Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Antispinn lyser med sin frånvaro ...

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Antispinn lyser med sin frånvaro ...

    När kommer antispinn på motorcyklar eller finns det redan? Det är standard på alla bilar från 2012 enligt något EU-beslut och systemet går tydligen inte att slå av heller.

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Honda hade det på sin "Panna" redan för tjugo år sedan....sen har det dröjt innan andra följt efter! Ansågs visst för dyrt och någonting som kunderna inte efterfrågade, liksom Volvo länge gjorde med krockkudden i sina bilar...

    Idag är det väl ingen som skulle köpa en bil utan alla elektroniska hjälpmedel man bara kan hitta på? Kommer säkert snart som lagkrav även på motorcyklar!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Visst finns det, men jag skulle väl vilja påstå att det inte finns samma behov på en vanlig hoj som på en bil.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Traction control hade varit bra på en hoj. Dra för mycket i en sväng med lite grus och du slipper släpp när elektroniken stryper gaspådraget till dig. Bra om du inte uppfattat grusen i förväg ...

    Jag googlar efter jag skriver Visst finns det TC men jag menar som allmän standardutrustning på en hoj ...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-02-13 klockan 17:27.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    ... så får du nog inte släpp bak pga gaspådrag utan fram för att det hjulet går i gruset först och du reagerar med ryggraden och släpper gasen.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-02-13 klockan 17:59.

  7. #7
    Jag skulle absolut inte vilja ha antispinn på en mc. Har väldigt svårt att tro att det verkligen skulle kunna fungera fullt ut.

    Ta exempel om antispinn/antisladd systemet går in på bilen när man kör in i tex en kurva. Innan systemet aktiveras o när det är på väg att släppa hugger det till. Om det händer liknande på en hoj så lär det ju släppa ganska friskt, fort! Som jag ser på det så inger det en större fara med falsk trygghet än att istället köra efter egen förmåga, väder, tid på dygnet, vägens skick mm.

    Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten men kopplar oftast ur antispinn/sladd systemet då jag hellre vill känna hur bilen uppför sig än att trampa plattan i mattan bara för att jag kan.

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Du har en poäng där, för inget system kan hålla balansen åt föraren... Ett problem man inte har i bil.

    De hojar jag testat med system har dock avancerade funktioner och du kan i princip själv bestämma hur mycket det får slira innan det tar över, och har gjort sitt jobb även på bana i regn. Men enda gången de varit till nytta, har just varit för att köra fortare. Inte säkrare, för där har det inte behövts och frågan är vad som händer vid plötsliga sidokast...

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-02-13 klockan 19:07.

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dragstar Visa inlägg
    Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten men kopplar oftast ur antispinn/sladd systemet då jag hellre vill känna hur bilen uppför sig än att trampa plattan i mattan bara för att jag kan.
    Trampa i matten behöver man ju inte göra lika lite som man normalt gör det när det är barmark. Men om man trampar lite för mycket så träder antispin in så fint så och bilen rör sig framåt! Nog är antispin/sladd att föredra inkopplat på samma sätt som ABS-bromsarna. Nu är jag nog färgad av busskörning för bussar blir stående överallt på hala busshållplatser i motlut utan antispinsystemet. Jo jag har provat att koppla ur det och då stod bussen helt enkelt stilla med hjulspinn hur försiktigt jag än försökte komma igång. Slog på det igen och bara körde iväg.

    När du kopplar ur antispin/sladd och en oförutsedd situation inträffar som kräver en desperat undanmanöver så sitter du där med ett inaktiverat system som kanske klarat dig ur situationen. Som jag fattat det så är det anledningen till att det från 2012 bilmodeller inte finns någon knapp att trycka på för att koppla ur systemet.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Aprilia är på gång med antispinn. Aprilia FV2 1200 visades upp på mässan i Milano 2011.

    Har precis för mig att antispin har förbjudits på bantävlingar. Detta på grund av att farten ökar då tydligen säkerheten i kurvtagningarna förbättras.

    Någon som vet om detta stämmer?

    //Håkan

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Indikeringslampa för PGM-FI Blinkar/lyser
    Av Hornet i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 04:10
  3. Yamaha XV750 -81 (oljelampa lyser vid gaspådrag)
    Av Henric_D i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 12:14
  4. "Headlamp" lyser utan fel på lyse
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 22:38
  5. tanklampan lyser ständigt
    Av turbo i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •