Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 111

Ämne: Harley

  1. #51
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det enda jag inte gillar med HD är dels prislappen och dels att alla medelålders gubbar som får för sig att skaffa en badass-image och uppleva barndomsdrömmar.

    /Freddo
    40 år och nytt körkort...
    Du har ju officiellt gått och blivit gubbe nu så då passar du ju in här perfekt, gubbe. Bara att köpa sig en HD och skaffa badass-image och bli som oss andra. Gör det. Jag vet att du vill.

    Nä, skämt åsido.

    Har själv inte långt kvar till man officiellt blir gubbe men har trots det kört HD i många år. Många köper tyvärr märket för att som du säger bli "tuffa" och många av dessa "tuffa" gubbar som köper skännvästar och startar Harleyklubb kan inte köra hoj alls (Youtube-länk). Många har ju inte kört hoj innan utan har bara hojkortet eftersom man fick med det på köpet när man tog sitt bilkort 1900-jämnt (fram till 1975 för att vara exakt).

    Skär i hjärtat när jag ser videoklippet.

  2. #52
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo men köper man i unga år det ju okej. Det är grejen med oss medelkrisare som skaffar HD. Av den anledningen har jag varit väldigt anti Harley för egen del. Men nu råkar ju Breakout vara väldigt snygg. Fast den har jag ju inte råd med så det kvittar.

    Så jag har varit mer inne på Triumph men börjat snegla lite på Victory. Så vi får väl se när ABS blir standard.

    /Freddo

  3. #53
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Ursäkta, men vilket j***a skitsnack. Tänk att vi fortfarande på 2000 talet lever i en så åldersfixerad värld där det är fult att bli äldre.
    Det här tyder väl mer på att "befintliga" HD ägare ser sig själva som en exklusiv skara och då är det ju inte så kul om Svenne Banan också köper en HD.
    Varför inte bara välkomna "medelkrisarna" i hojvärlden?
    Jag är nog tyvärr benägen att instämma med föregående talare...[The Crow]
    Visserligen är mitt egna underlag nog statistisk insignifikant men mina egna observationer stöder teorier om helgrebeller i 40-årsåldern....

    Björn Wallde uttryckte det väldigt och för länge sedan (dryga 20 år sen)....

    Fritt ur minnet:

    "Här åker man, det regnar, det är kallt och jag är blöt och fryser. Men det är det minsta av mina problem just nu...
    Tanken på att när nästa svenssonbil passeras, så sitter de där inne och tänker; titta, där kommer en till sån där jäkla trendnisse, är mycket värre!"
    Senast redigerat av RymdBörje den 2014-03-25 klockan 11:28. Anledning: Stavning
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Jag är nog tyvärr benägen att instämma med föregående talare...[The Crow]
    Visserligen är mitt egna underlag nog statistisk insignifikant men mina egna observationer stöder teorier om helgrebeller i 40-årsåldern....

    Björn Wallde uttryckte det väldigt och för länge sedan (dryga 20 år sen)....

    Fritt ur minnet:

    "Här åker man, det regnar, det är kallt och jag är blöt och fryser. Men det är det minsta av mina problem just nu...
    Tanken på att när nästan svenssonbil passeras, så sitter de där inne och tänker; titta, där kommer en till sån där jäkla trendnisse, är mycket värre!"
    Jag har aldrig kört en Harley. Numera tycker jag den verkar för tung för mig med ryggproblem.
    Jag körde runt på grusvägarna med mid Honda Dominator för flera år sedan. Det regnade och var väldigt skitigt. En Harleyåkare mitt ute i ingenstans, stod och funderade vilken väg han skulle ta. Han var nog ett undantag. Kul med skitvägar och att det regnar gör inget, sa han.
    Med tanke på hur HD användes under kriget, så är det konstigt att inte flera åkare gör sig besväret att kolla hur det ser ut utanför asfalten. Visst krävs det vana, men.........

  5. #55
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nu drar du lite stora växlar på vad jag skriver. Folk får köra vad dom vill, jag bara redogör för hur jag resonerar i mitt val av mc.

    Men jag har suttit på mängder, dock inte av statistiska mått, av luncher, frukostar och sommarfester där kända och okända "gubbar" i 40- och 50-årsålder suttit pratat om hur de egentligen alltid varit rebeller som gått sina egna vägar. Så nu när amorteringarna på villan och volvon är nere och båda ungarna utflugna så ska de ha en riktig rebellmc, dvs en HD för det är det enda de känner till. Som de flesta andra gubbrebeller.

    Därav har jag ett inbyggt motstånd mot att skaffa HD, för jag vill inte bli ihopblandad med ovanstående. Men det är ju kanske mer mitt problem än deras...

    /Freddo

  6. #56
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Tyder väl mer på att Björn Wallde anser sig lite mer speciell än andra motorcyklister och absolut inte vill förknippas med den stora massan motorcyklister i detta land. Det är väl ett bevis på att Björn Wallde använder mc:n för att vara rebell...
    Nu kommer jag inte ihåg...exakt men han hade då åkt HD i åtminstone 20 år...under bl.a AMF-perioden och den ökenvandring den var. Speciell vete sjutton men inte på det sätt du har i tankarna, är jag rätt säker på. Han var mest orolig för att bli ihopblandad med just de trendkänsliga nyblivna helgrebellerna! ! Det här var strax efter att 883 Evo sportstern kommit i ropet...
    Han ville precis som jag och många andra inte förknippas med de trendkänsliga som när nästa fluga dyker upp, dumpar hojen för att hänga på nästa trend. Samma sak ser man inom flera andra hobbies som helt plötsligt blir mega-populära.

    Not sent from an IThing!
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Du har ju officiellt gått och blivit gubbe nu så då passar du ju in här perfekt, gubbe. Bara att köpa sig en HD och skaffa badass-image och bli som oss andra. Gör det. Jag vet att du vill.

    Nä, skämt åsido.

    Har själv inte långt kvar till man officiellt blir gubbe men har trots det kört HD i många år. Många köper tyvärr märket för att som du säger bli "tuffa" och många av dessa "tuffa" gubbar som köper skännvästar och startar Harleyklubb kan inte köra hoj alls (Youtube-länk). Många har ju inte kört hoj innan utan har bara hojkortet eftersom man fick med det på köpet när man tog sitt bilkort 1900-jämnt (fram till 1975 för att vara exakt).

    Skär i hjärtat när jag ser videoklippet.
    Man kan vara minst lika manlig på en goldwing, om inte manligare

    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  8. #58
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jo, förstår vad du menar. Nya trender dyker ju upp med jämna mellanrum. Dom som fortast hänger på det oavsett om det rör sig om mc eller gymping är ju inte direkt män över 40 utan snarare yngre personer. Så jag tror nog att dom som köper en HD sent i livet har ett gediget motorintresse och drömt om en HD under en stor del av sitt vuxna liv men som prioriterat annorlunda.
    Det finns ju inte direkt några "undersökningar" gjorda i ämnet i alla fall inte som jag känner till.

    Så lite anekdotiska "bevis" i stället. Vad jag sett och hört pekar i en annan riktning...och jag önskar verkligen att din version är/skulle vara den "rätta".

    Min brorsa hade en polare som under flera år undrade varför höll på med något så fånigt som att åka motorcykel...och han svor om inte dyrt och heligt så i alla fall, högt och ljudligt att han aldrig själv skulle sätta sig på något så meningslöst. Han hade väl iofs åkt moppe men det var allt...

    Dröm om min förvåning när brorsan helt plötsligt sa: Du kan aldrig gissa vem som skaffat en HD! Det kunde jag inte!

    Jag har träffat på några som börjat åka för att det var trendigt och faktiskt fastnat och fortsatt men de allra flesta har fallit ifrån, sålt hojen eller bara parkerat den och satt sig i bilen.
    Få, har haft något långvarigt uppdämt intresse som de helt plötsligt bara vill omsätta i praktiken. Det räcker bara att kolla omkring i byn där jag bor...för 5-10 år sen var det "hur mycket customcyklar som helst"...förra året såg vi regelbundet bara 2. När vädret inte är kul nog och andra intressent drar så. Trevligt nog så har det dykt åtminstone en ny A2-hoj, en Honda 500.

    Men det finns väl alla sorter...grejen är väl till viss del, att de allra mest trendkänsliga inte har tillräckligt mycket pengar för att kunna hänga med.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  9. #59
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nog är det så att det är många som när en barndomsdröm utan att egentligen vetat så mycket mer. När den situation som jag beskrev tidigare uppstår så tar man chansen och provar. Men det intryck jag har är att få av dem är några Harley-fans sen barndomen utan det är bara nått man lärt sig med åren och att man i nån mån försöker framstå som nått man inte är, bad-ass eller genuin mc-nörd.

    Jag kanske är likadan för allt jag vet. Men jag är inte särskilt intresserad av motorcyklar i allmänhet. Men jag har drömt om mc till och från sen jag var knodd och ville köra cross. Fast mina föräldrar hade inte råd med det så det blev aldrig nått av det. I synnerhet inte som mitt liv har kantats av flera andra kostsamma intressen. Men nu är vi igång iaf och så får vi se om vi blir kvar i träsket och kanske utvecklar det mera.

    /Freddo

  10. #60
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag kanske är likadan för allt jag vet. Men jag är inte särskilt intresserad av motorcyklar i allmänhet. Men jag har drömt om mc till och från sen jag var knodd och ville köra cross. Fast mina föräldrar hade inte råd med det så det blev aldrig nått av det. I synnerhet inte som mitt liv har kantats av flera andra kostsamma intressen. Men nu är vi igång iaf och så får vi se om vi blir kvar i träsket och kanske utvecklar det mera.
    I det där känner jag igen mig faktiskt. I sen moppeålder och övergång till bil hade ett par polare 125r. Testade ett par gånger polarens DT 125 (typ enduro) och var fast besluten om att själv skaffa kort. Tyvärr av många anledningar dröjde det till jag var 48 (30 år efter B-kortet) innan det blev av. Av ekonomiska skäl blev det i princip en av de billigaste jag kunde hitta på blocket, köpt 17:e april för ett år sedan. Har ca 30 mil kvar till att jag har passerat 1000 mil på hojen, och då har jag i princip bara nyttokört, så tyvärr har det inte blivit så mycket krokiga vägar, mest motorväg. Men kul är det.

    Känslan nu är att skaffa något mer åt sporthållet, men fortfarande något gammalt så att det är billigt i inköp och billigt att äga. Annars fastnade jag väldigt för den Hornet de hade på Gillinge när jag gjorde risk 2:an. Men det får bli om något år eller så då jag tror att den är dyrare både i inköp och ägande.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Harley
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:03
  2. Harley 500 på G?
    Av Knarr i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 14:22
  3. harley
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 12:16
  4. Harley
    Av muzza i forum Custom
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •