Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta blinkrelä på Honda Shadow vt600

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22

    Byta blinkrelä på Honda Shadow vt600

    Har införskaffat en hoj i vinter, inget körkort än men det blir ett projekt till våren. Håller på att bygga om cykeln till en bobber, mestadels med prylar från bluecollarbobbers.com.
    Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lösa ledblinkersproblemet. Jag har led fram och Kellermann 3in1 bak. Antingen byta relä, eller montera motstånd. Är mer inne på reläbyte för att slippa framtida bekymmer. Är detta ett enkelt ingrepp på en Shadow 600? Jag vet inte ens var reläet sitter så om någon har erfarenheter så tar jag tacksamt emot hjälp.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Jo det är kanske enklast. Fast fyra motstånd får det väl bli? Har ju led runtom.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Finns ju även en del färdiga relä till t ex Japanska hojar om de senare utrustats med led blinkers.Kan ju inte vara så svårt att dra ut ett relä och trycka dit ett annat.Normalt sitter reläet i strålkastaren, om inte så titta under under sadeln.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-01-18 klockan 18:42.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Det där låter intressant. Ska kolla upp det där. Jag tänker också att det bör vara enkelt att byta relä, och finns det dessutom någon japansk variant som passar som det gamla så låter det ju kanon. Någon idé vart dessa går att köpa?

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av flygare69 Visa inlägg
    Det där låter intressant. Ska kolla upp det där. Jag tänker också att det bör vara enkelt att byta relä, och finns det dessutom någon japansk variant som passar som det gamla så låter det ju kanon. Någon idé vart dessa går att köpa?
    Om du inte är allergisk mot t ex Biltema så fick jag mitt relä där.Säg bara att du ska ha det till diodblinkers.Vet inte var skillnaden ligger mellan dom men tydligen så var det något beroende på om det var till en amerikansk, europeisk eller japansk hoj.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-01-18 klockan 21:12.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Finns ju även en del färdiga relä till t ex Japanska hojar om de senare utrustats med led blinkers.Kan ju inte vara så svårt att dra ut ett relä och trycka dit ett annat.Normalt sitter reläet i strålkastaren, om inte så titta under under sadeln.
    En liten omkoppling krävs det, det nya relät kräver egen minus. Om du inte byter relä utan satsar på motstånd och endast två stycken , tänk på att en hel del värme uppstår så dom måste ha kylning.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    eller så skiter du i relä/motstånd o bara kopplar in ledblinkers. Det var inga problem på min besiktning

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    eller så skiter du i relä/motstånd o bara kopplar in ledblinkers. Det var inga problem på min besiktning
    Blinkar det inte knasfort då? Fast jag antar att det är ok så länge lampan hinner slockna mellan blinken.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Gawriel Visa inlägg
    eller så skiter du i relä/motstånd o bara kopplar in ledblinkers. Det var inga problem på min besiktning
    HAr man tur och det redan finns ett lastoberoende relä monterat funkar det.
    Annars inte.

    Får tydligen dra allt en gång till, här också.
    Ett blinkrelä tvåpoligt behöver ingen extra ström för funktionen.
    Innehåller ett spec relä där rörliga delen är bimetall (två hopfogade metallbitar med olika termisk utvidgningskoefficient) runt vilken det är lindat en moståndstråd. När tillräcklig ström passerar, blir den varm, bimetallen böjer sig och bryter strömmen. Med tillräcklig ström blir bimetallen tillräckligt varm för att det skall ta en stund innan den svalnar (detta skapar blinkfrekvensen) och sluter igen (=blinkare lyser).
    Varpå allt upprepas...
    Det är alltså strömmen genom enheten som skapar blinket
    Lastoberoende blinkrelän innehåller en elektronisk tick-tack-pryl som drar ett relä. Därav behovet av en separat jordpunkt "en pinne tre", elektroniken skall ju försörjas med kräm..)
    Elektroniken bryr sig inte om hutr mkt ström som passear reläet, därav lastoberoendet
    Varför funkar då inte ett mekaniskt blinkrelä med LED?
    Strömmen genom ett mekaniskt relä med glödlampor är runt 2A (2000mA) 2x10/15W
    Med LED blir strömmen runt 200-300mA. (Uppskattat värde)
    På det mekaniska reläet räcker denna ström inte till för att värma upp bimetallen tillräckligt (LEDarna lyser stadigt alt blinkar snabbt, strömmen räcker bara till en lätt uppvärmning så att bimetallen alldeles för snabbt återgår till läge "lysa"
    Tyvärr så kan blinkindikatorlampan ställa till det så att båda sidor lyser ober av vilken sida som skall blinka. Dett beror på att blinkindikatorlampan använde andra sidans glödlampor som jordpunkt vid blink.
    Allt detta saboteras av LEDarna låga ström...
    Kureras med en/två dioder..
    Senast redigerat av LowTech den 2012-01-19 klockan 12:24.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Trelleborg, Skåne
    Inlägg
    22

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    HAr man tur och det redan finns ett lastoberoende relä monterat funkar det.
    Annars inte.

    Får tydligen dra allt en gång till, här också.
    Ett blinkrelä tvåpoligt behöver ingen extra ström för funktionen.
    Innehåller ett spec relä där rörliga delen är bimetall (två hopfogade metallbitar med olika termisk utvidgningskoefficient) runt vilken det är lindat en moståndstråd. När tillräcklig ström passerar, blir den varm, bimetallen böjer sig och bryter strömmen. Med tillräcklig ström blir bimetallen tillräckligt varm för att det skall ta en stund innan den svalnar (detta skapar blinkfrekvensen) och sluter igen (=blinkare lyser).
    Varpå allt upprepas...
    Det är alltså strömmen genom enheten som skapar blinket
    Lastoberoende blinkrelän innehåller en elektronisk tick-tack-pryl som drar ett relä. Därav behovet av en separat jordpunkt "en pinne tre", elektroniken skall ju försörjas med kräm..)
    Elektroniken bryr sig inte om hutr mkt ström som passear reläet, därav lastoberoendet
    Varför funkar då inte ett mekaniskt blinkrelä med LED?
    Strömmen genom ett mekaniskt relä med glödlampor är runt 2A (2000mA) 2x10/15W
    Med LED blir strömmen runt 200-300mA. (Uppskattat värde)
    På det mekaniska reläet räcker denna ström inte till för att värma upp bimetallen tillräckligt (LEDarna lyser stadigt alt blinkar snabbt, strömmen räcker bara till en lätt uppvärmning så att bimetallen alldeles för snabbt återgår till läge "lysa"
    Tyvärr så kan blinkindikatorlampan ställa till det så att båda sidor lyser ober av vilken sida som skall blinka. Dett beror på att blinkindikatorlampan använde andra sidans glödlampor som jordpunkt vid blink.
    Allt detta saboteras av LEDarna låga ström...
    Kureras med en/två dioder..
    Ok, fast det säljs ju både två- och tre-poliga elektroniska relän. Hur som helst blir det till att lokalisera reläet som sitter på hojen nu, plocka av det och försöka hitta ett matchande som är lastoberoende. Men först montera blinkersen och se hur de beter sig med orginalreläet. Helgens nöje är bokat

Liknande ämnen

  1. Honda VT600 dör utan choke
    Av filips i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-03-24, 19:44
  2. Byta sadel på honda shadow -98
    Av Sixxten i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 13:50
  3. Honda vt600 bobber, motortrubbel.
    Av Kenta-Fsson i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-11, 12:12
  4. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  5. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •