Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Vilken hoj körde du först??

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg

    ... Det är fortfarande lika förbannat roligt att köra hoj.
    Detta var min drömhoj när jag var ung; tyckte den såg ut o lät som en "riktig" mc,, Guld o svart var ju så läckert!!
    Mycket mer mc än min rökputtrande Yamaha 125a,,,

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    En Monark Blue Fighter-54 Var min första mc som 15 åring En exakt likadan håller jag på att renovera upp nu idag
    Tore
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #13
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Detta var min drömhoj när jag var ung; tyckte den såg ut o lät som en "riktig" mc,, Guld o svart var ju så läckert!!
    Mycket mer mc än min rökputtrande Yamaha 125a,,,
    Jodå, den lät som en riktig mc men den gick knappast som en sådan.Kompisarna hade ju betydligt snabbare Suzuki GT 125or.Men visst, ljudet var ju inte så illa.Lejongul tror jag färgen kallades för.

    Samtidigt så var ju K5an en modernare version av K3an som hade ett sunkigt inbyggt mätarehus i framlampan.
    Det var många lustiga incidenter med den lejongula K5an.Ett av dom var när jag monterat ihop hela motorn efter motorrenovering och den tvärdog efter några sekunder.Hade vänt kedjelåset på kamkedjan på fel håll som släppte och for rakt ner och la sig i sumpen.Så det var ett jädra fiskande efter den för att få tag i den igen där den låg på botten av blocket ha ha ...
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-02-03 klockan 19:03.

  4. #14
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag hade också en Honda CB 125 K5 -73 i samma färger som nedan bild och hade samma erfarenhet gällande motorn och arbetsbänken...

    Men det hindrade inte oss som 17-åringar att köra från Malmö till Moss i Norge och med färjan över till Horten och sen ner till Kristiansand i södra Norge.
    Sen körde vi rakt norrut för att vika av österut mot Oslo och sen söderut hem, denna resa gjorde jag ihop med 6 st andra och alla med 125: or.
    I norge på den tiden hade dom bara 100cc motorcýklar vilket gjorde att våra impade stort på de jämnåriga norrmännen.

    Nej och den höll inte ända hem den gången heller utan rasade igen en mil hemifrån...
    Senast redigerat av Gert den 2012-02-03 klockan 19:00.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #15
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag hade också en Honda CB 125 K5 -73 i samma färger som nedan bild och hade samma erfarenhet gällande motorn och arbetsbänken...

    Men det hindrade inte oss som 17-åringar att köra från Malmö till Moss i Norge och med färjan över till Horten och sen ner till Kristiansand i södra Norge.
    Sen körde vi rakt norrut för att vika av österut mot Oslo och sen söderut hem, denna resa gjorde jag ihop med 6 st andra och alla med 125: or.
    I norge på den tiden hade dom bara 100cc motorcýklar vilket gjorde att våra impade stort på de jämnåriga norrmännen.

    Nej och den höll inte ända hem den gången heller utan rasade igen en mil hemifrån...
    Fördelen som jag själv råkade ut för var att när en cylinder la av så kunde man ändå dra sig fram på den fungerande om man var en bra bit hemifrån.

  6. #16
    honda500
    Gäst
    Min första cykel var en yamaha sr 250 special som jag nu i efterhand ångrar att jag sålde.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av tore Visa inlägg
    En Monark Blue Fighter-54 Var min första mc som 15 åring En exakt likadan håller jag på att renovera upp nu idag
    Tore
    det är en snygg modell

  8. #18
    min första var en java 250 kronmotorcykel när jag tog mc kort genom fmck. en trevlig motorcykel lite tjuriga å svårstartade ibland

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Deen första hoj jag körde var en Husqvarna Rödmyra. 120 cc med växelspak på tanken.
    Som vanligt körde man ju på gården först, men sedan blev det ganska långa turer. Problemet var ju att jag bara var 12 år och fick smyga lite när man skulle tanka. Handelsman kände ju mig, men ...
    Eftersom vi bodde på landet och det här var i början på 50-talet, så var ju trafiken ganska liten. Den enda incidenten var då jag kom ut i lösgrus och höll på att köra in i ett mjölkbord fullt med mjölkflaskor, som det var på den tiden.
    då har du haft en bra uppväxt, när du kört rödqvarna. har ju en sånn mod 227 från 1950 en mycket trevlig å rolig maskin att åka omkring med

    en äkta rödmyra är en nv 11 med dkw motor men folk börja även kalla husqvarnorna så

  10. #20
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Husqvarna 118, 1953 ("Rödqvarna") - en gubbcykel redan som ny och vanvettigt antik 1973...
    Tre hand- och fotreglerade växlar, dryga fyra hk, gummisnoddsfjädring där fram och bromsar värdiga en trampcykel.
    Och vanvettigt roligt hade jag!

    PS: Idag vore det helt ok att åka på en 20 år gammal mc; då var det en verklig veteran - varför är det så? DS

Liknande ämnen

  1. Jag körde idag...
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:04
  2. Körde BMW:n
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 10:25
  3. Vad körde ni för moped?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 07:30
  4. Tur man inte körde hoj i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 13:43
  5. MC körde ifrån Polishelikopter
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •