Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta kopplingsvätska.

  1. #1

    Byta kopplingsvätska.

    Ska byta kopplingsvätska och är lite fundersam om man måste köpa en vaacumpump eller om det finns något annat man kan använda istället. Det finns ju speciella pumpar man ansluter till nippeln och suger ut vätskan med samtidigt som man fyller på ny i kopplingsvätskebehållaren.
    Räcker det med en slang som man sätter på nippeln och sen pumpar ut vätskan med kopplingshandtaget eller finns det risk för baksug så att luft hamnar i systemet?

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Räcker det med en slang som man sätter på nippeln och sen pumpar ut vätskan med kopplingshandtaget eller finns det risk för baksug så att luft hamnar i systemet?
    Det räcker bra, och så länge du är noga med att stänga nippeln innan du släpper handtaget och fylla på ny vätska i koppen innan det suger tomt bör du inte ha problem med luft heller.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det räcker bra, och så länge du är noga med att stänga nippeln innan du släpper handtaget och fylla på ny vätska i koppen innan det suger tomt bör du inte ha problem med luft heller.
    Tack för hjälpen. Ska köpa ny vätska i morgon och se om jag lyckas.

  4. #4
    Jag har inte gjort det själv men en gammeldax oljekanna med pump, och tryck vätskan baklänges från luftnipplen. Kolla spillet bara.
    Jan-Olov

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har inte gjort det själv men en gammeldax oljekanna med pump, och tryck vätskan baklänges från luftnipplen. Kolla spillet bara.
    Kan inte det bli lite grylligt? Vill ju inte få hudraulvätska på lacken

  6. #6
    En fråga till då. Eftersom instruktionsboken vill att byte av hydraulvätska på FJR ska utföras på verkstad så står det inte vilken typ av vätska som ska användas. Går det bra med vanlig DOT 4 bromsvätska eller ska man köpa något annat...? Jag tar gärna emot förslag på ett bra fabrikat.

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Går det bra med vanlig DOT 4 bromsvätska eller ska man köpa något annat..
    Det går utmärkt. Biltema eller vilken mack som helst har.

Liknande ämnen

  1. Byta bromsvätska
    Av biker i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 22:49
  2. Dags att byta hoj.
    Av Hansdidde i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 11:20
  3. Byta trafikinspektör?
    Av fishbone i forum MC-kort
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2015-03-03, 19:31
  4. Byta bromsvätskebehållare....
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •