Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 53

Ämne: antal mil

  1. #41
    Jag räknar också tid eftersom ibland snittar foronet 40 kilometer i timmen och ibland 160. Normalt ligger jag på ca 110 kilometer i timmen, även autobahn.(annars blir det jobbigt att ta sig 150 mil hem genom sverige i 110 om man vant sig)
    Försöker annars normalt köra 1-1,5 timmar i stöten och sen kliva av en stund. Börjar man mata tanken tom så räcker man inte många dagar. Snusbyte, kanske en snabb kopp medhavd kaffe. Är man ensam så förlorar man inte värst mycket tid.

    Finns folk som kör långt med custom också. Nackdelen med custom är att det är svårt att ändra sittställning. Fötterna på bakpinnarna och det känns som man sitter i fosterställning. Vet inte hur ni andra gör(som har on/offroad hojar), men jag står upp ibland och kör när jag behöver sträcka på mig och inte vill stanna )

  2. #42
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    När jag körde min Street Triple R ner mot Linköping i sensomras stannade jag inte till på hela vägen ner, hemvägen ett stopp. Jag fick öva upp uthålligheten rejält redan under övningskörningen med svärfar. Han kunde sitta i timmar och det var bara att hänga med och bli lika uthållig själv. Det har jag stor nytta av i dag och kan nöta mil efter mil på en mc. Alla mc jag har är med upprätt körställning, dock så har Streeten en något framåtlutande körställning jämfört med t ex Scramblern.
    Senast redigerat av Nina den 2012-01-22 klockan 09:48.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag räknar också tid eftersom ibland snittar foronet 40 kilometer i timmen och ibland 160. Normalt ligger jag på ca 110 kilometer i timmen, även autobahn.(annars blir det jobbigt att ta sig 150 mil hem genom sverige i 110 om man vant sig)
    Försöker annars normalt köra 1-1,5 timmar i stöten och sen kliva av en stund. Börjar man mata tanken tom så räcker man inte många dagar. Snusbyte, kanske en snabb kopp medhavd kaffe. Är man ensam så förlorar man inte värst mycket tid.

    Finns folk som kör långt med custom också. Nackdelen med custom är att det är svårt att ändra sittställning. Fötterna på bakpinnarna och det känns som man sitter i fosterställning. Vet inte hur ni andra gör(som har on/offroad hojar), men jag står upp ibland och kör när jag behöver sträcka på mig och inte vill stanna )
    Brukar ju också stå upp emellanåt för att vädra ur kläderna, speciellt om det är mycket varmt
    Oftast när man kör i grupp blir det inte så värst långt mellan alla småstopp. En timme verkar vara max för många. Det beror ofta på ren ovana och då domnar baken.
    Ett tips för alla som har lite nersuttna dynor, är att lossa dynklädseln och skära ur ett par cm och lägga i en gelpad. Man kan ta en sådan ca 10mm tjock som ryttare använder under sadeln, klippa till den, tejpa runt det klippta, så får man en mycket ökad sittkomfort.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har ju flera gånget kört runt 80-100 mil på en dag och då har det inte varit motorväg utan största delen varit i Norge. Eftersom vägstandarden varit mycket omväxlande har ju turerna skett på offroadhojar, vilka är de bästa då det gäller den typen av körning.
    100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.
    Vi körde 63 mil i 120 km/h med stopp för 1 st tankning + snabbmat och detta tog ganska exakt 8 timmar.Sista biten var inte autobahn så den tog låång tid.
    Skulle man hålla 100 km/snitt på blandade vägar (ej motorväg)inga mat och tankstopp skulle detta ta 10 h.Vi måste ha snittat klart under hundra och ändå körde vi mestadels motorväg.
    Det räcker att man står stilla en halvtimme så betyder det att man måste hålla dubbelt så hög fart nästa halvtimme för att hålla uppe snittet.

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.
    Vi körde 63 mil i 120 km/h med stopp för 1 st tankning + snabbmat och detta tog ganska exakt 8 timmar.Sista biten var inte autobahn så den tog låång tid.
    Skulle man hålla 100 km/snitt på blandade vägar (ej motorväg)inga mat och tankstopp skulle detta ta 10 h.Vi måste ha snittat klart under hundra och ändå körde vi mestadels motorväg.
    Det räcker att man står stilla en halvtimme så betyder det att man måste hålla dubbelt så hög fart nästa halvtimme för att hålla uppe snittet.
    Om Olle menar nu(förmodligen) Transalpen så är det ju ingen offroadhoj i den meningen, utan en robust landvägshoj med lång fjädring.
    Lämpar sig alldeles utmärkt för långa turer, medam man kan ha kul med den på hemmaplan också.

    Jag har haft alla Transalpmodellerna, enbart just för att kompromissa, snitta +100 mil om dagen samt ha skoj på hemmaplan också.
    Just en Transalp 600 är det enda gången jag somnat på en hoj. Vaknar timme 22 på min kördag på autobahn av att hojen har dragit ut från körfält 1 till körfält 3 och jag håller på att ramla av. En bil bakom fick nog bromsa in. Tur att det var typ klockan fyra på morgonen, ingen trafikstockning direkt

  6. #46
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv kör jag utan problem ett hundratal mil på en dag. Kör jag ensam kör jag gärna runt tre timmar innan jag stannar, med passagerare eller kompisar rastar jag efter runt två timmar. Brukar passa för de flesta.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    100 mil /dag och inte på motorväg,samt på offroadhoj ? Tror inte att det är möjligt.
    Du har inte träffat den gubben? Efter att vi kört omkring heldag och det börjat kännas i kroppen, då plussar Olle på med 25 mil för kaffe och nybakt kanelbulle på hemmaplan.
    Ove

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du har inte träffat den gubben? Efter att vi kört omkring heldag och det börjat kännas i kroppen, då plussar Olle på med 25 mil för kaffe och nybakt kanelbulle på hemmaplan.
    Jag tänker såhär.En dags körning = från ca 07.00 till kanske kring 19-20.00 på kvällen.Köra på delvis lite mindre vägar och inte motorväg.100 mil inkl flera tankningar,mat,toabesök,ta hänsyn till trafikförhållanden osv.Snitthastigheten blir inte speciellt hög då.
    Att köra 100 mil utslaget på ett helt dygn på kanske lite mindre vägar är ju en annan femma.
    Jag räknade mer på en lite normalare dagskörning och då skulle knappast timmarna räcka till.

  9. #49
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Engström: Innebär att en handlare som har 3-4 märken ska ha kanske typ......50 demohojar?
    Låter ju mycket,jag vete tusan hur dom gör.Men ska man köpa en ny hoj vill man ju prova först,annars är det ju bara att åka någon annanstans

  10. #50
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag tänker såhär.En dags körning = från ca 07.00 till kanske kring 19-20.00 på kvällen.Köra på delvis lite mindre vägar och inte motorväg.100 mil inkl flera tankningar,mat,toabesök,ta hänsyn till trafikförhållanden osv.Snitthastigheten blir inte speciellt hög då.
    Att köra 100 mil utslaget på ett helt dygn på kanske lite mindre vägar är ju en annan femma.
    Jag räknade mer på en lite normalare dagskörning och då skulle knappast timmarna räcka till.
    startar man i gryning och kör långt in på kvällen så är det ju lungt med 100mil,men varför när jag har semester så har jag inte bråttom och gå upp i gryning och köra.Men många åker ju tydligen 100mil i norge utan problem i laglig hastighet.Jag måste nog skaffa en vassare hoj.

Liknande ämnen

  1. Antal liter i reserven ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 23:24
  2. ställa om mil antal
    Av Bael i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 14:19
  3. Antal lektioner
    Av markusf i forum MC-kort
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 23:07
  4. Antal uppkörningsförsök (?!)
    Av Reject i forum MC-kort
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •