Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Udda modell av Kawasaki 400 LTD?

  1. #11
    LTD hojarna fick olika namn m mberoende på om de var för europa marknaden eller usa tror efterföljaren heter elimenator och den är en 4 cylindrig på 400cc och vad jag vet kom det en massa modeler med både 2 och 4 cylindrar och med både rem och kedja mitt tips är att hojen är en usa model

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrrrrland
    Inlägg
    17
    Nu lägger jag mej i....

    Kawasaki tillverkade både 2 och 4 cylindriga fyrahundror.
    Twinarna ska egentligen benämnas "KZ 400" men heter oftast "Z 400" här i Sverige. "Z 440" är en "KZ" och därmed 2-cyl. LTD innebär "custom" och finns med både 2 och 4 burkar. Namngivningen är lite förvirrande pga att olika modeller heter olika saker på olika marknader. (som ni redan har konstaterat). Jag tvivlar på att Transportstyrelsen har gjort fel, dom har nog gjort så gott dom kan utifrån förutsättningarna dom fått från Kawasaki. Det är som sagt lite krångligt det här...:-)
    Dom fyrcylindriga kallades väl för "Z 400J" bland annat(?) vill jag minnas.

    Tack för ordet

  3. #13
    Jåke
    Gäst
    @Slowmec: Nej, "KZ" betyder inte att det är twin. Det är modellbeteckningen i USA motsvarande vårat "Z". Jfr med Z1000 eller GPz1100 som i staterna heter KZ1000 resp KZ1100GP...

    Var TS hoj passar in har jag inte lyckats klurat ut än, även om jag hittade en modellhistorik för 400. Där finns ingen 4a med så länge det handlar om Z-motorn, ändå har jag ett svagt minne av en sån modell...???

    Vad står det för kubik stämplat på blocket Ronnie?

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-21 klockan 13:07.

  4. #14
    Präsis!
    Fyrcylindriga KZ kallas modellerna även utomlands.

    Mysteriet tätnar

    Självklart tar inte transportstyrelsen egna iniativ och fyller i egna modellbeteckningar, utan dom skriver in dom felaktiga uppgifterna utifrån ett underlag från importören. Fast det var väl underförstått?

    Kanske TS kan berätta om han har en custommodell, eller en vanlig nakenhoj?(....enl bild i början, typ http://www.mcpoolen.se/mc/1982/kawasaki/z400j.html

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Från Wikipedia angående Kawasaki 400:

    Twins

    The "original" Kawasaki KZ400 was a 398 cc twin cylinder motorcycle produced from 1974 to 1984, though some later models displaced 440 cc. The KZ400 was built at plants in Akashi, Japan and Lincoln, Nebraska. The Lincoln plant (built in 1974) made Kawasaki the first foreign motorcycle manufacturer to operate a plant in the United States. The KZ400 outsold Honda in the 400 cc twins market through the 1970s. These motorcycles were marketed as fuel efficient transportation; a 1975 magazine advertisement for Kawasaki featured the KZ400 next to a Volkswagen Beetle with the tag line "Think even smaller."
    Early models were prone to oil leaks and unstable idling. Both the carburetors and the design of the oil passages were redesigned beginning in 1977. Some models were offered as bare-bones transportation, with no electric start and front drum brakes. Most, however, had a single disc in the front and drum in the rear as well as electric and kick starters. Deluxe models also had a fairing and saddle bags.

    Fours

    The Kawasaki KZ400 had an inline four cylinder variant named the Kawasaki KZ400-J, which had a slightly different engine derived from the larger Kawasaki Z500/Z550 models. The KZ400J was produced from 1980-1983, and was available in a "West Germany" version limited to 25 kW. The engine was an air-cooled four-cylinder, four-stroke, eight-valve DOHC engine, accompanied by a six-speed gearbox. These bikes were electric start only, and the KZ400-J had a single (US model) or double (UK, Western Germany models) disc brake at the front, and a drum brake rear.
    The 1980 model was identified as Kawasaki KZ400-J1, while in 1981 the Kawasaki KZ400-J2 was introduced with small differences, like a transistorised ignition system.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-21 klockan 17:00.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    18
    Tack för att så många tycker-tror-vet, alltid lär man sej nåt.
    Det verkar vara en djungel med alla kombinationer!!! Tittade lite noggranare på en dekal på tanken idag och där stod det en massa krumelurer och "KZ400K".
    Har googlat lite på det och då dök det upp en massa modeller igen, spännande

    För övrigt tycker jag att den här lilla Kawasakin är störtball - brorsan åker Victory och övriga bekanta har hyffsat stora cc men av nån underlig anledning gillar jag den här.

    Nu kan det få bli vår igen så att man kan få åka lite, tog hem den i höstas så den har mest stått i bon´

    /Ronnie

  7. #17
    Jåke
    Gäst
    Modellnamn var en galen djungel på 80-talet. Så man ska inte bli förvånad över nåt.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-23 klockan 09:10.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ron Visa inlägg
    För övrigt tycker jag att den här lilla Kawasakin är störtball - brorsan åker Victory och övriga bekanta har hyffsat stora cc men av nån underlig anledning gillar jag den här.
    /Ronnie
    Visst! Inte konstigt alls, ju mindre ju roligare ..... om man inte ska köra jättelass jättelångt eller glänsa vid korvkärran.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Honda CB 750 modell?
    Av macke_gr8 i forum Veteran
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-11-21, 10:03
  2. Udda gängor på bränslekranarna?
    Av Monarken i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 15:15
  3. Ny Yamaha 1300-modell i USA
    Av erkagn i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 22:34
  4. Udda Vägmärken
    Av Nicke i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 17:56
  5. Motorcykel med något udda tillbehör
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •