Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Köpa Custom som första MC samt övningsköra på den?

  1. #1
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58

    Köpa Custom som första MC samt övningsköra på den?

    Hej på er!

    Jag är på gång att ta MC kort (Har tänkt på det i några år, nu är dags..)
    Har anmält mig till körskola osv..

    Jag tänkte även att övningsköra privat och därför är jag på gång att köpa MC snart..

    Har kollat på Blocket Suzuki Marauder, Kawasaki VN800, Honda Shadow och några till för runt 30-35 tusen…

    Men så såg jag en Triumph Speedmaster när jag var runt och kollade i butikerna här i GBG i helgen. Skitcool men lite dyrare än vad jag först hade tänkt mig..

    Provsatt de flesta av modellerna ovan och det kändes bra..

    Men mitt problem är att jag har ingen erfarenhet av MC så jag bekymrar mig lite över att köpa ”fel” båge..

    Så hur tänkte du i ”min” situation? För jag antar att fler har gjort så här…
    Fler förslag på lämpliga motorcyklar?

    /Peter

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg
    Hej på er!

    Jag är på gång att ta MC kort (Har tänkt på det i några år, nu är dags..)
    Har anmält mig till körskola osv..

    Jag tänkte även att övningsköra privat och därför är jag på gång att köpa MC snart..

    Har kollat på Blocket Suzuki Marauder, Kawasaki VN800, Honda Shadow och några till för runt 30-35 tusen…

    Men så såg jag en Triumph Speedmaster när jag var runt och kollade i butikerna här i GBG i helgen. Skitcool men lite dyrare än vad jag först hade tänkt mig..

    Provsatt de flesta av modellerna ovan och det kändes bra..

    Men mitt problem är att jag har ingen erfarenhet av MC så jag bekymrar mig lite över att köpa ”fel” båge..

    Så hur tänkte du i ”min” situation? För jag antar att fler har gjort så här…
    Fler förslag på lämpliga motorcyklar?

    /Peter
    Det är många som funderat över förstahojen. Du skall i första hand tänka efter SJÄLV vad du tror att du skall ha den till. Vill du ut och åka mellan cafeer och liknande, eller vill du hellre ut på landet på småvägar. Eller ha en med massa effekt för att stila runt med, eller en med massa bling på. Vill du kanske åka långturer?
    Det är så du får resonera och inte falla för andras tyckande och tänkande, för då får du bara en massa råd och blir påverkad och senare blir besviken.
    när du har bestämt dig för inriktning är det lättare att hitta en hoj.

  3. #3
    honda500
    Gäst
    Man får väl numera köra upp med 600 cc hojar ellerhur? I såna fall skulle jag titta närmare på någon landsvägshoj runt 600 cc som fungerar till både långa och korta turer.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut ute i landet, men de körlärare och instruktörer jag hade verkade samtliga väldigt anti-custom och anti-sport. På riskutbildningen var det populärt att påpeka statistiken för dödsrelaterade olyckor för custom och sport både en och två gånger.

    Risken finns att man kanske blir bedömd lite hårdare, men å andra sidan...är det en custom man vill ha, så är det en custom man ska köpa

  5. #5
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut ute i landet, men de körlärare och instruktörer jag hade verkade samtliga väldigt anti-custom och anti-sport. På riskutbildningen var det populärt att påpeka statistiken för dödsrelaterade olyckor för custom och sport både en och två gånger.

    Risken finns att man kanske blir bedömd lite hårdare, men å andra sidan...är det en custom man vill ha, så är det en custom man ska köpa
    Nu var IOFS min tanke att övningsköra och köra upp med Trafikskolans MC.. och bara övningsköra privat med Customhojen "extra" mellan körskole lektionerna..
    Var väl lite otydlig i första inlägget..

  6. #6
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Övningskörde och körde upp med min intruder 800 med framflyttade fotpinnar.
    uppkörningsgubben var klart road av hojen min.

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag tjackade en Suzuki Marauder VZ800 som jag övningskörde privat på. Körningen på trafikskolan och uppkörningen skedde på trafikskolans hojar, Honda Hornet. Funkade fint för min del.
    Men som någon sa lite högre upp i tråden. köp det du tycker känns rätt för dig och passar ditt behov.

  8. #8
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Var i samma sits förra sommaren. Gick å köpte mig en Suzuki intruder M800 veckorna innan uppkörningen. Hann med ett par vändor på intrudern med gula västen på Körde upp på skolans BMW hoj. Ångrar inte mitt köp en sekund. Velade länge och väl, men stod tillslut fast i mitt beslut att skaffa glidare.
    Är det en custom du vill ha, så är det så klart en sådan du ska skaffa dig... Billiga i försäkring är de också Är själv 28 bast å klarar mig undan på 2 lax om året helförsäkring.

    Men som nämts ovan: Fundera hårt och länge på vad du ska använda hojen till. Alla hojar har styrkor och svagheter. Dammsug internet efter information. Bike.se har en formidabel sida där vanligt folk kan recensera hojar. Kolla in - http://www.bike.se/community/recensi...ct=Motorcyklar

    Till syverne och sist är det du själv som avgör... Vad är det värsta som kan gå fel? Att du inte trivs med hojen? Då är det bara att sälja och köpa en annan... Eller varför inte en till... Man kan ju ha fler än en

    Lycka till!
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  9. #9
    Medlem Stoffe_Gs avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut ute i landet, men de körlärare och instruktörer jag hade verkade samtliga väldigt anti-custom och anti-sport. På riskutbildningen var det populärt att påpeka statistiken för dödsrelaterade olyckor för custom och sport både en och två gånger.

    Gick vi på samma skola?

    Jäklar vad mobbad man blev efter att ha talat om i gruppen på risk-tvåan att jag hade en custom... Men men. Ena körläraren körde HD själv.
    Suzuki SV650S 2004. Kycklinggul
    Yoshimura TRS, Doublebubble

  10. #10
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Nu körde jag iof 2 hela säsonger med min intruder, men tror andå att jag hanterade den bättre än om jag skulle sätta mig på en annan hoj som jag inte kände och kört upp.
    Viktigt att vara van vid hojen.

Liknande ämnen

  1. Köpa första hoj!
    Av ThomasJ i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 20:44
  2. Köpa beg custom hoj.
    Av Wilhelm i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 17:16
  3. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  4. Val av custom (första MC)
    Av WmB i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 20:06
  5. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •