Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 57

Ämne: Fler offroad än glidare!

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    [QUOTE=Mavve65;59297]Ja det är ju en helt subjektiv värdering från min sida, men nog är det mycket lagningar och potthål och förslitningar (hjulspår) på vägarna. Dessutom finns det ju ny asfalt som ju är farlig, exempelvis i stort sett hela sträckan mellan Söderköping och Kalmar. Men visst finns det säkert en hel del fina raka vägar med bra beläggning, exempelvis de man får köra 120 km/h på. Tror dock inte de utgör så många procent av vägnätet totalt sett.
    Kör du E 22,skyll dig själv.
    Jan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag tror också faktiskt de flesta skulle ha mycket trevligare med sina hojar om de hade typ allroadhojar.
    Då behöver man ju inte bry sig så mycket om ifall det är grus på asfalten eller fullt med potthål.

    Körde en väg här i Värmland för ett par år sedan i sällskap med glidare. De skällde sedan på mig för att jag lett dem ut på en jäkla undermålig väg. Jag var helt oförstående till deras kritik eftersom min dåvarande Dominator bara rullade på.

    Kör allroadhojar så blir ni gladare.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-01-27 klockan 22:15. Anledning: xx

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag måste hålla med dom lite,när jag åkte sporttouring så vände jag när det vart grus,dels för att jag inte ville råka ut för stenskott och andra skador i lacken och sedan vill man ju kunna utnyttja hojens potentional och det funkar icke på grus med sådan maskin.Men nu åker jag allround maskin och trivs med detta,behöver ej vända om vägen blir grus.Men jag letar ju inte grusvägar,går ju att köra mera aktivt på asfalt

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag måste hålla med dom lite,när jag åkte sporttouring så vände jag när det vart grus,dels för att jag inte ville råka ut för stenskott och andra skador i lacken och sedan vill man ju kunna utnyttja hojens potentional och det funkar icke på grus med sådan maskin.Men nu åker jag allround maskin och trivs med detta,behöver ej vända om vägen blir grus.Men jag letar ju inte grusvägar,går ju att köra mera aktivt på asfalt
    Att blanda är inte fel, grus å asfalt
    Jan

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tycker det här med "offroad" är en lite luddig definition. En KTM 400 EXC är offroad, en BMW 1200 GS är det inte. Bara för att man kan ta sig fram på grusväg kör man inte offroad. Jag kör själv allroad, och alla som har en sån hoj måste väl inse att det är en kompromiss? Man är sämst både i endurospåret och på asfaltsslingan, men man har iaf möjligheten att köra på båda. Jag tror inte att det säljs mer offroad än glidare, däremot tror jag det säljs mer äventyrshojar än glidare. Den enda dual sporten som går att köpa idag och inte är renodlad enduro heter 660R vad jag vet, resten är allroad (dvs man kan köra bäde på dålig asfaltsväg och grusväg).

    Sen att vissa tar en 1200 GS på grusbus, visst. Jag känner en som släpade sin K1200 LT genom en enduroslinga. Gör det LT'n till en offroad?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tycker också att beteckningen offroad på en del hojar är helt fel. Att ta ut en Honda Varadero på en tur på en endurobana är ju bara löjligt.
    Då borde de hojarna betecknas allroad i stället, vilket bättre motsvarar dess användningspotential.

  7. #17
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Då borde väl R1an heta ""snabb" istället för "sport"" ?
    Man kör ju bara fort med dem. får inte Köra sport på våra vägar...?

    Lite småaktigt att haka upp sig på namnet när det är klassen som säljer.

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).
    Så är det. Jag har en Jeep jeep, obs ingen vrangler
    Jan

  10. #20
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det har jag ju sagt hela tiden.Men det blir ju så bara att man säger offroad.Precis som alla som säger jeep så fort det är 4x4.Jeep är ett eget märke så står det jeep på bilen då är det en jeep,(typ wrangler).

    Språkhitler: Det heter faktiskt General purpulse som blev GP som blev jeep...

    Man ska nöja sig när man förstår och inte märka ord..

Liknande ämnen

  1. Nån fler som kör veteranare?
    Av pewa i forum Veteran
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 11:41
  2. Fler än en hoj?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 21:27
  3. Fler och fler Triumph
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 21:21
  4. Hur får man fler tjejer att åka hoj?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 17:41
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •