Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

Ämne: MC val, behöver hjälp

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    MC val, behöver hjälp

    Hej.

    Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
    Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

    Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) och börjat titta lite på touring hojar.
    Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

    Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

    Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

    Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

    Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

    Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet

    /Tommy

  2. #2
    http://www.hondamc.com/homc/template...____19183.aspx
    Den här duger till det mesta, har du bara benlängden så är den kanon.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Visa inlägg
    Hej.

    Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
    Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

    Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) och börjat titta lite på touring hojar.
    Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

    Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

    Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

    Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

    Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

    Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet

    /Tommy
    Yamaha fjr 1300,den slår det mesta

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Visa inlägg
    Hej.

    Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig touring hoj.
    Körde sporthoj en säsong för 4 år sedan och upptäckte att det inte var min typ av hoj (ZX-6-R). Alldeles för stressig körning och fick ont redan efter en timma i höften och knäna.

    Nu börjar suget komma tillbaka (ganska rejält) och börjat titta lite på touring hojar.
    Jag gillar åka längre sträckor i en avslappnad/bekväm körning (planerar starkt på europa).

    Med tanke på att jag bara kört hoj en säsong så ser jag mig fortfarande som nybörjare och är osäker på hur stor hoj jag bör rikta in mig på. Kan tillägga att jag är ca 180 lång, normalbyggd.

    Hojar jag fått upp ögonen på är Hondas VFR800A (gillar sportutseendet), CBF1000FA (gillar utseendet mindre bra) och ST1300A Pan European (gillar utseendet men känns lite för stor).

    Fungerar dessa hojar bra som touring (resor ner till Europa)? Vad kan ni säga om dessa modeller, både för och nackdelar?

    Jag gillar sportutseendet på hojarna och söker då en hoj som samtidigt är bekväm för längre sträckor men även har krut när man vrider på rullen.

    Tacksam om jag kunde få lite feedback, är även ny på forumet

    /Tommy
    Välkommen till forumet ! Utan minsta tvekan hör jag direkt att det är Honda GL 1800cc du söker.
    Vill du ha en tourer som dessutom ser sportig ut med allt vad det innebär enl min åsikt så tycker jag nog att du ska titta närmare på FJRen.Den har ok väskor/toppbox,man sitter ganska upprätt och den har dessutom kardan vilket enl min åsikt är ett måste på en renodlad tourer.Den är även väldigt pigg för att vara en tourer vilket du tyckte att den skulle vara.
    Personligen tycker jag att touring hör lite ihop med semester och på hojsemester (eller semester över huvud taget) ska eller bör man inte stressa.Jag prioriterar därför komforten framför allt annat,och behöver därför inte en hoj som har en sporthojs prestanda.
    Nu är våren på gång ordentligt så ut och prova kritiskt som jag brukar säga.Försök gärna testa samma hoj ett par gånger med någon tids mellanrum för då hinner man smälta intrycken lite.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Kan ju hålla med när det gäller wingen,finns ju ingen hoj som slår den.Rätt bra krut i den med faktiskt.Jag tycker väldigt mycket om den,men finns andra just nu som jag gillar mer.Visst Fjr,n är ju sportigare och smidigare,har haft 2st -06 och en -09,saknar dom faktiskt ibland.En optimal hoj om man vill åka touring med packning och passagerare,och går ej av för hackor vad gäller prestanda,om man vill det.600 or är ju ingen match om man är van vid en sådan.Kan också hålla med,är man på semester så har man ju inte brått.Men är man nere i europa och kör autobahn och vill sluka lite mil så går det ju bra att susa fram i 240-250 om man känner för det

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Finns så många bra hojar att välja emellan att det är hopplöst att rekommendera någon speciell. Alla hojar har sina för och nackdelar. Har för egen del ägt och kört en hel massa hojar genom åren. Har ägt närmare trettio stycken under åren. En enda hoj har jag köpt mer än en av. Det är just den föreslagna Honda Varaderon. Hämtar om några dagar en fullkittad -10:a, min andra Varadero. Annars har jag alltid köpt en ny modell varje gång jag bytt. Det är bara att prova vad som passar just dig! Det som passar den ene passar absolut inte den andre. För egen del är jag inte så förtjust i FJR:en. Gillar inte känslan av att sitta ovanpå hojen istället för i den. Andra älskar just den hojen. Säkert en mycket kompetent tourer för den som gillar körställningen. Det är så mycket personliga preferenser som spelar in att det enda som gäller är att ta en rejäl provtur med varje kandidat. Själv känner jag ganska omgående om jag gillar hojen eller ej, andra kanske behöver längre tid på sig för att känna sig säkra på om hojen är rätt. Ta alltså mer än en tur runt kvarteret när du testar så kommer du säkert att hitta hojen som är rätt för just dig!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för alla svar.
    Givetvis ska jag ut och provåka en del om en månad eller två. Det som passar Er, kanske inte passar mig. Ville bara få ett allmänt intryck på vad ni rekommenderar.

    Jag kommer nog hålla mig borta från allt som är större än 1000cc, blir ett väl stort hopp från min Ninja 636 - 06:a.

    Det som känns mest intressant just nu är Hondas VFR 800A, lite rädd bara att den har för mycket sport-ställning, vill ju inte få ont efter ett antal mil, även kanske att 800cc är lite för lite för touring. Provkörning är lösningen på gåtan.

    Hojen som kommer på andra plats är Hondas CBF 1000FA, där tror jag ställningen kommer passa mig som handen i handsken men har lite svårt för utseendet, provkörning med dess resultat kommer få överväga mina val.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Honda CBF 1000 har jag provkört sommaren 2010. Kompisen köpte en ny förra året. Helt underbar hoj, flexibel,lättkörd bra sittställning, känns nästan som en något mindre hoj.
    Jag införskaffade en ny Suzuki GSF 1250 SA (Bandit, ordet som inte längre finns i namnet) strax därefter.
    Banditen är också en fin väl avstämd hoj balansmässigt den känns större och råare än CBF:en och har mer karaktär.
    //Håkan

  9. #9
    honda500
    Gäst
    Jag har provkört cbf 1000 och måste säga att jag fastnade inte för den av olika skäl. Framför allt så tyckte jag att insprutningen var rycken på låga varv. Jag vill tipsa dig om honda cb 1300 och suzuki gsx 1400. Det enda minus som dessa två hojar enligt min uppfattning är avsaknaden av kardan.

    Sen tycker jag att du skalla läsa en så kallade "Dauertest" som tyska tidningen Motorrad gjorde om cbf 1000.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Jag har provkört cbf 1000 och måste säga att jag fastnade inte för den av olika skäl. Framför allt så tyckte jag att insprutningen var rycken på låga varv. Jag vill tipsa dig om honda cb 1300 och suzuki gsx 1400. Det enda minus som dessa två hojar enligt min uppfattning är avsaknaden av kardan.

    Sen tycker jag att du skalla läsa en så kallade "Dauertest" som tyska tidningen Motorrad gjorde om cbf 1000.
    cb 1300 och suzuki 1400 är väldigt fina maskiner eller yamaha xjr 1300,också fina.

    http://data.bytbil.com/largepics.cgi...lemc&allpics=1
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-04 klockan 19:28.

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med identifiering
    Av Likstupet i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 21:45
  2. Virago 535 behöver hjälp
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:27
  3. Behöver hjälp med elen vid byte av blinkers.
    Av Roanie i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 01:44
  4. Första glidaren! Behöver CC-hjälp.
    Av vickevire89 i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 22:37
  5. Behöver lite hjälp med batteriet...
    Av Scarlett i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •