Sidan 1 av 12 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 111

Ämne: Harley

  1. #1
    honda500
    Gäst

    Harley

    Hej,

    Ni som har erfarenhet av Harley Davidson, vad har ni för erfarenheter?

    Hur uppfattar ni Harley Davidson genom tiderna?

    Honda500

  2. #2
    honda500
    Gäst
    Ingen på forumet som har erfarenhet av Harley?

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Verkar dåligt,enda erfarenhet jag har är att jag provat en del nya och gillar dom,snygga skönt ljud,vackra att studera men vill ej ha customhoj,men vore ju väldigt intressant ifall jag skulle byta till custom,sedan har jag hört att det finns en del årsmodeller som man ska passa sig för,men minns ej vilka det är.Men det vet nog dom flesta Harley åkare om man frågar dom

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Provat två olika, dels en Night Train med Evo-motor och en V-Rod med Revolution-motor. Den första har varken väghållning eller charm, handtagen är för stora, fotplattorna likaså. Allt är tungjobbat och överdimensionerat, ungefär som en gammal lastbil eller traktor. Jämn fart i 80 var den rätt OK, men så fort man ville ändra på nåt, som att svänga för vägen var krokig... Så fick man sänka farten i god tid för allt tog i och bromsarna var inte mycket att komma med. Det stretade lite som mest. Sittställningen helt Ok för mig som är 188 cm, faktiskt bekväm om man bortser från vibrationerna. Funkar säkert bra för V-twin touring på raka vägar i lagom tempo.

    V-Rod är rätt kompetent, och faktiskt rätt OK att köra/åka med även på vanliga landsvägar (om man bortser från sittställningen). Den nya motorn är som vilken modern motor som helst. Fungerande. Fortfarande är reglage och liknande överdimensionerat och ganska trögjobbat, känns lite som att hantera reglagen i en gammal Volvo och bromsarna är okänsliga. Det bromsar utan att du vet riktigt hur mycket, och sedan låser det plötslig utan att du får nån förvarning. Är du kort kan du inte ha de första årsmodellerna, fotpinnarna sitter riktigt långt farm och körställningen är överlag konstigt utformad. Jag fick sträcka på benen och hade styret nästan i magen. Min sambo kunde inte provköra för hon nådde inte fram med fötterna. Åtgärdat på senare modeller.

    Det är tunga hojar bägge två, gjorda för att gå lite längre i en bestämd fart utan alltför mycket svängande eller insats från föraren. V-Rod och dess efterföljare är nåt helt annat än de modeller som fortfarande har Evo-motorn. Kom ihåg att detta är iaf 5 år sedan, så det är inte senaste årsmodellerna direkt. Men å andra sidan har inte mycket ändrats de senaste 10-20 åren...

    Som image och livsstil betraktat är H-D oöverträffat. Som motorcykel överskattat. Ingen KÖR en H-D, den ÅKER man på. Det är ett märke med sin egen inriktning, varken mer eller mindre. Utvecklingen har dock för länge sen sprungit ifrån dem tekniskt och säkerhetsmässigt, men de har ju en ganska stor marknad ändå.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-14 klockan 01:58.

  5. #5
    honda500
    Gäst
    Jag är lite nyfiken på kvalite'n på 90 tals electr glide och road king med evo motorn? Skulle ni köpa en hd med evo-motor som har rullat mer 5000 mil? De senaste två årens harley modeller har imponerat på mig. Sen de uppdaterade ramen så tycker jag att road kingen känns som att köra en japansk hoj! Innan 2009 var ramen mjuk samt taskiga bromsar. Tror dock inte att twin cam motorn håller mer än i 10000 mil. Vad tror ni?

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Jag tror inte motorn räknar mil...

  7. #7
    honda500
    Gäst
    Tycker att det är synd att hd inte ger sig in på de mindre hoj segmenten. Tänk er en mini road king :-)

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Buell har ju stått för de mindre hojarna, med motorer från H-D och sedemera även faktiskt uppköpta av H-D. Man har ju även försökt sig på racing vilket i praktiken innebär mindre hojar, men tekniken de använder tillåter inte riktigt att man gör saker mindre. Då måste man konstruera om, och det tror jag inte man vill då det inte skulle vara förenligt med den image man vill hålla, och den kundkrets man har.

    Det var ju så svårt för dem att få fram Revo-motorn att de var tvungna att gå till en europeisk biltillverkare för att få hjälp... Då är det tufft att börja bygga mindre hojar. Tyvärr, för egentligen skulle jag vilja hålla med dig.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-14 klockan 02:07.

  9. #9
    honda500
    Gäst
    Måste pinsamt nog säga att jag inte riktigt hänger med på vad du menar


    QUOTE=Jåke;58773]Jag tror inte motorn räknar mil...[/QUOTE]

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Måste pinsamt nog säga att jag inte riktigt hänger med på vad du menar
    Du skrev att du inte trodde den klarade mer än 10 tusen mil. Motorn räknar inte milen, det tvärdör inte vid ett visst miltal. Jag menade bara att det är inte ett fast värde, utan beror på så väldigt många faktorer. Det är iaf vad jag TROR... vilket ju var frågan

    Om man servar, byter och renoverar så håller den så länge man har delar. En rätt skött H-D som gått 5000 är nog inga problem, men en som bara servats schablonmässigt och inte fått slitdelar bytta... skulle jag också vara tveksam till.

    Det är ungefär som den motor som sitter i min hoj. Rätt skött så verkar den hålla nånstans runt 6-7000 mil utan renovering. Den går fortfarande, kanske riktigt bra, men man bör kolla på lager, kolvringar och annat om man inte vill få ett ras på halsen. Delvis beroende på hur den körts och skötts såklart.
    Senast redigerat av Jåke den 2012-01-14 klockan 02:29.

Liknande ämnen

  1. Harley
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:03
  2. Harley 500 på G?
    Av Knarr i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 14:22
  3. harley
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 12:16
  4. Harley
    Av muzza i forum Custom
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •