggen eller huvet är det ju betydligt lättare att dra på sig bestående problem.. ryggproblem är väl rätt vanligt bland crossförare har jag för mig.

    Jag kör inte kross, men skoter.. hittade en skyddsjacka som var bra i förhållande till priset.. 800kr
    Ryggplatta, segmenterad, bröstplattor, axelskydd, armbågsskydd, underarmsskydd, överarmsskydd, njurbälte, i ett. Man har den alltså under den vanliga jackan, det är inte ett riktigt jacka med inbyggda skydd.
    Funderar på att testa SM i skoter-enduro och då har dom vissa krav på skydd. tror även man måste ha det för att få köra på övningsbanorna.

  3. #13

    SV: Skyddsutrustning

    Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #14

    SV: Skyddsutrustning

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?
    Hmm, Svårt det där.. Ring polisen och hör med dom, det är nog det bästa..

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Skyddsutrustning

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Kom att tänka på en annan sak.. ända stälelt en cross egentligen är tillåten att köra utanför en bana är väl på inhägnat område? Innebär det då att om man kör på inhägnat område gäller inte vanliga trafikregler.. såsom krav på skydd och hastighet?
    Jag tror man får undgå vissa regler men inte alla. Jag kan tänka mig att minderåriga får köra bil men när tv3 skulle testa att köra onykter fick de åka till Danmark p.ga. regler.

    Har man ett inhägnat område och skäter sig mot grannar tror jag det ska mycket till innan polis eller andra lägger sig i. Att undvika skyddsutrustning är dock bara dumt!

  6. #16

    SV: Skyddsutrustning

    Självklart ska man alltid ha skyddsutrustning! På tal om det ska jag köpa mig ett nytt ryggskydd snart..
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Stulen cross
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 15:34
  3. Utveckling på skyddsutrustning?
    Av Motormannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:03
  4. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55
  5. Min cross.
    Av Gibson i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 02:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •