Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 56

Ämne: Norge, tips på rutt i sommar

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Ok, jag ska nog göra ytterligare en färdkarta som utgår från att vi åker via Oslo först, slänger upp den senare, så får jag avgöra vilket det blir.
    Däremot säger du att man ska åka väg 7 från Bergen till Stavanger? Den går mot Oslo, menade du någon annan kanske?

    Tack! Jag kommer nog köpa kartan och uppdatera nuvarande färdplan med lämpligare MC-vägar.

    Perfekt, uppdaterat färdvägen med det istället!

    Tack hörrni, jättemycket bra feedback!
    Jag har uppdaterat kartan, den går nu hela vägen runt
    Tyvärr tillåter inte Google Maps att jag lägger till fler punkter/platser i färdvägen, så det blir svårt att specificera mer.

    Vad tror ni om denna? Åsikter, bortsett från en helt annan färdplan som V Saarela skrev? Möjligtvis gör jag en helt annan färdplan enligt Saarelas förslag, men å andra sidan tyckte inte Håkan46 att det var så mycket att se...
    Ni har fått till en kanonrutt har åkt på dom där vägarna,fantastiskt har ej varit i Stavanger åkte ner väg 13 till lysefjorden ,men det där blir kanonEtt alternativ är att åka lite norrut från Dalen(väg 38) sedan väg 37 igenom Rjukan och vidare mot Kongsberg.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-01-07 klockan 16:10.

  2. #12
    Rjukan eller Skien då alltså. Jag vet inte alls eftersom jag inte varit på någon av platserna

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Rjukan eller Skien då alltså. Jag vet inte alls eftersom jag inte varit på någon av platserna
    jag skulle ta Rjukan

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Ok, jag ska nog göra ytterligare en färdkarta som utgår från att vi åker via Oslo först, slänger upp den senare, så får jag avgöra vilket det blir.
    Däremot säger du att man ska åka väg 7 från Bergen till Stavanger? Den går mot Oslo, menade du någon annan kanske?

    Nu finns väl 7:an i Osloområdet också? Jag menade bara den biten från Bergen, sen svänger man av mot Stavanger.

    Hvardangervidda tycker jag är 10 gånger bättre än den vägen ni ska ta till Trollstigen(via Dombås osv). Man får väl ta lite transportsträcka mellan oslo och Enköping, annars missar ni ju en massa. Kanske tom ta Dalen på väg mot Trollstigen och Sydkusten(med Nordsjövägen på vägen hem?

    Har lite gamla bilder(...och filmer)

    Väg 7 från Bergen http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...090718-19.html

    Några bilder från Nordsjövägen(bläddra ner) http://www.saarela.se/aktuellt/aktue...05/050725.html

    Från Lom söderut mot Hvardangervidda/Lysebottn/Dalen osv http://www.saarela.se/moped/touring/.../100722-5.html

  5. #15
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Skal ni til Rjukan så sväng av mot Tuddalen efter å ha passerat Notodden, ni kommer da på baksidan av Gaustatoppen En härlig Mc väg


    _________________
    Simen

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Skal ni til Rjukan så sväng av mot Tuddalen efter å ha passerat Notodden, ni kommer da på baksidan av Gaustatoppen En härlig Mc väg


    _________________
    Simen
    Bra förslag! Väg 37 då och mot tex rundningen av Hvardangervidda. Kan man inte svänga av redan vid Kongsberg mot Rjukan och ta väg 364? Har kört både 37 från Notodden och 364 från Komgsberg, men minns inte.....

  7. #17
    Bra idéer båda två, jag har filat lite på det du säger nu Saarela, men det innebär en rätt mycket längre totalsträcka än att köra raka vägen till Geiranger från Enköping, det blir mer än 300 mil sammanlagt.

    Det kan rentav bli så att vi får lov att välja mellan Geiranger/Trollstigen i norr eller de mer södra sevärdheterna med Lysebotn osv, mina medresenärer säger att de inte vill vara borta i 1½ vecka, vilket jag har förståelse för...

    Åsikter om det? Geiranger eller något i söder?

    Jag uppskattar all tid ni tar, det ger jättemycket. Tack så mycket!

  8. #18
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Skal ni bara bruka 1och en halv väcka på turen, så rekommanderar jag Geiranger Åk Gudrbandsdalen sväng av mot Åndalsnes så får ni med Trollstigen videre mot Geiranger tag färjan över fjorden. Och örnevägen med ett fantastik utsiktspunkt hvor man ser ned i Geirangerfjorden. cruisbåtarna som ligger i sjön ser ut som roddbåt från det hållet. Åk så igjennom Geiranger efter en häftig nedkjörning på örnevägen, så får ni en lika häftig uppforskjörning, sväng så inn til Dalsnibba när ni kommer til toppen.taet lungt på vägen til Dalsnibba Och vidare ned mot Otta, Da er ni tilbaka på E6an. Vattnet i älven otta ser nestan ut som iskald ramlösa från Glacierarna.: God tur


    _____________
    Simen

  9. #19
    Egentligen ska man vara lite försiktig med att pressa in alldeles för mycket sk sevärdheter på en och samma resa. Man blir mätt efter ett tag. Dessutom ska man alltid ha kvar ett område som man kan utforska. Faller väl in i kategorin "den som spar han har"

    Det fina med Norge är också att man kan åka en återvändsväg fram och tillbaka. bergsvägar, kurvor etc etc gör att vyerna är helt andra på tillbakavägen.

    Nummer ett i Norge för en förstagångsresenär är givetvis Geiranger/Trollstigen. Söder om Geiranger hittar du också sen Stryn, Jotunheim, Sognefjället osv...massor av underbar väg och unerbara vyer, ge även lite tid till det området också.

  10. #20
    Tack så mycket för alla svar, det är väldigt uppskattat.

    Jag återkommer när vi bestämt rutten och satt datumet, så får ni se hur det blir

Liknande ämnen

  1. Sommar :)
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2015-02-28, 09:58
  2. Alperna, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:17
  3. är det en kall sommar????
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:33
  4. Nästa sommar.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:20
  5. Sommar
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •