Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Spöken i mina blinkers

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22

    Spöken i mina blinkers

    Upptäckte idag att mina blinkers bara funkar med ljuset avstängt. Tänder jag halvljuset/helljuset så går de inte alls. Har jag ljuset avstängt och blinkersen på, men trycker in bromsen så tänds bromsljuset och blinkersen slocknar tills jag släpper bromsen.
    Min första tanke är att batteriet inte orkar. Satte det på laddning och hoppas att det funkar nästa gång jag är i garaget. Har mekat en del och använt batteriet en del så det visade sig behöva lite laddning. Tror ni att jag är rätt på det, eller kan det vara något annat som spökar? Är lite nojig för att det inte ska funka med fulladdat batteri heller. Kan informera om att jag monterat Kellerman 3in1 bak och små ledblinkers fram. Har monterat enligt beskrivning så jag vet inte annars vad felet kan bero på.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kolla all jordning är mitt tips !

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Kolla all jordning är mitt tips !
    Mitt med.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Ok, är helt grön vad gäller el. Allt funkar som det ska förutom blinkersen som inte vill fungera tillsammans med det andra. Skumt eftersom jag kopplat in det enligt beskrivning. Är det jorden till blinket som jag i så fall skulle kopplat fel då eller?

  5. #5
    Vad är det du har byggt om?
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av flygare69 Visa inlägg
    Ok, är helt grön vad gäller el. Allt funkar som det ska förutom blinkersen som inte vill fungera tillsammans med det andra. Skumt eftersom jag kopplat in det enligt beskrivning. Är det jorden till blinket som jag i så fall skulle kopplat fel då eller?
    Behöver inte vara felkopplat, det kan vara dålig kontakt i kopplings-don osv.
    Ta loss alla el-kopplingar en o en, som har med blinkers att göra ( senare ev. all belysning) och gör rent; spruta "556" e.dyl, dra i sär o sätt ihop några ggr.
    Leta även efter kablar som är fastskruvade i ramen (brukar finnas några st i.a.f) och gör ren även dem.
    Var noga när du letar ; ibland är dom "gömda" tex. under/bakom batterihållaren.
    Jag hade problem med bromsljuset i somras; visade sig att det ärgat i ett par skarvkontakter (orginal) till just jordningen. i.o.f.s är min hoj gammal men det kan hända lätt om skarvdonen sitter på ett ställe som är utsatt för fukt,tror jag.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Vad är det du har byggt om?
    En gammal Honda Shadow 600 som sakta men säkert blir en bobber. Första cykeln för mig så det är en hel del frågetecken och jag famlar i blindo ibland, men man lär så länge man lever. Ska gå över kopplingarna igen. Surt bara när man lagt möda på att gömma allt snyggt med krympslangar och kabelband.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Du kan ju börja med att förklara för oss mindre vetande vad "..förutom blinkersen som inte vill fungera.." innebär?
    Lyser bara..
    lyser inte alls..
    blinkar konstigt..
    eller nåt annat..
    Och framför allt VAD har du micklat med??? Och hur?

    Bra svar kräver bra ställd fråga.
    Prova att läsa tråden från början så ser du att det finns mer info än om du börjar läsa i mitten

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Prova att dra en lös ledning så slipper du kanske dra om allt utan kan hitta var det försvinner,tex jorda direkt från batteriet till lampan,spänning direkt till reläet osv.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Prova att dra en lös ledning så slipper du kanske dra om allt utan kan hitta var det försvinner,tex jorda direkt från batteriet till lampan,spänning direkt till reläet osv.
    Låter som en vettig idé.
    Några tillägg: Kan en bränd lampa i systemet göra att ett sånt här fenomen uppträder? Märkte att parkeringsljusets lampa var trasig, men det borde väl inte påverka blinkersens funktion?
    Har även originalreläet kvar på hojen, men har beställt ett elektroniskt ledrelä. Kan det vara reläet som ställer till det?
    Vidare så har jag plockat bort lampan till blinkersgivaren för att motverka att det blinkar varningsljus hela tiden vilket det gjorde innan p.g.a bakmatning av ström till motsatt sida. Kan detta spela in??

    Kanske dumma frågor, men som sagt, jag är inte kunnig på området.

Liknande ämnen

  1. en av mina hobbys,,,
    Av xjman i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 22:44
  2. Fixat mina väskor
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 20:59
  3. Tullen hoggar mina grejer
    Av Reject i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 09:30
  4. Byggde mina egna rack
    Av Reject i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:43
  5. Var är mina CTEK-laddare…?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •