Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Köpa Custom som första MC samt övningsköra på den?

  1. #11
    Medlem Windroses avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16

    Cool

    Nåt skall man få skit för idag oxå , så jag får säga så här ... hur vore det med att köra upp med skolan:s hoj, och så köra en säsong med nåt lätt - säg 125? Jag vet, det GÅR inte fort, men du får lika mycket erfarenhet med placering, körteknik, "fa:n han där ser mig inte ju!!", och så vidare.

    125orna är inte dom coolaste att köra motorväg med (120 GÅR, om man är liten och nätt) men på statstrafik och landeväg får man erfarenhet - och det där är viktigt. Yahama har en YBR125:a custom som drar lite, väger lite och har härliga färger till bra pris för ny hoj. Mycket att öva på och bli van med två hjul - och med custom.

    Brasklapp: kör själv en Honda CBR 125R efter 20 år utan hoj. Om ett års tid uppgraderas den sannolikt till nåt i custom-väg. Mistänker jag kommer savna 125:an på slingriga, torra, fina småvägar i 90 dock ...

  2. #12
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe_G Visa inlägg
    Till syverne och sist är det du själv som avgör... Vad är det värsta som kan gå fel? Att du inte trivs med hojen? Då är det bara att sälja och köpa en annan... Eller varför inte en till... Man kan ju ha fler än en

    Lycka till!
    Jo, du har rätt, den går ju att sälja om man inte trivs med den...


    Nåja, det löser sig nog vilken hoj det blir till slut...

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Jag ska börja köra om två veckor på skola. Köpte en Honda Shadow 600 i höstas som jag ska köra privat med, när den är färdigbyggd om nån vecka, jag bobbar den. Kostade mig 18 000 i inköp och 1500 om året i försäkring. Har tjuvkört den lite när den köptes och den är väldigt lättkörd.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    16
    För mig har alltid Custom varit ett själklart val, så när jag tog kortet i somras så körde jag med skolans Bandit och ER-6a på lektionerna och uppkörningen och med en Yamaha Wildstar med min svärfar privat. Tyckte det kändes vettigt att få så bred hoj-erfarenhet som möjligt ända från början och man märker ju verkligen skillnad på körteknik beroende på hoj.. Sen är det ju alltid kul å testa nåt nytt

  5. #15
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Jag har kört gladius, bmw, och hornet med körskolan.. Känner mig rätt skakig över att snart gå ut med min hoj (intruder c1800) när alla säger att det är så svårt att köra custom :S

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Jag har kört gladius, bmw, och hornet med körskolan.. Känner mig rätt skakig över att snart gå ut med min hoj (intruder c1800) när alla säger att det är så svårt att köra custom :S
    Tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Men visst tycker jag att en custom, generellt, är lite svårare att manövrera än någon av de andra hojarna du kört. Men nu är det ju den typen av hoj du vill köra, så det är bara att ge dig ut och öva. Övning ger färdighet, lycka till och ta det försiktigt så ska det nog gå bra!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Sevils avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Jag har kört gladius, bmw, och hornet med körskolan.. Känner mig rätt skakig över att snart gå ut med min hoj (intruder c1800) när alla säger att det är så svårt att köra custom :S

    Jag har haft mitt kort sedan aug förra året, köpte mig en custom direkt och kan säga att så svårt är det inte i jämförelse. Nu är din aningens större och tyngre än min lilla honda men custom som sådan tycker jag inte är så mycket svårare,. övning ger färdighet ta det lugnt i början bara och känn av hojen. Det tog mig ett par körningar innan jag blev avslappnad och vågade luta hojen (någonstans i min hjärna fanns en spärr att man inte kan luta en custom på samma sätt i kurvor/rondeller som med andra hojar så jag tog mig igenom dessa ganska stelt, rakt och tog upp större delen av rondellen haha, likt en lastbil )
    Min sambo krypkörde med sin custom och övade konbanan, det gick.. och fixar en gröngöling det på en custom så kan det la inte vara så himla svårt att köra

  8. #18
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Jo, jag köpte mig en Triumph Speedmaster 03 för några veckor sedan.. Har idagsläget kört ca 20 mil med den.. Nästan hälften av det är på en egenbyggd konbana på inhägnat område, gasa upp till 70 -80, bromsa allt som går osv. allt för bli kompis med den..

    Hoppas hinna med några turer till i helgen, men vädret ser lite kallt och kasst ut..
    Ska börja med körlektioner med körskolan nästa vecka med deras BMW F800..

    Det kommer bli dyrt, men fan va kul det är.. Så det är det klart värt!
    Detta skulle man börjat med för länge sedan!!

    //Peter

  9. #19
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Min stora nackdel, och orsaken till att jag inte kan tjuvköra min hoj är ör att jag bor ute på landet.. Har 2-3km grusväg.. Inte så skoj med en väg som sluttar vänster och höger med rullgrus :S
    Från 152kg till vältränad på några månader. Följ min resa i fitnessvärlden. http://myway2fitness.se

  10. #20
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Angående att det är dyrt.

    Säg att man som mig har kört 5 lektioner:
    6000kr
    Risk 1/2: 3900kr (säg 4)..

    1800 uppkörning, 1700 lån av hoj vid uppkörning. 220 tillstånd, 220 körkort, 180 provet.
    170 handledare, 299kr "övningskörning" väst...
    15K.. och detta är OM man klarar av uppkörning/teorin första gången .. Och OM man inte behöver mer än 5 lektioner.. .. BLÄ! Jag är student! Jag har seriöst inte råd längre så fick avboka morgondagens körning
    Från 152kg till vältränad på några månader. Följ min resa i fitnessvärlden. http://myway2fitness.se

Liknande ämnen

  1. Köpa första hoj!
    Av ThomasJ i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 20:44
  2. Köpa beg custom hoj.
    Av Wilhelm i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 17:16
  3. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  4. Val av custom (första MC)
    Av WmB i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 20:06
  5. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •