Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 56

Ämne: Norge, tips på rutt i sommar

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Tack så mycket för alla svar, det är väldigt uppskattat.

    Jag återkommer när vi bestämt rutten och satt datumet, så får ni se hur det blir
    Jag vet inte vad för hojar ni tänker åka med. Kör ni även grusväg?

  2. #22
    Nix, inget grusbus
    Jag kör en ER6-N, sen kommer även någon sporthoj med samt en custom. Så gott och blandat, minst sagt.

  3. #23
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Nix, inget grusbus
    Jag kör en ER6-N, sen kommer även någon sporthoj med samt en custom. Så gott och blandat, minst sagt.
    Synd, många höjdare är grusvägar.
    Jan

  4. #24
    Undrar lite ang gruskörandet: söker man inte grusvägar för att kunna ladda på ordentligt, annars ser jag inget större nöje i det?

    (dvs, lätt hänt att man kör omkull.....och allt vad som innebär med förstörd resa)

  5. #25
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Undrar lite ang gruskörandet: söker man inte grusvägar för att kunna ladda på ordentligt, annars ser jag inget större nöje i det?

    (dvs, lätt hänt att man kör omkull.....och allt vad som innebär med förstörd resa)
    Sorry, men nu tycks du fattat fel. Menar att många fina vägar till fina platser är grusväg.
    Jan

  6. #26
    Ja, då har jag ju missförstått grusOlle totalt

    Neeh, en grusväg som är i grunden en grusväg är ju fullt körbar med vilken hoj som helst(förutom vid regn så kan den vara hal). Oftast är det en relativt smal väg, vilket gör att mötande trafik saktar in och man slipper stenskott. Grusvägen är också oftast uppkörd vilket innebär att det finns ett härligt lagom brett mjukt körspår att följa som man kan toura i vanligt körtempo. Har kört en hel del grusvägar i Sverige, Norge och Finland med allt möjligt inkl sporthojar och kan inte minnas nån grusväg med obehag. Det har hänt att man legat och matat på i 160-170 knyck på rakorna.

    Däremot med obehag minns jag dom flesta vägarbeten. Speciellt i Nordsverige(vet inte hur det är i södra sverige) river dom upp millånga vägsträckor, drar på semester, kommer tillbaka, sparkar lite på gruset och drar sen på älgjakt eller nåt. Vägarbeten är oftast tjockt med nylagd grus, även i körspåret och det värsta är väl att en del idioter som man möter saktar inte ens in vid möte.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag menar ju att det finns så många fina grusvägar i Norge att det är synd att inte flera kan uppleva dem eftersom de kör typ customhojar. Dessa vägar kan man inte ladda på, för då tar semestern snabbt slut.Ta till exempel Aursjövägen som svänger av strax innan Sunndalsöra. Söderut och upp på högfjället i skarpa serpentiner och lika när man skall ner på andra sidan. Visserligen har jag gjort den trippen i sällskap med ett par customhojar, men förarna är mc-poliser, så de kan köra under alla förhållanden.
    Om man bara håller sig till asfalten går man ju miste om det finaste och hamnar bara i turistfällorna.
    Tror nog att Räven håller med mig.
    Har man inte gett sig ut på de små vägarna har man inte sett det riktiga Norge.
    För detta krävs ju att man kör en allroadhoj.

  8. #28
    Nämnda Aursjövägen är ett bra exempel på en vägsträcka jag beskrev.
    Bläddrade fram några bilder på vägunderlaget därifrån. Funkar alldeles utmärkt för vilken hoj som helst.








  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    41
    Jag har skrivit ihop ett par ride reports på advrider från mina Norgeturer och där finns lite bilder och filmer bl.a. från Aursjövägen, trollstigen, Geiranger, Dalsnibba, trollväggen mm. som kanske kan ge lite inspiration.

    http://advrider.com/forums/showthread.php?t=739665

    http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

    Jag tycket absolut att du ska köra Aursjövägen om du är i närheten för den är så stenhård som en grusväg kan bli så det är absolut inga problem om det är torrt.

  10. #30
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nämnda Aursjövägen är ett bra exempel på en vägsträcka jag beskrev.
    Bläddrade fram några bilder på vägunderlaget därifrån. Funkar alldeles utmärkt för vilken hoj som helst.







    Så är det,men det är ändå mestadels grusväg. Så man kan inte katigoriskt tacka nej till grusväg. Aursjövägen är bara ett exempel.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Sommar :)
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 09:58
  2. Alperna, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:17
  3. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  4. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  5. Sommar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •