Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Vilken hoj körde du först??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Vilken hoj körde du först??

    Deen första hoj jag körde var en Husqvarna Rödmyra. 120 cc med växelspak på tanken.
    Som vanligt körde man ju på gården först, men sedan blev det ganska långa turer. Problemet var ju att jag bara var 12 år och fick smyga lite när man skulle tanka. Handelsman kände ju mig, men ...
    Eftersom vi bodde på landet och det här var i början på 50-talet, så var ju trafiken ganska liten. Den enda incidenten var då jag kom ut i lösgrus och höll på att köra in i ett mjölkbord fullt med mjölkflaskor, som det var på den tiden.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    En -00 BMW F650 GS, det var övningshojen.

  3. #3
    Jag skulle flytta från Haparanda till Luleå och behövde bli av med en av veteranbilarna. Fick i byte ett hopplock, CB750 med 73 motor, 74 ram och 78 kaross. Den knuffade jag in i föräldrarnas garage(tog mindre plats än en bil)

    Stod där några veckor, gick förbi den några gånger o tyckte att det var synd att den stod där.
    Nåja, "övningskörde" en sommar med den utan lärare, mestadels på finska sidan. Blev lite fast och körkort var det första jag tog när jag flyttade till Luleå....sen dess har jag varit fast
    Hondan hade jag i tre år.

    Kul finsktillverkad kåpa, huh!?!






  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Första hojen var en Honda CB 125 K5 -73.Tvingade på den ett två till ett system så att den lät lite bättre.Tyvärr var ju fartresurserna inget att skryta med när man fick vara glad om den kom upp i strax över 100 km/h.Blev till slut mer eller mindre expert på motorn när den någon gång varje vecka låg på arbetsbänken pga ras.Någon bra Honda kvalitet kan jag ju inte påstå att den hade.



    Efter det skaffade jag en Kawasaki Z550 som var klart mer inspirerande att köra och samtidigt höll ihop betydligt bättre.



    Efter det blev det uppehåll under några år med mc körandet där jag i somras skaffade en Honda CB 750 F2 Sevenfifty.Betydligt trevligare och mer hållbar än den första helvetes Hondan.



    Under denna samlade mc period har jag trillat av hojarna både stillastående och rullandes.Krockat med personbilar och dundrat av vägen i singelolyckor pga för hög fart när det började svänga samt bränt mig duktigt på avgassystemen.Färdats i ambulans pga olyckorna och legat sönderslagen på sjukhus.Och vet ni vad ... Det är fortfarande lika förbannat roligt att köra hoj.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För min del blev det en sådan här som var min första motorcykel. Betalade 3.000:- i inköp. Övningskörde och tog körkort med den. Körde drygt 500 mil, helt problemfritt innan jag sålde den vidare för 2.700:- ingen skrämmande värdeminskning. Höll samma puts på den som Engström här gör. Hann inte gå många månader innnan nästa ägare hade kört ner den till närmast skrotstatus, som det så ofta går när någon omogen 16-åring får något i händerna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Rex 98, motorn mins jag inte.
    Jan

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Första hojen som jag körde var också en 5700cc Boss Hoss, fast den var 2006 och klarröd

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    En sån här, dt 125 lc som alltid hade krokigt styre av nån anledning:



    Saarela, den toppkåpan ligger i xjell-klass.. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    VS800 intruder -95. Körde även upp med den. Uppkörningsgubben tyckte det var udda av en 21-åring...

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Svårdefinerad fråga egentligen,, OM vi räknar allt över 50cc som Mc, ja då var min debut en Ducati 80CC. Kommer ej ihåg EXAKT hur den såg ut men vill minnas att det var någon form av offroad/cross? ( min ålder: 14år,,, )
    Därefter blev det en Zundapp 125cc motor i en Zundapp KS50-ram, på vintern UTAN bromsar Åldern var 16 då,,
    Vid det här laget var jag såld på Mc-kort och det övades samt kördes opp på min Yamaha 125 AS-3 -72. Blå-vit till färgen.
    En lustig anekdot från första svängen UTAN lärare o övnings-skylt (MED körkort alltså):
    Det första jag gjorde var att köra fram till "min" kiosk för att glänsa lite .
    På väg därifrån ser jag plötsligt i backspeglarna att polisen kommer,,, min första panikartade tanke blev; åt vilket håll ska jag fly!!?
    Anledningen till denna reaktion var naturligtvis alla de gånger jag fått fly från polisen p.g.a trimmade/olagliga mopeder
    Nåja, jag hann lugna ner mig, starta hojen o köra därifrån lugnt o stilla utan att nått hände.

Liknande ämnen

  1. Jag körde idag...
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:04
  2. Körde BMW:n
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 10:25
  3. Vad körde ni för moped?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 07:30
  4. Tur man inte körde hoj i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 13:43
  5. MC körde ifrån Polishelikopter
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •