Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 54

Ämne: MC val, behöver hjälp

  1. #31
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I en del fall handlar det om ren ekonomi när det gäller inbytesvärdet på det fordon man har.
    Annars så är det ju en stor del beroende på att man litar på den verkstad man är knuten till.
    tänk bara på Volvos snack om att du får en egen mekaniker att lita till.
    Sedan när det gäller mc , så är grupptrycket stort. Om du alltid kört HD i ett gäng , så kan du ju försöka komma med en Honda i stället. Inte populärt.
    Visst kan man vara märkestrogen för att man vet att driftsäkerheten är högsta tänkbara som hos exvis Honda.
    Har faktiskt haft fem olika märken och då har faktiskt Honda funkat bäst, trots att jag aldrig ägt en helt ny hoj. Så därför blir nog nästa hoj en honda
    Hmm Olle håller med,fast ett annat märke,å helst ny
    Jan

  2. #32
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har haft hojar från: Honda, Suzuki, Yamaha, Kawsaki, BMW, Triumph och KTM.

    Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att Honda håller en något högre kvalitet.

    Har aldrig varit någon märkesfanatiker utan jag har alltid kört hojar som jag gillat, oavsett märke.

    Nu blir det min nionde Honda!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #33
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att...
    Precis, jag anser att hojkörning handlar till största delen om Känsla, och känslan segrar för det mesta över förnuftet även om vi inte vill erkänna det och istället letar efter kvantifierbara orsaker. Jag tror det är därför hojdiskussioner aldrig kommer att ta slut. Hur vi än vrider och vänder på faktablad, tekniska specifikationer och ekonomiska beräkningar så kommer alltid känslan att vinna över hårda fakta i slutändan.

    Försök övertyga person X om att dennes älskade hoj av märket Y är sämre än den av märket Z. Först kommer X att rabbla upp alla tekniska och praktiska fördelar med hoj Y, men till slut, speciellt om det visar sig att hoj Z faktiskt har bättre specifikationer, kommer X att komma in på mer subjektiva värden. Känsla, personlighet, utseende etc etc. Det kan även vara så att hoj Y får ett symbolvärde som grundar sig på helt andra premisser än faktiska egenskaper, man vill tex tillhöra en grupp eller markera att man inte tillhör en annan, man drömmer om hojäventyr som man kanske aldrig kommer att uppleva men hojen får en att drömma.

    Ursäkta, jag spann iväg. Nu ska jag fortsätta jobba.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Precis, jag anser att hojkörning handlar till största delen om Känsla, och känslan segrar för det mesta över förnuftet även om vi inte vill erkänna det och istället letar efter kvantifierbara orsaker. Jag tror det är därför hojdiskussioner aldrig kommer att ta slut. Hur vi än vrider och vänder på faktablad, tekniska specifikationer och ekonomiska beräkningar så kommer alltid känslan att vinna över hårda fakta i slutändan.

    Försök övertyga person X om att dennes älskade hoj av märket Y är sämre än den av märket Z. Först kommer X att rabbla upp alla tekniska och praktiska fördelar med hoj Y, men till slut, speciellt om det visar sig att hoj Z faktiskt har bättre specifikationer, kommer X att komma in på mer subjektiva värden. Känsla, personlighet, utseende etc etc. Det kan även vara så att hoj Y får ett symbolvärde som grundar sig på helt andra premisser än faktiska egenskaper, man vill tex tillhöra en grupp eller markera att man inte tillhör en annan, man drömmer om hojäventyr som man kanske aldrig kommer att uppleva men hojen får en att drömma.

    Ursäkta, jag spann iväg. Nu ska jag fortsätta jobba.
    Imponerad!! Helt lysande analys....
    Senast redigerat av Ove den 2012-03-07 klockan 14:15.
    Ove

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har haft hojar från: Honda, Suzuki, Yamaha, Kawsaki, BMW, Triumph och KTM.

    Kan inte sätta fingret på det men min känsla har varit att Honda håller en något högre kvalitet.

    Har aldrig varit någon märkesfanatiker utan jag har alltid kört hojar som jag gillat, oavsett märke.

    Nu blir det min nionde Honda!
    Jag tänker på då jag provkörde BMW K 1600 och kom tillbaks efter provturen.Både jag och Maud valde vår vinge före BMW:n.BMW:n var jättefin,det var inte det MEN vår Goldwing kändes mer robust på något vis.
    Försäljarna sa att vår vinge var dåtid och BMW:n var framtid.Det var kanske just det som gjorde vår vinge till en robustare hoj.BMW:n var hightech men kändes skrämmande när man tänkte på vad det skulle kosta när grejerna gick itu.Goldwing=småtråkig men med beprövad teknik som bara går och går.
    Kanske är det så med många av Hondas andra modeller också,att det är riktiga slitvargar till motorer.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Försöker göra en enkel sammanfattning av ett hojval.
    Vad man tror sig vilja ha hojen till.
    Vilka kommer man att åka tillsammans med. Naturligtvis har priset ett avgörande, men inte viken inriktning man har.
    Som sagt hur påverkas man av alla förståsig påare.
    jag finner nog att slutsatsen blir att man måste PRÖVA SIG FRAM.

  7. #37
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Olle. Kan inte annat än att hålla med..

    Jag har inte så mycket erfarenheter av att välja hoj, har bara gjort det en gång.

    Jag gick igenom det lite så här.

    1. Vilken typ av hoj vill jag ha/hur ska jag åka med den,
    2. Vad har jag (tror mig ha) för behov. tex motor storlek etc.
    3. Vad har jag för budget.
    4. Vilka modeller är det som tilltalar mig inom det prisspann jag har satt.
    5. Prova de olika modellerna som ligger rätt inom ovanstående ramar.

    hoppas att det i alla fall är till någon hjälp. Även om det egentligen redan är sagt tidigare i tråden. Prova olika modeller och kom fram till vad du vill ha.

  8. #38
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Olle. Kan inte annat än att hålla med..

    Jag har inte så mycket erfarenheter av att välja hoj, har bara gjort det en gång.

    Jag gick igenom det lite så här.

    1. Vilken typ av hoj vill jag ha/hur ska jag åka med den,
    2. Vad har jag (tror mig ha) för behov. tex motor storlek etc.
    3. Vad har jag för budget.
    4. Vilka modeller är det som tilltalar mig inom det prisspann jag har satt.
    5. Prova de olika modellerna som ligger rätt inom ovanstående ramar.

    hoppas att det i alla fall är till någon hjälp. Även om det egentligen redan är sagt tidigare i tråden. Prova olika modeller och kom fram till vad du vill ha.
    Om någon skall åka med dig? Låt den få ha synpunkter.
    Jan

  9. #39
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Räven:
    Det tog jag med under "behov" men absolut om en viss del av syftet är att man ska ha någon bakpå så är det nog lämpligt att den som ska sitta med på hojen får yttra sig om komfort och liknande.

    Jag resonerade som så att det är jag som kommer att köra mest ensam så att skjutsa var sekundärt men att jag vill ha möjlighet att ha någon med på hojen. Så jag har fått mecka en del för att göra det möjligt.

    Skulle dock inte tveka på att köpa en hoj bara för att min sambo inte gillar utseendet på den... det är ju ändå jag som ska köpa och äga hojen.

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Räven:
    Det tog jag med under "behov" men absolut om en viss del av syftet är att man ska ha någon bakpå så är det nog lämpligt att den som ska sitta med på hojen får yttra sig om komfort och liknande.

    Jag resonerade som så att det är jag som kommer att köra mest ensam så att skjutsa var sekundärt men att jag vill ha möjlighet att ha någon med på hojen. Så jag har fått mecka en del för att göra det möjligt.

    Skulle dock inte tveka på att köpa en hoj bara för att min sambo inte gillar utseendet på den... det är ju ändå jag som ska köpa och äga hojen.
    Helt rätt

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med identifiering
    Av Likstupet i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 21:45
  2. Virago 535 behöver hjälp
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:27
  3. Behöver hjälp med elen vid byte av blinkers.
    Av Roanie i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 01:44
  4. Första glidaren! Behöver CC-hjälp.
    Av vickevire89 i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 22:37
  5. Behöver lite hjälp med batteriet...
    Av Scarlett i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •