Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Köpa Custom som första MC samt övningsköra på den?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1
    Hallå!

    Jag har ungefär samma fråga som TS, har kört cross i några år så kan hantera motorcyklar, har även kört moped, men aldrig kört tung mc. Är nu sugen på att ta mc kort och tänkte införskaffa mig en yamaha xv 400 eller liknande.

    Hur svår tror ni övergången blir? (Har inte svårt att lära mig, men är skillnaden från Mx brutal?)

  2. #32
    Medlem Ändys avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    Tja,
    Har svårt att se att du skulle få några som helst problem att hantera den maskinen. min första hoj var en Honda VT 750 och det var inga som helst problem även fast jag hade mkt mer ringa hojvana. Dock så kör man kanske inte en yamaha xv 400 som en Cross :-)

    /Andreas

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag vill gärna också passa på att låna tråden lite:

    Under senaste tiden har jag igen börjat fundera på en andra hoj, och då eventuellt någon form av custom/glidare. Jag har främst kollat på Virago, Shadow, Savage och Intruder. Troligen kommer jag vilja köra en hel del motorväg. Finns det någon av dessa som är mer eller mindre lämpade för att ligga och cruisa i 110 - 120km/h? Någon som är mer lättskruvad än den andre?

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    skruva? det är ingen aprilia dessa *skojar* tror nog att alla dessa fungerar bra i så moderata hastigheter, min gamla vt1100 hade inga problem med den marchfarten, visst, det blåser lite men inte direkt jobbigt, runt 140 började det bli ansträngt för både mig och min gamla skugga

    EDIT: Kom på att jag ägde en yamaha royalstar med, detta var en mycket trevlig glidare och komfortabel, den klarade lite högre hastigheter att cruisa i, men runt 180 och strax över var den något instabil men visst kan det gå undan med glidare med!
    Senast redigerat av pinnen den 2012-06-07 klockan 19:49.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag vill gärna också passa på att låna tråden lite:

    Under senaste tiden har jag igen börjat fundera på en andra hoj, och då eventuellt någon form av custom/glidare. Jag har främst kollat på Virago, Shadow, Savage och Intruder. Troligen kommer jag vilja köra en hel del motorväg. Finns det någon av dessa som är mer eller mindre lämpade för att ligga och cruisa i 110 - 120km/h? Någon som är mer lättskruvad än den andre?
    Frågan är hur länge du tänkt ligga på 120 km/h ? Har kört ihop med coustomhojar och dom hänger visst med i farter kring 120-130 km/h dvs om det rör sig om några enstaka mil.
    Däremot ALLA coustom som kört om mig på motorvägen har jag elegant glidit förbi 10 mil längre fram.
    Jag kör en renodlad touring och vill påstå att om man ligger väldigt mycket på motorväg är inte coustomhojarna att föredra.Allt går förstås så med mycket pauser och bensträckare funkar det,men och andra sidan-Varför kör man mycket motorväg om man ändå förlorar all tid pga alla pauser ?

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Var på en liten semestertripp förra sommaren,3 custom, 70mil enkel resa,190mil totalt, snitt ca 120-130 där vägarna tillät den hastigheten, stopp ca en gång i timmen ungefär för att inte bli för seg i kolan, det går ganska bra men är absolut inte optimalt.... Därför har jag bytt hoj till en "något" mera touring inriktat för att spara min nacke framförallt,(har lite bekymmer med den) fast det är klart, våra hojar var ombyggda och styret satt lite längre fram så man fick en liten framåtlutning och då blev inte luftmotståndet så jobbigt.
    När jag köpte min xvz så satt ett riktigt touringstyre för 80km/h på, över det var det jobbigt med fartvinden så det är nog ganska olika mellan hojarna och föraren hur sittställningen blir och nej, det är inte så bekvämt som det ser ut men allt går så länge man kör hoj

    Men angående Reject fråga om hojarna så är väl tipset som vanligt att åka ut och titta, känna och provköra, en custom skiljer sig en del mot övriga hojar att köra, dock är dom ganska lättkörda i moderata hastigheter pga. sin låga tyngdpunkt (upp till 140) sen har jag upplevt dom som lite svårjobbade på lite kurvigare partier, fast det är klart, det skiljer ganska mycket mellan glidarna på körbarheten, yamahas warrior är ganska snabb när det svänger med. intrudern m1800r är riktigt accelerations snabb, en hd sportser går tydligen att köra bana med osv.

    Glömde ju svara på Big hojs kommentar med "men och andra sidan-Varför kör man mycket motorväg om man ändå förlorar all tid pga alla pauser ?"
    Helt riktigt, en custom ska mullra runt på kurviga 70 vägar och miljön ska man njuta av, ska man bara mala motorväg så välj en ren touringhoj, men ibland har man tyvärr inget val om man ska förflytta sig långt för att komma till nyare miljöer och då är tråkvägen ett måste för att få undan många mil fort.
    Senast redigerat av pinnen den 2012-06-08 klockan 08:28.

Liknande ämnen

  1. Köpa första hoj!
    Av ThomasJ i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 20:44
  2. Köpa beg custom hoj.
    Av Wilhelm i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 17:16
  3. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  4. Val av custom (första MC)
    Av WmB i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 20:06
  5. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •