Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Sensommar-tripp

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Sensommar-tripp

    I en annan tråd nämde jag att jag ev. kunde tänka mig ordna en träff/tripp i "mitten-Sverige".
    Nu har jag i stora drag tänkt ut en rutt, viss kontroll av vägvalet kvarstår dock.
    För att slippa att någon annan planerat något i samma område kan jag i.a.f tala om att mittpunkten för trippen blir Avesta, där finns även tillgång för boende av olika slag för dom som behöver det.
    Är inte riktigt säker men ungefär 20 mil kommer vi köra med ett stopp på ett intressant ställe ett par timmar, hur låter det?
    Passar på att fråga för att få en uppfattning; hur ställer ni er till att köra grusväg 5-6km?
    d.v.s om den är fin , ej nyskrapad?
    Jag återkommer allteftersom jag jobbar på denna tripp.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    I en annan tråd nämde jag att jag ev. kunde tänka mig ordna en träff/tripp i "mitten-Sverige".
    Nu har jag i stora drag tänkt ut en rutt, viss kontroll av vägvalet kvarstår dock.
    För att slippa att någon annan planerat något i samma område kan jag i.a.f tala om att mittpunkten för trippen blir Avesta, där finns även tillgång för boende av olika slag för dom som behöver det.
    Är inte riktigt säker men ungefär 20 mil kommer vi köra med ett stopp på ett intressant ställe ett par timmar, hur låter det?
    Passar på att fråga för att få en uppfattning; hur ställer ni er till att köra grusväg 5-6km?
    d.v.s om den är fin , ej nyskrapad?
    Jag återkommer allteftersom jag jobbar på denna tripp.
    När hamnade Avesta mitt i Sverige? Tycker det ligger nästan i jämnhöjd med Uppsala. Eller har du haft tv.s väderkartor med lustig vinkling som underlag?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Passar på att fråga för att få en uppfattning; hur ställer ni er till att köra grusväg 5-6km? d.v.s om den är fin , ej nyskrapad?
    Jag återkommer allteftersom jag jobbar på denna tripp.
    Om Gud vill, grejerna håller och hälsan är OK så kommer jag!

    Bra iniativ att dra igång en träff på "mitten". Även om det inte är exakta mått så är det iallafall nära nog för mig för där har jag aldrig kört.

    PS: Grus OK! DS
    Senast redigerat av Ove den 2012-02-14 klockan 19:04.
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    [QUOTE=pentti01;59791]I en annan tråd nämde jag att jag ev. kunde tänka mig ordna en träff/tripp i "mitten-Sverig

    Passar på att fråga för att få en uppfattning; hur ställer ni er till att köra grusväg 5-6km?
    d.v.s om den är fin , ej nyskrapad?


    Jag kommer helt klart. Avesta är mycket lämpligt för mig. Grusväg, inga hinder. Det ska bli intressant att se din rutt.
    //Håkan

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om det passar in så kommer jag gärna! Inga problem med grusväg för min del!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    När hamnade Avesta mitt i Sverige? Tycker det ligger nästan i jämnhöjd med Uppsala. Eller har du haft tv.s väderkartor med lustig vinkling som underlag?
    Jag vet att den ligger i Ånge-trakten (eller yttrhogdal), men valde att att kalla min rutt så p.g.a att "den borde heta någonting? "

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om Gud vill, grejerna håller och hälsan är OK så kommer jag!
    Det gäller delvis även för mig; ska ju bygga på hojen i vår/försommar ,därav "sensommar-tripp"
    I värsta fall får jag väl låna en hoj,,

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hämtat ur Wikipedia

    Flataklocken - landets jämviktspunkt.
    En av de äldsta och mest kända kandidaterna är berget Flataklocken (även känt som Flataklacken) beläget i Munkbysjön, Ånge kommun i Medelpad. Mittpunkten togs fram av Nils Friberg och Tor Andeldorf på geografiska institutionen vid vad som då hette Stockholms högskola år 1947. Man konstruerade en styv karta av landet där Öland och Gotland satt fast vid fastlandet utan mellanliggande vatten, och sedan flyttade man en nål under kartan tills det vägde jämnt. Ett sällskap bestående av bland andra Gustaf von Platen (chefredaktör på tidningen ALLT, som drog igång projektet), upptäcktsresanden Hans Ostelius och elitorienteraren Gösta Lagerfelt tog sig till platsen för att märka ut platsen, som idag är ett välbesökt turistmål. Platsen kan beskrivas som tyngdpunkten (jämviktspunkten eller masscentrum) av en tvådimensionell modell av landet, där öar flyttats så att modellen är sammanhängande. Metoden har fördelen att den är generellt applicerbar på valfritt land eller annat territorium.


    Tog en sväng dit för tio år sedan. Ville ta en testrunda innan jag skulle köra min första IronButt. Blev dryga hundra mil fram och tillbaka till Stockholm. Själva platsen var ett utsiktstorn ute i skogen, med en milsvid utsikt. Har man vägarna förbi kan man gott svänga in och kolla. Om inte annat så för att säga att man varit där, på Sveriges mittpunkt!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Passar det bara in kommer jag / vi gärna.
    Inga problem med grus.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Som jag nämnt i en annan tråd, väljer jag att säga upp mitt medlemskap i detta forum.
    Av den anledningen blir alltså sensommar-trippen i min regi inte av.
    Det är synd, hade sett fram emot att få visa lite omgivningar i södra Dalarna samt ett besöksmål som säkert skulle ha blivit uppskattat.
    Ha det mysigt på vägarna i sommar

Liknande ämnen

  1. Norge tripp
    Av engström67 i forum Träffar & Körningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-09, 20:12
  2. En liten tripp idag.
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 17:59
  3. Vår-tripp till Danmarks Tekniska Museum
    Av Reject i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 13:17
  4. en tripp till mölle 10/4
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •