Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Nybörjar info!

  1. #11
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Har en kopia av Mc-Boken 2010 som du kan få köpa av mig (knappt brukad men klart nyttig för att lära sig mc delen av provet) skicka ett pm om du är sugen, utöver det pluggade jag med Teo 2011 för teori.
    Köpte mig en Honda Hornet 600 -06'a som första hoj (tyvärr är jag aningen för stor själv för den hojen annars en grymt bra första hoj i mina ögon, ganska lätt körd utan att vara (eller för den del bli) trist när man väl lärt sig köra tycker jag (den finns för övrigt också till salu ) utöver den så körde jag BMW F800r på skolan.

  2. #12
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nu läste du inte vad jag skrev.
    Helt rätt.Däremot läste jag vad "Scali" skrev.Och därav mitt svar.

  3. #13
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Välkommen till forumet! Glad att vi blir fler
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  4. #14
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Tror på en Bra bandit 650 som övnings och uppkörningshoj.

  5. #15
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Jag kör på en Yamaha Fazer 600. Mycket nöjd med hanterbarheten, även om jag tycker att det är svårt som fan med krypkörningen

    Det kan väl hänga ihop med att jag aldrig kört moppe och knappt ens lärt mig cykla Men nu är det dags. Körde en del i trafik förra året men i år ska jag ha en bokstav till på kortet!!

    Lycka till!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Offroadhojarna är ju mycket lättkörda i vanliga fall, men kräver lite övning då det gäller krypkörnig.
    De har ju hög tyngdpunkt som ju är en fördel på dåliga vägar och ofta ganska höga.
    En annan sak som många inte tänker på, är ju att man bör kunna lyfta upp hojen själv om den av någon anledning blir liggande på sidan.

  7. #17
    Man tackar för alla svar! Kul med så mycket tips, och en sak jag snappade upp speciellt var just höjden på hojen. Jag är ganska lång och har egentligen inte mycket att jämnföra med förutom att jag provsetat på en kompis gxsr 650, men fick då känslan av att den var för liten, även fast jag vet att man sitter kompakt på en sporthoj. Precis som ''Räven'' skrev tror jag att jag fick tipset med en större motor för att de har mer vrid, pratade med honom senare och han syftade då på liknande saker, och även vid skjuts och sådant.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Scali Visa inlägg
    Man tackar för alla svar! Kul med så mycket tips, och en sak jag snappade upp speciellt var just höjden på hojen. Jag är ganska lång och har egentligen inte mycket att jämnföra med förutom att jag provsetat på en kompis gxsr 650, men fick då känslan av att den var för liten, även fast jag vet att man sitter kompakt på en sporthoj. Precis som ''Räven'' skrev tror jag att jag fick tipset med en större motor för att de har mer vrid, pratade med honom senare och han syftade då på liknande saker, och även vid skjuts och sådant.
    Jag menade CBR 650, inte gxsr.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Vid krypkörningen ska ju kopplingen användas, då behövs det väl ingen stor motor?
    Tror också att nån hoj kring 600 cc är det enklaste att köra upp med, smidig att kasta runt på konbanorna.
    Välj ingen custom eller sporthoj bara, då dessa tenderar å ha oduglig vändradie.

  10. #20

    Smile En uppdatering

    Har ännu inte tagit kortet, men äger nu en hoj och en vilja som aldrig förr. Annat som kommer kosta mig framöver men har som plan att ha kortet i handen till sommaren nästa år
    Varit på två semestrar med den, båda på runt 130 mil styck. Fått väldigt mycket mer förståelse sedan sista inlägget.
    Köpet blev en Aprilia SL1000 Falco, lite ombyggd för att passa touring bättre, men ändå lite för liten för en längre person. Älskar dock italienska hojar, det bara är så...
    Kommer antagligen kontakta en körskola för lån av hoj och ev. en körlektion innan jag tar mig an kortet.
    Problemet som var sist var det att jag inte fick någon uppkörning, allt var fixat fram tills dess. Nu när det gått över 2 år kommer jag behöva göra om allt igen, riskutbildningar och fan och hans moster. Det är dock något jag kan jobba helg för att ha råd med
    Länge leve sena kvällar på en tom landsväg med styret och naturen!

Liknande ämnen

  1. INFO-säkerhet ?????
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 12:07
  2. Info om gamla hojar
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 15:25
  3. Info om Honda cb 1100 r (b). Säkringspanel
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 16:31
  4. Nybörjar MC
    Av nalydbob i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 09:42
  5. Nybörjar hojj!
    Av Laiq i forum Street
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •