Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Antispinn lyser med sin frånvaro ...

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Ett faktiskt relaterat ämne är elektronisk fartkontroll som varit uppe och surrat på farliga nivåer. Visst, på bil då. Men att begränsa och styra gas och fart på ett fordon beroende av detsamma för sin balans och väghållning...

    Man lurar sig själv om man bara ser hjälpmedel från bilar som rakt överförbara, hur bra de än må vara i specifika situationer.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Aprilia är på gång med antispinn. Aprilia FV2 1200 visades upp på mässan i Milano 2011.

    Har precis för mig att antispin har förbjudits på bantävlingar. Detta på grund av att farten ökar då tydligen säkerheten i kurvtagningarna förbättras.

    Någon som vet om detta stämmer?

    //Håkan
    Aprilia hade det på fjolårets Tuono och RSV4...

    Jag vet att förbud diskuterats, men tyvärr inget om klasser eller införande.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Trampa i matten behöver man ju inte göra lika lite som man normalt gör det när det är barmark. Men om man trampar lite för mycket så träder antispin in så fint så och bilen rör sig framåt! Nog är antispin/sladd att föredra inkopplat på samma sätt som ABS-bromsarna. Nu är jag nog färgad av busskörning för bussar blir stående överallt på hala busshållplatser i motlut utan antispinsystemet. Jo jag har provat att koppla ur det och då stod bussen helt enkelt stilla med hjulspinn hur försiktigt jag än försökte komma igång. Slog på det igen och bara körde iväg.

    När du kopplar ur antispin/sladd och en oförutsedd situation inträffar som kräver en desperat undanmanöver så sitter du där med ett inaktiverat system som kanske klarat dig ur situationen. Som jag fattat det så är det anledningen till att det från 2012 bilmodeller inte finns någon knapp att trycka på för att koppla ur systemet.
    Nej självklart behöver man inte "Trampa plattan i mattan" (vid normal körning sett)
    Det är absolut ett suveränt hjälpmedel vid start i halt väglag o skulle även säkert kunna vara bra på en mc, (för dom som nu skulle vilja ha det)

    Nuförtiden är folk i allmänhet helt förblindade av alla hjälpmedel som finns inbyggda i fordonen o litar fullt ut på att dom ska rädda dom då diverse oförutsedda händelser uppträder i trafiken. Faran som jag ser är att hastigheterna o risktagandet blir betydligt högre då många kör långt utöver sin egna egentliga förmåga, därigenom större fara.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror nog att jag skulle vilja ha ett antispinnsystem på hojen. Var och åkte på småvägar igår med
    mycket varierande underlag. Blankis, hård snö eller hårt grus. Lätt att dra på lite för mycket och då går ju hojen ganska brett en stund. Vid gaspådrag rakt fram då underlaget ändrar sig snabbt och hojen bara spinner skulle nog systemet var fint. Snabbare med, ja troligen

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    ... men som Bosse säger så kommer det nog brett om nått år, och om jag byter hoj kommer den troligen ha ett system. Men av andra skäl än grusfläckar.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-02-13 klockan 19:33.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Men Hallå är det ingen som läser mc tidningar?Antispinn finns ju idag på många nya hojar,standard till och med.Bland annat på min som funkar sjukt bra,var skeptisk i början men klockrent.Går ju att slå av eller ställa i 2 lägen orkar inte räkna upp hur många hojar som har det standard,en hel hög.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-02-13 klockan 19:42.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Visst finns det, men jag skulle väl vilja påstå att det inte finns samma behov på en vanlig hoj som på en bil.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Håller inte med,jag kör mycket fortare på grus än utan,tack vare antislir och fantastiska bromsar

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller inte med,jag kör mycket fortare på grus än utan,tack vare antislir och fantastiska bromsar
    Fortare ja, vilket jag håller med dig om i tidigare inlägg. Du använder det inte främst för att undvika sladd och plötsliga släpp i den fart du höll tidigare...

    Jag menar, sladdandet är ju en del av vitsen med din hoj
    Senast redigerat av Jåke den 2012-02-13 klockan 19:50.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Fortare ja, vilket jag håller med dig om. Du använder det inte främst för att undvika sladd och plötsliga släpp i den fart du höll tidigare...
    sladdar fint ändå med god kontroll

  10. #20
    Jåke
    Gäst
    Jag skrev såhär om fjolårets modell av antispinn-systemet på Aprilia Tuono:

    ATC (Traction Control) går däremot att stänga av för total kontroll. Den har 8 lägen, på lägsta inställningen är den helt av medan högsta inställningen anpassad för regn får ganska lustiga effekter på torrt underlag. Första körpasset på morgonen tillbringades med alla begränsningar på högsta läget, och det tog inte många varv innan jag kunde konstatera att hojen gick att gasa genom att ändra nedläggningsvinkeln.
    ATC-systemet begränsade effetivt effekten oavsett hur mycket jag gasade så länge jag lutade mer än en viss vinkel. Med full gas kunde jag lugnt glida genom kurvan för att i utgången resa upp hojen som då godkände mitt krav om mer effekt på ett ganska markant sätt. Lite barnsligt roade jag mig med att ändra farten genom att resa upp och luta ner hojen innan jag med hjälp av de lättåtkomliga knapparna på vänster styrhalva knappade ner till lägre nivå på systemet. Normalt bör man väl egentligen hålla sig runt läge 4-6, det ger bra balans där systemet griper mjukare och tillåter föraren mer kontroll över gasen genom kurvorna.
    Det är dock inget anti-SLADD system. Inte ens på andra modeller och märken.

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Indikeringslampa för PGM-FI Blinkar/lyser
    Av Hornet i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 04:10
  3. Yamaha XV750 -81 (oljelampa lyser vid gaspådrag)
    Av Henric_D i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 12:14
  4. "Headlamp" lyser utan fel på lyse
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 22:38
  5. tanklampan lyser ständigt
    Av turbo i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •